3419
Sök

Busbils projekt - volvo 945 turbo

Här kan ni följa om byggnaden av min 945 som ska bli busbil, följ den här tråden som kommer uppdateras ofta och med massor av bilder tack på förhand // fnul

26 699 Visningar
Uppdaterades senast 15 juli 2013
249 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#1
tja smile

tänkte gör en tråd om mitt nya projekt, några av er har säkert sett min andra tråd, och ni som inte har får gärna kolla in den, http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=252681/ den handlar om renoveringen av motorn samt trimning av motorn. samt inkörning av motorn i 940in och det är den 940in som ska byggas om till busbil

den här tråden kommer alltså handla om ombyggnationen av bilen och det som ska göras med bilen är

klart= [x]
på börjat [/]
ej på börjat []

- Plocka ut motor och måla upp motorrummet []
- Byta växel låda när motorn ändå är ur []
- Rensa ur all inredning utom instrument panel []
- Eventuellt måla bilen svart invändigt []
- I med 2 sportstolar []
- Flytta bak batteriet + dra ny plus och jord till bagaget []
- Byta till en aussie locker diff []
- I med lite mera mätare så man har koll på allt så inget rasar []
- Hockey puckar till motorkuddar och växellåds kudde []
- Rollas i matt militär grön färg []

listan kommer säkert plockas på allt eftersom, och har ni ideer och syn punkter så skriv dom gärna,

tänkte slänga upp lite bilder från gamla tråden så ni har lite och glo på,

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-c6a654f0b6fdb17e9e76c7f14fa348d1.jpg
här har ja precis fått hem blocket från tvätt

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-4330e88a359c788cd02b2591515b8dc6.jpg
ny honat

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-4530790afe1d4fc61d988c8640fb8540.jpg
ny tvättade kolvar

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-0a4e5f25b41dc84f0a3eb26a6f47dbfb.jpg
lite ny tvättade och ny målade motor delar

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-4adae15a3d734d9cf41344f215ab2cdf.jpg
ventilkåpan

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-5ae3bc69f2f32c55a87edee30800ed31.jpg
mera motordelar lackade

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-33436820a5665525e1cba3a9bd80f718.jpg
nya packningar och lager

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-c1420720c94c4549406ff7c925762741.jpg
ny målad motor, samt att man kan se oljereturen här + nya frostpluggar

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-ac51548e57c52b33c0fe6b4d5faac529.jpg
första turbon

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-f9eaadddff2cd55f924a29a2ce10c57d.jpg
veven i med nya lager

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-983f496f9905970e9d8c055ef0dced38.jpg
kolvar i

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-c79275276dfcd46badcafc5ca55a891c.jpg
ny renoverade toppen på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-1087b127201d17241be9b878030118b6.jpg
oljeretur

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-e50dbe10a82bb5ca71aecbe7baa5afd0.jpg
här är nästan motorn helt klart

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-7c137e10eba237031a737340775ee588.jpg
här sitter motorn i 940in och är startad och redo för inkörning

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-b14bb957f996eeedaeb976d7b61b3294.jpg
sen var det dax för trimningen, börja med att inhandla en ny turbo, garrett T3/T4 turbo

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-da2210352be4b5c2f587f9ee91811ed2.jpg
grenröret lämnades in på riktplaning och fick sig sen en matchportning mot turbon

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-cb551c284eea0c5b03e1429f3973dfc1.jpg
massa godis

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-77f377b965af5f2793b3045f94334a3d.jpg
turbon ihop plockad

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-1db04ac4bb0ab658aea7dfa42bd613cc.jpg
chipen som är mappade för 3" LMM och R-spridare

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-7cfd1d79b6a493e59c5019b6c950b380.jpg
lite skillnad är det allt

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-2944db1eca902917475177a9d85fe92d.jpg
på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-79e1dabe47510800b678a039a9a9faf3.jpg
3" DP klaroch lindad

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-574c671e83e53ce2bc6543e83f363bc7.jpg
3" LMM och en nytt luftfilter

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-564f540bf1533c838be41d73f6c9e799.jpg
allt på plats med större kylare och elfläkt, här är även motorn uppstartad och provkörd efter lite problem med soppa tycket, 0,6 i ladd och gick redan då jävligt bra big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-d2671bc2605215f6ca847bc71571bebf.jpg
sen vart det ny koppling och straxt efter kopplingsbytet så rasa ja lådan, och här står ja idag smile

för er som vill ha mer bilder och info om motorn så kolla gamla tråden (länk längst upp)

hoppas det kommer finnas intresse för tråden nu smile

tack för denna gången smile

// fnul
Senast redigerat av Fnul (14 maj 2013)


