2665
Sök

Volvo 945 b200FT rasslar lite lätt

22 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
hej, jag har ganska nyligen köpt en volvo 945 -96 italien import, har rullat ca 25000 mil
men nu till problemet, man kan höra ett rasslande som om det vore en sten som hoppar runt.
det hörs knappt när bilen är kall, hörs mycket tydligare om den är varmkörd,
men det hörs inget in i bilen, men öppnar du huven så hör man ett litet rassel typ rrrrrrrrr om man gasar till ca 2000 rpm, tomgång hörs inget samma om du varvar till lite hörs det inget heller.

lite svårt att förklara, men det är lixom om du gasar lite till ca 2000 och sedan släpper gasen då hör man ett litet rrrrr
man hör det inte under tiden man gasar om man säger så enbart när du släpper gasen

Förslag på vad det kan vara uppskattas smile

MVH
Senast redigerat av Helmersson95 (12 maj 2013)

2 844 Inlägg
12 maj 2013
Kan det va turbon som impellern slår i kanterna? Den ryker inget? gissar på lite glapp turbo

22 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
uhlin skrev:
Kan det va turbon som impellern slår i kanterna? Den ryker inget? gissar på lite glapp turbo

jag har funderat på det, jag har nyligen bytat topplockspackning samt planat toppen på den, så den ska kompprovas inom kort.

enklaste sätter att kolla om det är glapp i turbon ? smile

278 Inlägg
12 maj 2013
Lossa slangen från luftfiltret och känn om impellern glappar upp o ner så pass mycket att den tar i smile

22 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
Thorseeeen skrev:
Lossa slangen från luftfiltret och känn om impellern glappar upp o ner så pass mycket att den tar i smile

okej tack, va och kände nyss, verkar inte glappa alls, det konstiga är att det låter nästan inget när bilen är kall, hmm

fler förslag ! smile)

278 Inlägg
12 maj 2013
Helmersson95 skrev:
Thorseeeen skrev:

okej tack, va och kände nyss, verkar inte glappa alls, det konstiga är att det låter nästan inget när bilen är kall, hmm

fler förslag ! smile)

Kan inte vara så att när ni bytte toppackning så har en bricka/skruv/mutter ramlat ner i ventilkåpan? smile

EDIT: Såg nu att de va endast vid vissa varvtal
Senast redigerat av Thorseeeen (12 maj 2013)

22 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
Thorseeeen skrev:
Helmersson95 skrev:
Thorseeeen skrev:

fler förslag ! smile)

Kan inte vara så att när ni bytte toppackning så har en bricka/skruv/mutter ramlat ner i ventilkåpan? smile

EDIT: Såg nu att de va endast vid vissa varvtal

nah det tror jag inte, väldigt konstigt problem, jag kände lite på vattenpumpen, den glappar lite ca 1 mm
men startade bilen utan rem, verkar rassla ändå hmm

22 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
kan tillägga att det är enbart när man gasar upp till ca 2000-3000 och släpper gasen, när motorn är påväg ner i varv, då hör man slammret

hjälp uppskattas ! smile)
Senast redigerat av Helmersson95 (12 maj 2013)

Sök