3643
Sök

Namninsamling om a-kassan

498 Inlägg
19 december 2006
niclas_swe skrev:
det finns en massa jobb lediga i detta landet. det är bara det att många är inte några drömjobb. folk som säger att det inte finns jobb snackar skit, bara för att det kanske är taskigt med jobb i en viss branch. ta ett skitjobb sålänge då hur svårt är det? inte alls jag har gjort det, polare har gjort det..
men här ska alla vara så jävla högavlönade och ha bästa jobbet direkt annars så finns det inga jobb.

Klart det finns massa jobb. Men den inställningen som du har funkar inte!!
Är man arbetslös så kan man faktisk tänka sig ta vilket jobb som helst. Men problemet är att är man välutbildad är chanserna väldigt små för att bara få ett skitjobb. Då du är på tok för överkvalificerad och arbetsgivaren vill inte ha dig.
Sedan är det flera 100 tals personer som söker samma jobb.

Sedan är det lätt för alla er som har kontakter och jobb att säga att de bara tar en timme så har man jobb.
Prova på att söka jobb utan era kontakter så får ni själva se att det faktiskt inte är så lätt.

Och med tanke på att Svenskarna är så otorligt PK fattar jag inte varför ingen kläckt ur sig att det är diskriminering vissa här inne håller på med då ni säger att de som är arbetslösa är slappa och inte vill jobba.

Eller frasen "dra inte alla över samma kant"
Diskriminera era "egna" det gör inget 
Men titta snett mot en neger och det blir ett jävla liv!! (vet lite OT nu)

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
Luddtussen skrev:
MeloveGolf skrev:
"Regeringen vill sänka ersättningen för a-kassan och höja avgiften (vilket motsäger sig självt),"

GÖR DET? PÅ VIlKET SÄTT?

Detta innebär bara att dom som skiter i att söka jobb blir tvingade till att göra det!
Detta skall även göras med socialbidrag! MINDRE A-KASSA OCH SOCIALBIDRAG!
detta kanske leder till att dom som bara ligger å petar sig i naveln inser att dom MÅSTE jobba!

Blir så förbannad på att höra detta... Vi som söker o söker jobb då?
Ska vi också straffas? Jag har sökt jobb i över ett år nu, bara fått småvikariat över allt. Sen vart jag utfryst från arbetet och nu omskolar jag mig för att lättare kunna hitta jobb...

Och jag får ofrivilligt leva på 5900 kr i månaden. Har hyra på 2654 kr i månaden.
Vad ska jag göra då när jag VILL jobba men har inte lyckats hitta ngt alls. Ska ja tvingas till ännu sämre livs förhållanden för att alla tror att vi som lever på A-kassa eller soc bidrag bara vill ligga o jäsa på soffan.

Blir så arg på detta, jag vill leva, jag vill ARBETA!!!!!

*Suck*

Ville bara få det sagt

Förstår dig.. bara att alla här har inte alla hästar i stallet, som du kanske märker.
Hoppas du får ett trivsamt jobb snart!
God jul med hopp om bättre tider!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
ST200 skrev:
Martin 9-3 skrev:
orkar inte bry mig om a-kassa.

Jobbar inte jag så har jag inte en krona och så borde det vara för alla andra bortsett från de som har sjukdom.

Ersätt A-kassa med försäkringarna där premien helt betalar de andras lathet...

Haha, låter som du bor hemma, och aldrig behöft betala för dej.

Om man tex: inte bor hemma, har två bar, och blir arbeslös. Hur har du tänkt dej då?
Jo, finns ju socialen, men det blir ju samma sak om alla går dit.

Men vill du ha som i USA, så tycker jag du kan flytta dit.
Tittar du på de som har råd med alla försäkringar där, så tror jag du kommer innom en snar framtid, att leta din mat bland de förmögnas sopor (kanske mina)

Bor inte hemma och jag betalar mina egna kostnader.

Skulle jag bli arbetslös så har jag nytt jobb på ett par dagar om det skulle knipa ekonomiskt så utan a-kassa klarar man sig om man inte är lat.