648 Inlägg
14 maj 2013
#2
Bra jobbat, motorn blev urläcker! smile


249 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#3
DieLuftWaffe skrev:
Bra jobbat, motorn blev urläcker! smile

tackar smile


1 677 Inlägg
15 maj 2013
#4
Ser ju bra ut! smile

249 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#5
gromitSWE skrev:
Ser ju bra ut! smile

Tackar smile


249 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#6
tja, står lite still just nu, men i helgen blir det förhoppningsvis att lyfta ur motorn och fixa lite läckor mm, samt att byta växellåda,

men har iallafall kommit över 18"are till 940in big_smile
slänger upp några bilder så ni har något att glo på smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-e8320a3eba1bb2ea76747684a8df4d48.jpg
nya fälgarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-864e25d76def97ae52ccc56630658a6b.jpg
tog med dom till jobbet och köpte nytt gummi, samt beställde hem nya 25mm spacers (ingen bild på dom)

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-c5ab6cbc012f79ddb4c0850c65b76d8a.jpg
pröva på bilen smile vart hel nöjd

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-f9df64780b0495396d0ed779d8547761.jpg
smile

allt för denna gång, kommer mer i helgen smile


249 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#7
tja dax för en uppdate tycker ja, har ju hänt lite iallafall, skulle byta låda då ja rasade m47an så tog ner den trasiga lådan och slängde upp en annan m47 låda när ja bara hade kardan kvar att sätta upp så gick det inte och växla -.- så det va ju bara att riva ner lådan igen, skruva loss alla bultar och skulle ha bort lådan, fick ut den ur splinsen på lamellen men sen tog det stopp, höll på och försökte få bort lådan i 2,5 timme men sen tröttna ja och skruva dit lådan igen med två skruv, gick in och sov och tog nya tag en vecka senare, rev ut hela motorn och insåg vad som gått fel, slet bort kopplings armen och damasken och konstatera att lagret i veven kilat fast i ingående axel på lådan, nu till lite bilder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-b3e5361fbad2800232d9c949c0971e24.jpg
motorn ur

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-a8d8aa06f40983118461a225159ae36e.jpg
här va felet, fick kapa bort halva sprängkåpan för att sedan kunna snurra på hela lådan så ja kom åt alla bultar till tryckplattan och lådan lossna äntligen, det satt ingen låsring som håller fast lagret antagligen därför den kilat fast men va bara att kapa av ingående axel så fick ja loss kopplingen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-997a5b0f5baf2f33a3866f8c5a2c5ed4.jpg
va bara att ragga tag i en ny låda men hitta ingen på ett tag så ja måla bromsarna röda smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-e76e7a5de65ceb6bce1c135aa78b890b.jpg
sen spackla ja upp röret från turbon till LMM:en smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-a859a2405324a58da3fcd1a0f3eed160.jpg
grunda LMM:en

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-5baec675632bffa0b4f99c9275b3b049.jpg
sen hitta ja en låda åkte och hämta den slängde ihop den med motorn smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-1731260280614038268679567b804505.jpg
motorn i smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-1cfe06143b8a46f33553adebbe5cbbc4.jpg
lacka tryckrören och LMM:en svarta

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-ba7400e86ce668ecc2e1448f111d88cf.jpg
allt på plats och provstartad funka fint smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148762/148762-93f7ca05ab8a4bd92ce3ed00ae5c69d1.jpg
helhets bild på bilen smile

körde med den en dag tog den till jobbet och gjorde hjulinställning och skruva på wastegaten så nu laddar den 1 bar och går som fan, skulle ut samma kväll och sladda lite men kom typ 1km så rasa ja lådan igen big_smile så nästa löning blir det att skaffa bmw zf låda smile har även kommit på att när man byter från orginal lamell till sinter så är sinter lamellen 1mm tjockare är orginal och då måste man schimsa ut tryckplattan för att det ska bli rätt men det gjorde inte ja, är nog en anledning till att det bara rasar hela tiden, min tryckplatta som bara är förstärkt är hårdare än polarens som har sachs värstingtyckplatta tongue men det blir nog ordning på bilen nästa månad big_smile

allt för mig denna gång ha det gött smile


9 Inlägg
7 juni 2013
#8
Kul projekt! Vart hade du köpt turbon? Är sugen på en likadan, kvalitén?


249 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#9
J-wes skrev:
Kul projekt! Vart hade du köpt turbon? Är sugen på en likadan, kvalitén?

Tack, ja köpte den begagnad, är en äkta garrett t3/t4 så kvaliteten är bra, kan varmt rekommendera den


253 Inlägg
8 juni 2013
#10
En tanke slog mig nyss! Varför ens försöka att åka m47 när du har så pass mycket effekt? Den lådan håller ju knappt för orginal 116hk ju!

