3175
Sök

Volvo 284 i behov av bättre bromsar

446 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#1
Jag har en volvo 240 med dodge 318 och 727låda (med andra ord är bilen lite framtung)
Bilen är reggad med denna motor och har varit sån i många år.

Enligt bilprovningen räcker ventilerade 240-bromsar för att bilen ska uppfylla kraven på bromsverkan, men jag som kör bilen dagligen anser att kraftigare frambromsar vore en bra ide. Visst får man stopp på bilen, men för att hejdarna verkligen ska ta så får man ju trampa till rätt rejält på pedalen..
Jämför man med t.ex. en standard 240 turbo eller GLT (ventilerade skivor) så tar mina bromsar betydligt sämre p.g.a. den extra vikten.

Nu till frågan: Vad kan jag göra åt bromsarna för vettiga pengar? Har hört en del om konvertering till S60/V70R skivor och ok, men ska man köpa såna nya så börjar det bli kostsamt.. Men var kan jag i så fall köpa adaptrarna?

Sportbelägg finns ju i miljarder varianter, någon som testat och upplevt en klar förbättring? Vilket märke?
Då menar jag alltså om någon testat i en lika framtung 240 som min...

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 maj 2013
#2
Angående adaptrar. Kolla med lmr dom har. Sen kan du ju kolla efter xc90 bromsar med smile


Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2013
#3
Det går ju även att sätta dit starkare bromsservo. En inte helt ovanlig modifikation inom offroadvärlden är att ersätta vacuumservon mot en hydraulisk sådan, sitter bland annat på cheva med dieselmotorer. Det gjorde underverk på brorsans bil. (den jobbar med oljetryck från servopumpen, seriekopplad med/före servostyrningen)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

446 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#4
Tror det var lmr jag kollade på nyligen, men jag hittade bara adaptrar för bakbromsarna. Kanske är jag en dålig sakletare wink

Ett starkare vacuumservo (större) får inte plats då det redan är nära mellan det o ena ventilkåpan. Hydraulservo låter ju intressant, men då har man ju en nackdel i att man blir mer eller mindre bromslös om remmen går av..
Värt att kolla upp!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 maj 2013
#5
Man får se till att hålla remmen fräsch wink Som sagt, alla chevas "truckar" och vanar med diesel har sådan och dom funkar kalas. Dom är dessutom väldigt kompakta om man har ont om plats i motorrummet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

446 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#6
Kompakta prylar är aldrig fel, även om det finns plats! smile
Har du koll på ungefär vilken förstärkning ett hydraulservo från t.ex. dieselcheva ligger på? Vore lite intressant att veta innan man ger sig på att montera..

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 maj 2013
#7
Jag vet inte hur stark den är, bara att den gör underverk om man har problem med trögtrampad pedal. Och att den är starkare än vacuumservon på chevas motsvarande bensinare, och den servon är ju ingen liten pryl direkt.

Så här ser den ut ihop med en toyota huvudbromscylinder och hålbild för torpedväggen på suzuki vitara.
http://i1075.photobucket.com/albums/w422/chrille_91/Witara%20XXL/DSC_0117.jpg

Och en halvdålig bild på den som sitter i min suburban.
http://i1094.photobucket.com/albums/i456/henke_99/Suburban/DSC_0325.jpg

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

446 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#8
Se där! Hydraulservo o värmetåligare belägg kanske skulle göra susen alltså smile blir ett lagom helgprojekt.


Sök