Sen om jag hellre skulle vilja ha nästan hela lönen för att sitte hemma och söka drömjobb som är svåra att hitta istället för att arbeta med det som finns, det spelar ingen roll. Folk är för lata.

De som säger att de sökt jobb aktivt i ett halvår och inte kommit någon vart. De måste ha stora problem. Med en telefon och lite kontakter så bör det inte ta mer än en timme...

Blir jag utan jobb och vill få dem komma till mig så finns möjlighet att bara maila till bemanningsföretag så ringer de upp. oftast samma dag.

Har man livssituation så att man har möjlighet att bara sticka så finns det alltid överbetalda jobb i Norge.

Visst kanske det inte är sån trygghet men har inget fack bakom mig, ingen A-kassa eller försäkring och sagt nej till fast jobb och Norge-jobb under senaste månaden.

Det finns alltid jobb för de som vill arbeta så det är min trygghet.

Latmaskar ska inte känna sig trygga tongue

Summa sumarum.. har man dina kontakter.. tja, då får man ett jobb på nolltid! Härligt för dig! För alla andra = latmaskar.. *host* grattis...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

498 Inlägg
19 december 2006
Och var det inte "Martin 93" som fick en villa betald av sin far? eller det var någon annan kanske?? om det nu var han så säger det en del om vilken samhällsklass han tillhör!

63 Inlägg
19 december 2006
andreas_940 skrev:
Och var det inte "Martin 93" som fick en villa betald av sin far? eller det var någon annan kanske?? om det nu var han så säger det en del om vilken samhällsklass han tillhör!

Haha, då är han ju bara för söt!
Pappas pojke ;-)

Varför inte köra Kombi ;-)

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
19 december 2006
ST200 skrev:
Jag kan leva med lite stavfel, och skäms inte över det.

No shit? Det kan jag nästan tänka mig.

Men det roliga jämt här på alla forum, det är när någon saknar ord, då skyller man på persionen hur den stavar etc:
Hahaha, nolla!!!

Jaså, gör du? Jahapp, det var ju elakt av dig. Själv brukar jag vara bussig och tala om hur det egentligen ska stavas, så att ni lär er något.

Sen tycker jag du kan läsa vad du skriver i dina medeladen också, Vad är ILIKA?.
Så då kan vi konstatera att du kan inte stava, haha :-)

Alldeles fel, bäste ST200. Jag är, som du säkert redan märkt, helt enkelt grym på all form av stavning och texthantering, däremot skriver jag alldeles för fort emellanåt. Kanske ägnar jag dig för lite tid i mina inlägg, jag ska ta det en allvarlig funderare.

För övrigt börjar du ta dig riktigt bra här på sistone, bara två stavfel i sista inlägget! Stark upphämtning! "Personen" där i början, samt "meddelanden", annars var det rätt. Det glädjer mig.

Och för övrigt igen, så tycker jag att vi börjar komma väldigt långt ifrån ämnet, dvs det här lilla uppropet mot a-kassan och den förestående sänkningen. Har ni byggt några barrikader än? Slängt nån gatsten?
Senast redigerat av pUs (19 december 2006)

Fisketokig
2 997 Inlägg
19 december 2006
andreas_940 skrev:

Stämmer inte.

Äger en del fastigheter och jag hyr, sköter om och betalar för en av dem.

Varför inte betala och göra rätt för sig?

Sen vad som gäller samhällsklass så tillhör jag arbetarna. Prioriterar och inte skuldsätter mig och lever billigt... Skulle fungera för de flesta.

Trött på allt skitsnack.

Skulle alla ha viljan att jobba och accepterade vanliga jobb så skulle aldrig denna tråden startats...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

498 Inlägg
19 december 2006
Martin 9-3 skrev:
andreas_940 skrev:

Stämmer inte.

Sen vad som gäller samhällsklass så tillhör jag arbetarna. Prioriterar och inte skuldsätter mig och lever billigt... Skulle fungera för de flesta.