Sen är det där ingen äkta Garrett turbo, för det hade Garrett stått på den då, och sen är det ingen t3/t4 heller, utan en t04e vilken jag tror ska vara bättre än t3/t4. Sök på google så får du se skillnad smile

Men annars verkar det vara ett kul projekt smile Keepitup!


249 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#11
BjursAlleX skrev:
En tanke slog mig nyss! Varför ens försöka att åka m47 när du har så pass mycket effekt? Den lådan håller ju knappt för orginal 116hk ju!

Sen är det där ingen äkta Garrett turbo, för det hade Garrett stått på den då, och sen är det ingen t3/t4 heller, utan en t04e vilken jag tror ska vara bättre än t3/t4. Sök på google så får du se skillnad smile

Men annars verkar det vara ett kul projekt smile Keepitup!

nää det är ganska dumt, den är ju klen som fan smile med beställer bmw låda nu till löning:)

okej okej där ser man, förra ägaren sa det, men men tongue okej okej det stod T3/T4 turbo på brickan på kompressor huset tongue måste kolla igen tongue haha

tack det ska ja smile


169 Inlägg
8 juni 2013
#12
Riktigt kul att se sådana här byggen! Tumme upp+++++ Prem lagd

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

249 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#13
Dedron skrev:
Riktigt kul att se sådana här byggen! Tumme upp+++++ Prem lagd

Tack smile kul att du gillar det smile


253 Inlägg
8 juni 2013
#14
Fnul skrev:
BjursAlleX skrev:
En tanke slog mig nyss! Varför ens försöka att åka m47 när du har så pass mycket effekt? Den lådan håller ju knappt för orginal 116hk ju!

Sen är det där ingen äkta Garrett turbo, för det hade Garrett stått på den då, och sen är det ingen t3/t4 heller, utan en t04e vilken jag tror ska vara bättre än t3/t4. Sök på google så får du se skillnad smile

Men annars verkar det vara ett kul projekt smile Keepitup!

nää det är ganska dumt, den är ju klen som fan smile med beställer bmw låda nu till löning:)

okej okej där ser man, förra ägaren sa det, men men tongue okej okej det stod T3/T4 turbo på brickan på kompressor huset tongue måste kolla igen tongue haha

tack det ska ja smile

Haha aa dom är ju de big_smile

Du har ju en bild på brickan, där står det ju type t04e, och så tyckte jag den likna en t04e mer är t3/t4  smile


249 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#15
BjursAlleX skrev:
Fnul skrev:
BjursAlleX skrev:
En tanke slog mig nyss! Varför ens försöka att åka m47 när du har så pass mycket effekt? Den lådan håller ju knappt för orginal 116hk ju!

Sen är det där ingen äkta Garrett turbo, för det hade Garrett stått på den då, och sen är det ingen t3/t4 heller, utan en t04e vilken jag tror ska vara bättre än t3/t4. Sök på google så får du se skillnad smile

Men annars verkar det vara ett kul projekt smile Keepitup!

nää det är ganska dumt, den är ju klen som fan smile med beställer bmw låda nu till löning:)

okej okej där ser man, förra ägaren sa det, men men tongue okej okej det stod T3/T4 turbo på brickan på kompressor huset tongue måste kolla igen tongue haha

tack det ska ja smile

Haha aa dom är ju de big_smile

Du har ju en bild på brickan, där står det ju type t04e, och så tyckte jag den likna en t04e mer är t3/t4  smile

jaa tongue

aah såg det nu, men står ju T3/T4 turbo under, vad betyder det då ? tongue


169 Inlägg
8 juni 2013
#16
Fnul skrev:
Dedron skrev:
Riktigt kul att se sådana här byggen! Tumme upp+++++ Prem lagd

Tack smile kul att du gillar det smile

Man kan inget annat än gilla sånt här! smile Älskar dessa bilarna wink

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

249 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#17
Dedron skrev:
Fnul skrev:
Dedron skrev:
Riktigt kul att se sådana här byggen! Tumme upp+++++ Prem lagd

Tack smile kul att du gillar det smile

Man kan inget annat än gilla sånt här! smile Älskar dessa bilarna wink

Ja dom är Goa smile


249 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#19
J-wes skrev:
Inga nya uppdates?  smile

Är ganska dött  nu, väntar på löning så ja kan beställa en zf låda, ska äventuellt hålla på lite i veckan, måste fixa oljereturen som läcker, sen byta främre packboxen i toppen som också läcker smile så håll utkik smile


9 Inlägg
9 juni 2013
#20
Dendär jävla oljereturen! tongue prem lagd så de ska jag göra smile



Sök