3822
Sök

Volvo 855 t5 -94 går dåligt på gaspådrag och ryker svart

242 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Tja! Min 855 går dåligt vid gaspådrag! Precis som om den blöddrar och så ryker dennsvart som fan.. (Alldeles för mycket soppa?) jag har bytt tändstift för drygt en väcka sen. Ingen skillnad efter det hmm har även kollat alla slangar och sånt men inte hittat nått enu.. Någon som vet vad det kan vara? Mvh svante smile

Forummoderator
26 397 Inlägg
7 maj 2013
Några felkoder?
Tända lampor på panelen?
Hur är avgasvärdena?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

242 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Några felkoder?
Tända lampor på panelen?
Hur är avgasvärdena?

Inga felkoder.
Inga lampor.
Helt normala hmm
Bilen går hur bra som helst up till 3.500 varv sen så "blödrar" den:/ men vara när jag kör sad

4 Inlägg
7 maj 2013
kan vara en början påett turboras... hur ofta trycker du på och efter en kort tid stängt av motorn...

en turbo fungerar som följande...

när du trycker på ordentligt med gasen så snurrar turbon med extremt höga varv, kan uppnå 100 000 varv vid extrema fall. Om du sedan stänger av bilen efter en kort tid (2 minuter eller kortarre ungefär) så fortsätter turbon snurra men smörjs inte av motorn. Gör man detta för många gånger så går turbon sakta men säkert sönder och bilen börjar blå ryka.

kan detta vara något?

242 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
rasmus258 skrev:
kan vara en början påett turboras... hur ofta trycker du på och efter en kort tid stängt av motorn...

en turbo fungerar som följande...

när du trycker på ordentligt med gasen så snurrar turbon med extremt höga varv, kan uppnå 100 000 varv vid extrema fall. Om du sedan stänger av bilen efter en kort tid (2 minuter eller kortarre ungefär) så fortsätter turbon snurra men smörjs inte av motorn. Gör man detta för många gånger så går turbon sakta men säkert sönder och bilen börjar blå ryka.

kan detta vara något?

Aldrig. Ibland har man gort det men kör ganska lugnt med bilen och låter den vila på tomgång några minuter innan jag stänger av om jag kört hårt.

Nej tyvärr för bilen ryker svart och inte blått. Bilen får alldeles för mycket soppa och förbränner det i avgasröret.

904 Inlägg
7 maj 2013
Sån va min med å avgas knallar som tusan sköt å levde visade sig att det va min dum ventil som va fel inställd

AUTOTECH S60 power

242 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
Blyfot_Racing skrev:
Sån va min med å avgas knallar som tusan sköt å levde visade sig att det va min dum ventil som va fel inställd

Jasså? Bytte du bara dump sen eller?

73 Inlägg
7 maj 2013
Låter som en turbotryckslang är trasig, eller intercooler sprucken. Går bra tills den börjar ladda för att då kännas som att den typ helt tappar orken?
Lycka till med letandet smile

242 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
Turbotk skrev:
Låter som en turbotryckslang är trasig, eller intercooler sprucken. Går bra tills den börjar ladda för att då kännas som att den typ helt tappar orken?
Lycka till med letandet smile

Ja pricis! Men har letat och letat men hittar inget hmm
Tackar smile

99 Inlägg
8 maj 2013
Samma på min! 855 t5r -96 fast min motorelekroniks lampa började lysa. Så ska se om ja kan få tag på en obd o koppla in . Min ska ha steg 2chip i men laddar bara 0.5 hmm
// mittonen

904 Inlägg
8 maj 2013
Andthenshebleed skrev:
Blyfot_Racing skrev:

Spände fjädern i den bara

AUTOTECH S60 power

242 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
mittonen skrev:
Samma på min! 855 t5r -96 fast min motorelekroniks lampa började lysa. Så ska se om ja kan få tag på en obd o koppla in . Min ska ha steg 2chip i men laddar bara 0.5 hmm
// mittonen

Å fan! Min är ju steg3 chipad och laddar bara 0.7 nu hmm jag har ju inte OBS på min har den dumma blinkfunktionen i motorrummet hmm

242 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
Andthenshebleed skrev:
mittonen skrev:
// mittonen

Å fan! Min är ju steg3 chipad och laddar bara 0.7 nu hmm jag har ju inte OBS på min har den dumma blinkfunktionen i motorrummet hmm

Obd* jävla iPad big_smile

242 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
Blyfot_Racing skrev:
Andthenshebleed skrev:
Blyfot_Racing skrev:

Spände fjädern i den bara

Åfan!

99 Inlägg
20 maj 2013
Hittat felet?

242 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
mittonen skrev:
Hittat felet?

Ne tyvärr inte enu. Men mycket felsökning har gorts och ska mäta lmm och sen om den kan vara kass smile

99 Inlägg
20 maj 2013
Okej okej har prova 2 polares lmm men den är lika:/

242 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
mittonen skrev:
Okej okej har prova 2 polares lmm men den är lika:/

Humm okej hmm

341 Inlägg
2 juli 2013
tändspole?