2711
Sök

Svårstartad 740 -90

6 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#1
Hallå allihopa, ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp med min apa-traktor!

Det är en 740 90a med en b230f som rullat 30 000+ mil.

Till felet:
om den stått stilla i ett antal timmar går den igång som den ska, men om jag ska försöka starta den igen 20 minuter efter att jag kört med den går den inte igång. när jag vrider om nyckeln går startmotorn runt som nyligen är bytt men den vill inte ge de sista så att den går igång.

när jag väl kör med den märker jag ingen skillnad och inga symptoner på något fel.

har inte felsökt något för att jag inte vet var jag ska börja och vad felet riktigt kan vara.

Tack på förhand///Simon.

6 738 Inlägg
9 maj 2013
#2
kolla så att den får gnista o bensin när den inte startar tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#3
Tändstift byter jag imrgn, ngn som vet var bränslepumpen sitter på en 740?

204 Inlägg
9 maj 2013
#4
branddt skrev:
Tändstift byter jag imrgn, ngn som vet var bränslepumpen sitter på en 740?
Tror att din bil bara har en pump, och den sitter i tanken. Prova att knacka lite på tanken när den inte startar och även kolla till så att reläet funkar och ser bra ut vid stiften smile

6 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#5
eatorb skrev:
branddt skrev:
Tändstift byter jag imrgn, ngn som vet var bränslepumpen sitter på en 740?
Tror att din bil bara har en pump, och den sitter i tanken. Prova att knacka lite på tanken när den inte startar och även kolla till så att reläet funkar och ser bra ut vid stiften smile
asså.. låter krångligt.. hur kommer man åt den på bästa sätt? smile

6 738 Inlägg
9 maj 2013
#6
Iomed att detta är en 90 så lär du ha lh jetronic 2,4 och då har du 2 pumpar.
en i tanken och sen sitter en under bilen, typ under förarsättet tongue
dom modellerna som har 1 pump i tanken har ett bendix system o sitter på 91-92 smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

204 Inlägg
9 maj 2013
#7
Henkix skrev:
Iomed att detta är en 90 så lär du ha lh jetronic 2,4 och då har du 2 pumpar.
en i tanken och sen sitter en under bilen, typ under förarsättet tongue
dom modellerna som har 1 pump i tanken har ett bendix system o sitter på 91-92 smile
Menar du Regina tändsystemet? :p

6 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#8
Tack för infon, går ut o grejar lite idag eller imorgon o kollar om jag får några resultat! smile

är dem svåra att komma åt?

337 Inlägg
9 maj 2013
#9
branddt skrev:
Tack för infon, går ut o grejar lite idag eller imorgon o kollar om jag får några resultat! smile

är dem svåra att komma åt?
Pumpen under bilen är bus enkel! Den i tanken också ganska lätt. Man kommer åt den via reservhjuls baljan smile

6 738 Inlägg
9 maj 2013
#10
eatorb skrev:
Henkix skrev:
Iomed att detta är en 90 så lär du ha lh jetronic 2,4 och då har du 2 pumpar.
en i tanken och sen sitter en under bilen, typ under förarsättet tongue
dom modellerna som har 1 pump i tanken har ett bendix system o sitter på 91-92 smile
Menar du Regina tändsystemet? :p
ja så kanske det också heter tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
9 maj 2013
#11
Eric91 skrev:
branddt skrev:
Tack för infon, går ut o grejar lite idag eller imorgon o kollar om jag får några resultat! smile

är dem svåra att komma åt?
Pumpen under bilen är bus enkel! Den i tanken också ganska lätt. Man kommer åt den via reservhjuls baljan smile
reservhjulsbaljan?
nej pumpen i tanken kommer man åt via en svart lucka under bagagerums mattan ovanför baljan smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#12
Att komma åt den via bagaget blir krångligt för mig ändå då det är en traktor och kapad xd

V O L V O
401 Inlägg
10 maj 2013
#13
branddt skrev:
Hallå allihopa, ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp med min apa-traktor!

Det är en 740 90a med en b230f som rullat 30 000+ mil.

Till felet:
om den stått stilla i ett antal timmar går den igång som den ska, men om jag ska försöka starta den igen 20 minuter efter att jag kört med den går den inte igång. när jag vrider om nyckeln går startmotorn runt som nyligen är bytt men den vill inte ge de sista så att den går igång.

när jag väl kör med den märker jag ingen skillnad och inga symptoner på något fel.

har inte felsökt något för att jag inte vet var jag ska börja och vad felet riktigt kan vara.

Tack på förhand///Simon.
Hade likadant på min 740 -90. Segade igång efter 15 sekunder, även när den var varmkörd. Det var förpumpen i bak som gett upp + läckande bränslefilter. Bytte armaturen och filter på Bilia (DYRT), men sedan dess har den startat oavsett väder och vind smile

V O L V O 7 4 0
_____________________________

6 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#14
Tack som fan för alla tips, blir en hel del meckande när jag kommer hem !!! smile


Sök