3317
Sök

Problem med lambdan efter flytt till katalysatorn Volvo 945 T

26 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej


Som rubriken lyder undrar jag om man kan få problem med lambdan om man flyttar den för långt bort ifrån motorn?

Har precis byggt nytt avgassystem med sport kisse och egenbyggd 2½ downpipe samt 2 dämpare i slutet. Eftersom det redan fanns ett gängat hål för lambdan i katalysatorn jag köpt så struntade jag i att göra placeringen i downpipen som original, Dels för att placeringen är urusel original och för att kissen redan hade hål för detta. Dock så lyser min motorlampa med ett ilsket sken

Har ännu inte hunnit springa på någon med ett diagnos instrument och då inte läst av koden ``kan ju vara något annat som börjat spöka av ren slump´´

Men med lite tur och erfarenhet av er andra kanske jag kan lösa det ändå, om någon annan har haft samma problem tidigare? just vid förflyttning av lambdan?

Bilen går inte ett enda dugg dåligt och inte dricker den mer än normalt.

Då jag jobbar på sjön just nu har jag inte hunnit forska i detta så mycket mer än att just se min motorlampa lysa, Har enbart reset´at boxarna för att sedan skåda lampan börja lysa på nytt efter ca 15 min.

har inte testat att dragit ur lambdan med motorn igång för att se om den beter sig annorlunda `` Har inte kommit så långt´´

tacksam för alla svar jag får,

// Robin cool

Motor utan turbo SUGER!

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
12 maj 2013
#2
Det är isf är om du förlängt kabeln och att det blivit ngt fel där.
Låter annars inte som att ngt är kasst men jag kan rekommendera att prova dra ur lambda kabeln när motorn är igång och se om motorn går upp/ner i varv när detta görs.

Annars kolla i felsökdosan som sitter original i motorutrymmet längst upp mot förarsidan och se om den visar några felkoder.


Mvh


26 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#3
LINGSTROM skrev:
Det är isf är om du förlängt kabeln och att det blivit ngt fel där.
Låter annars inte som att ngt är kasst men jag kan rekommendera att prova dra ur lambda kabeln när motorn är igång och se om motorn går upp/ner i varv när detta görs.

Annars kolla i felsökdosan som sitter original i motorutrymmet längst upp mot förarsidan och se om den visar några felkoder.


Mvh

Har läst och läst nu på nätet och inte ska det behöva komma upp felkoder för att man flyttar lambdan, misstänker att den pajjat när jag flyttat och basslat med den tongue

Tyvärr så är det ju OBD2 i min 945, Alltså inge diod som på äldre modeller, Måste alltså ha en felkodsläsare som man pluggar in i en kontakt i mittkonsollen tongue
så får väll ta det med volvo när den ändå ska in på framvagnsinställning ! tongue

Motor utan turbo SUGER!

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
12 maj 2013
#4
lillwallin skrev:
LINGSTROM skrev:
Det är isf är om du förlängt kabeln och att det blivit ngt fel där.
Låter annars inte som att ngt är kasst men jag kan rekommendera att prova dra ur lambda kabeln när motorn är igång och se om motorn går upp/ner i varv när detta görs.

Annars kolla i felsökdosan som sitter original i motorutrymmet längst upp mot förarsidan och se om den visar några felkoder.


Mvh

Har läst och läst nu på nätet och inte ska det behöva komma upp felkoder för att man flyttar lambdan, misstänker att den pajjat när jag flyttat och basslat med den tongue

Tyvärr så är det ju OBD2 i min 945, Alltså inge diod som på äldre modeller, Måste alltså ha en felkodsläsare som man pluggar in i en kontakt i mittkonsollen tongue
så får väll ta det med volvo när den ändå ska in på framvagnsinställning ! tongue

Alright, jag risken finns att dom pajjar när man tar ur dom, tyvärr!

Hehe jaha, det var ngt nytt, hade inte en aning om att det satt i volvo 9-serien smile


Hoppas det löser sig iaf smile


Mvh



Sök