4170
Sök

Trimma volvo b20 så det inte syns :-)

155 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#1
som sagt behöver veta om det går att trimma en b20 så att det inte syns obs får iaf byta till extraktorgrenrör

Forummoderator
26 401 Inlägg
15 maj 2013
#2

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 742 Inlägg
15 maj 2013
#3
Sugtrimma hur mycket du vill, så länge du inte byter förgasare så syns det ju inte.

Jag antar att orsaken till att du vill att det inte ska synas är för att kunna glida igenom besiktningen.


155 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#4
precis glida igenom men hur mycket kan man trimma en b20 utan att det syns ps fins det su förgasare som ser likadana ut som orginal förgasaren fast med bätre flöde?

5 742 Inlägg
15 maj 2013
#5
Plana toppen, porta toppen, större ventiler, hårdare ventilfjädrar, vassare kamaxel, extraktorgrenrör, lättare kolvar, lättare stakar, ändrad tändkurva, byta höfläkt mot elfläkt m.m. Bara söka vad det finns för trim, jag är tyvärr inte så insatt i B20-motorn.

Förgasare kan du ju byta mot Webrar eller liknande. Det går ju fort att byta tillbaka till originalförgasaren innan besiktningen och du behöver ju ändå bara göra det vartannat år.


Korta ben å långa armar
55 Inlägg
15 maj 2013
#6
Du kan visst rulla igenom besiktning med dubbla SU och portad topp + brytarlöst tändsystem.
Balanserat och klart har du c:a 120 friska. Extraktorrör ger egentligen inget extra i dessa trimningsgrader och snarare sämre verkan med en singel-fugge. Ska du bygga en renodlad racermotor så kan ett extraktorrör vara en investering. Då snackar vi gärna resta insugskanaler och specialportat och stora ventiler. Lägger man sen till insprutning med nya spjällhus och ett mappningsbart tändsystem är puffran redo att bromsa in på runt 200 hk.

Ta du hellre ett original gjutjärnsgrenrör och kapa bort insugsdelen från avgasdelen. Dubbla SU monterar du på ett aluminiuminsug. Om du matchportar alla flöden så vinner du lite goa' hästar. Med Weber, Solex eller Dellorto 40-45:or så blir det inspirerande ryt i maskinen.

Viktigast är att balansera och viktjustera bottendelen: Stakar och kolvar. Kamdrev i stål.

Ventilerade bromsar fram och grövre kränghämmare (fram och bak) och diverse hårdare bussningar gör det möjligt att regga med 180 hk.

Mycket handlar det ändå om lite sunt förnuft och gärna en god kontakt med din bilprovare. Dessa bilar är numera så pass sällsynta att ett snyggt ekipage, med justa detaljlösningar möts av hyllningar från hela personalgruppen på bilprovningen.

http://s.rimg.info/f8eb0f511769ae3e17c3f81df60b2d10.gif

Far min var fattig, men han hade filar som gick lätt...

155 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#7
vill ha en annan su förgasare som ser likadan ut å trimma med

Korta ben å långa armar
55 Inlägg
15 maj 2013
#8
Varför en när du har dubbelt så skoj med 2?
SU har faktiskt levererat stoora knasare till div. engelska sportbilar. Jag vet tyvärr inte typbeteckningen på dem.
Du får helt enkelt googla på't. De kör ju det mesta i tumstorlek också.

Fast jag vidhåller: En endaste förgasare kan inte leverera den gasblandning du behöver för att väcka de slumrande hästsparkarna.

Far min var fattig, men han hade filar som gick lätt...

Korta ben å långa armar
55 Inlägg
155 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#10
grejen är den att jag ska byta kaross på en duett och har fåt klartecken att få köra med b20 men då ska den vara i standard utförande :-(

155 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#11
men jag täcnker trimma endå iaf men då ska den se orginal ut iaf

klabbarpan
3 041 Inlägg
15 maj 2013
#12
Byt kaross då och trimma sedan? Är det ett måste att trimma innan bytet är klart?


155 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#13
ja det är det eftersom dom kommer märka säkert att motorn är ändrad om jag trimmar efteråt och för att om jag lyckas med sfro besiktningen med trimad motor är det okey och det är det som är vitsen

5 111 Inlägg
15 maj 2013
#14
Jaguar har 2" SU-förgasare, Volvos är 1,75".


2 024 Inlägg
15 maj 2013
#15
Du skriver att motorn måste vara i standardutförande, men B20 fanns ju i lite olika varianter som standard, tex med dubbla SU och även med insprut, vad säger att du inte kan använda en sån motor?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

5 111 Inlägg
15 maj 2013
#16
Max i en Duett är 82 hk och det innebär att bara B20A får användas.


155 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#17
okey men får är snälla djur på gotland och dom säger bä jag ska på nåt sät trimma utan att det syns frågan är hur

155 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#18
föresten vilken jaguar sitter 2 tums su förgasaren på?

och har den samma fäste?

178 Inlägg
16 maj 2013
#19
en bra början kan ju vara att säga hur mycket effekt du behöver och hur mycket pengar du vill lägga på det smile


155 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#20
jag vill ha så mycket efekt som möjligt iaf och att motorn ser något så när ut som orginal

och pengar är nog inget störe problem då bilen inte ska vara körklar först nästa sommar


Sök