Trött på allt skitsnack.

Skulle alla ha viljan att jobba och accepterade vanliga jobb så skulle aldrig denna tråden startats...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7&p=10

"Vågade satsa på en ny bil då jag aldrig behövt vända på pengarna annars och när jag flyttade ut så fick jag en fin villa av min far att bo i till minimalt självkostnadspris."

så det stämmer inte??

Fisketokig
2 997 Inlägg
19 december 2006
andreas_940 skrev:
Martin 9-3 skrev:
andreas_940 skrev:

Stämmer inte.

Trött på allt skitsnack.

"Vågade satsa på en ny bil då jag aldrig behövt vända på pengarna annars och när jag flyttade ut så fick jag en fin villa av min far att bo i till minimalt självkostnadspris."

så det stämmer inte??

Självkostnadspris, altså betalar för det jag gör och brukar samt en liten hyra och för underhåll. Lika som en lägenhet med hyra, bara det att jag betalar driften av en villa med försäkringar, el och allt. Bara det att i ett hus får man kosta på allt själv och inte kunna gråta ut hos en hyresvärd...

Själv går jag och lägger mig så jag är pigg och utvilad när det är dags att arbeta imorgon så man kan betala räkningarna och inte leva på andra...
Senast redigerat av Martin 9-3 (19 december 2006)

498 Inlägg
19 december 2006
Martin 9-3 skrev:
andreas_940 skrev:
Martin 9-3 skrev:

Stämmer inte.

Trött på allt skitsnack.

så det stämmer inte??

Självkostnadspris, altså betalar för det jag gör och brukar samt en liten hyra och för underhåll. Lika som en lägenhet med hyra, bara det att jag betalar driften av en villa med försäkringar, el och allt. Bara det att i ett hus får man kosta på allt själv och inte kunna gråta ut hos en hyresvärd...

Själv går jag och lägger mig så jag är pigg och utvilad när det är dags att arbeta imorgon så man kan betala räkningarna och inte leva på andra...

Då säger vi såhär då...
Din pappa köpte huset åt dig och du betalar bara underhållet  nu. MEN!!! faktum kvarstår DIN pappa betalade huset INTE du!!

Och sedan påstå att man tillhör arbetarklassen är väl lite att ta i??

Och för femtioelfte gången, de arbetslösa vill inte leva på er som betalar skatt. Du borde som sagt prova att söka ett vanligt jobb utan dina kontakter så får du själv se att det inte är så lätt!

Fisketokig
2 997 Inlägg
19 december 2006
andreas_940 skrev:
Martin 9-3 skrev:
andreas_940 skrev:

så det stämmer inte??

Då säger vi såhär då...
Din pappa köpte huset åt dig och du betalar bara underhållet  nu. MEN!!! faktum kvarstår DIN pappa betalade huset INTE du!!

Och sedan påstå att man tillhör arbetarklassen är väl lite att ta i??

Och för femtioelfte gången, de arbetslösa vill inte leva på er som betalar skatt. Du borde som sagt prova att söka ett vanligt jobb utan dina kontakter så får du själv se att det inte är så lätt!

Min pappa har inte köpt något hus åt mig, det har funnits tidigare och en gång i tiden byggts och senare flyttats av släkt bakåt. Som jag sagt så bor jag där nu och betalar för mig, ska rusta lite för egna pengar.
Ska flytta om några år när det är dags för tillökning och då kommer jag/vi köpa eget hus för egna pengar. Klart slut.

Ett stort fel är arbetsförmedlingen, många jag träffat vill inte söka in personal och gå via dem utan tar in på rekomendationer och privata sökningar.

Finns alltid alternativet att starta eget som jag. hårt i början men det går.
Så fasthåller fortfarande att jag tillhör arbetarklass smile

526 Inlägg
19 december 2006
Nu höjer dom jävlarna skatten på bensin också.. Börjar bra med svikna vallöften smile

Fartdåre
286 Inlägg
19 december 2006
Turbo_Erik skrev:
Nu höjer dom jävlarna skatten på bensin också.. Börjar bra med svikna vallöften smile

Blev du förvånad eller? smile

9 108 Inlägg
19 december 2006
Turbo_Erik skrev:

Ja det roliga med vänstergubbar är att ni gnäller på ALLT Alliansen gör, även om det är Sossepolitik, hur har inte den rödgröna röran hållt på de senaste 12 åren? Borde ni inte bli glada då när Alliansen fortsätter i samma anda? Jag gillar det i alla fall inte men jag klagar inte förräns efter ett tag då man ser hur det verkligen blir! Det är ett jävla gnällande redan och inte ett skit har ändrat sig i praktiken ännu.

Tycker tråden har spårat ur totalt när folk klagar på vad folks föräldrar har för tillgångar. Inte gått ur lekis än?

Klubbmannen
20 december 2006
Vad som är väldigt intressant är att man som arbetslös ungdom som aldrig haft ett jobb, får nästan dubbelt så mycket i lägsta a-kassa än vad man får när man studerar. Man får alltså mer pengar för att gå hemma och suga ut stadskassan, när man kunde varit och utbildat sig till en yrkeskunnig, jobbande skattebetalare, som ju fyller på stadskassan. Det tycker jag är en underlig politik..
Senast redigerat av Klubbmannen (20 december 2006)

9 108 Inlägg
20 december 2006
Klubbmannen skrev:
Vad som är väldigt intressant är att man som arbetslös ungdom som aldrig haft ett jobb, får nästan dubbelt så mycket i lägsta a-kassa än vad man får när man studerar. Man får alltså mer pengar för att gå hemma och suga ut stadskassan, när man kunde varit och utbildat sig till en yrkeskunnig, jobbande skattebetalare, som ju fyller på stadskassan. Det tycker jag är en underlig politik..

Hur får man A-kassa när man aldrig haft ett jobb tänkte du? Man ska ha jobbat i 6 månader och ha varit med i A-kassan i 12 månader. Vilken lön ska annars A-kassan baseras på? Alfakassa kan man däremot få och den ligger väl runt 4.000 kr har jag för mig.

Klubbmannen
20 december 2006
MilleN skrev:
Klubbmannen skrev:

Hur får man A-kassa när man aldrig haft ett jobb tänkte du? Man ska ha jobbat i 6 månader och ha varit med i A-kassan i 12 månader. Vilken lön ska annars A-kassan baseras på? Alfakassa kan man däremot få och den ligger väl runt 4.000 kr har jag för mig.

90 dagar efter första inskrivning på arbetsförnedringen är du berättigad ersättning. Har du inte jobbat tidigare så utgör den 320 kr/dag. Det förutsätts att du håller regelbunden kontakt med handledare och visar att du aktivt söker jobb.
Senast redigerat av Klubbmannen (20 december 2006)

498 Inlägg
20 december 2006
Klubbmannen skrev:
MilleN skrev:
Klubbmannen skrev:

90 dagar efter första inskrivning på arbetsförnedringen är du berättigad ersättning. Har du inte jobbat tidigare så utgör den 320 kr/dag. Det förutsätts att du håller regelbunden kontakt med handledare och visar att du aktivt söker jobb.

Det är inte A-kassa utan Alfa kassa!

560 Inlägg
20 december 2006
Alfakassan är inte så jävla roliga att ha och göra med heller. Jag har skickat in allt som dom begär. Men hela tiden får jag nya papper,krav och inga pengar. Jag som har räkningar att betala och inge julklappar kan jag köpa heller sad

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 december 2006
andreas_940 skrev:

Hörru, andreas.. kontakter "får" man inte. Dom delas inte ut i rikemanskretsar utan kommer helt per automatik om man är en trevlig, social människa som rör sig ute bland andra. Att vara skapligt duktig hjälper också till.

Det är ingenting att klanka på. Kontakter skulle du troligtvis också ha, med en annan inställning.

Sök