4143
Sök

Trimma volvo b20 så det inte syns :-)

178 Inlägg
16 maj 2013
#21
ja om pengar inte är något problem är det ju bara att du vänder dig till valfri F1 team och ber dom göra en helt ny motor som utvändigt ser ut som en b20a. många miljoner senare bör du ha runt 400-700hp i något som ser ut som en original b20a (Y)

känns det som att det är lite över din budget antar jag att du kan få tag på ett stroker kit för någonstans 10-40kkr.

ELLER
så stoppar du bara i en original motor och trimmar den efter att allt är reggat och klart, för även om du reggar in den med en motor som har mer effekt än original så står det ju fortfarande i alla papper vad det ska sitta = lika olagligt vare sig du trimmar före eller efter reggningen (även om dom inte märker något)


2 024 Inlägg
16 maj 2013
#22
Leta rätt på en gammal seriöst byggd rally/rallycross bottendel och montera orginal topp och förgasare på så kommer du få en riktigt trevlig maskin. Farsgubben hade en Amazon där det mesta var gjort med underdelen och den gick riktigt snuskigt fint, inget effektmonster alltså men bra kraft och slutade aldrig varva.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

155 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#23
behöver fortfarande veta vilken jaguar som 2" su förgasaren sitter på

5 742 Inlägg
17 maj 2013
#24
jimmy_boy skrev:
behöver fortfarande veta vilken jaguar som 2" su förgasaren sitter på

Efter en snabb googling på
jaguar 2" SU

Så hittade jag till Ebay
http://www.ebay.co.uk/bhp/jaguar-su-car … 6621DECEEE

Och vad jag kan lista ut där så sitter det 2" SU på Jaguar XJ6, E-type, XK


5 111 Inlägg
17 maj 2013
#25
Sitter väl på de flesta av raksexorna, vilken kom 1948 och tillverkades till mitten av 80-talet....
Och jo, den passar bolt on men du får porta upp insuget om det skall vara någon idé.


Korta ben å långa armar
55 Inlägg
18 maj 2013
#26
Men alltså... Du kan montera en 4-ports Holley på din original B20. Motorn kommer endast ge marginellt mer. Problemet sitter inte i förgasare eller ens vilken bottendel du använder.

Topparna på B18/B20 är motorns verkliga akilleshäl. Insugskanalerna är gjutna i en alltför brant vinkel vilket omöjliggör en vettig andning. Genom att resa upp kanalerna och porta kan man råda bot på problemet. Fast sen är inte den toppen original längre. Den besiktningsman finns inte som låter sig luras av ett höjt insug... Dessutom ser man skillnad på en original SU och 2-tummarn från Jaguar.

Att enbart pressa in mer luft/gas i motorn kommer inte fungera om den inte kan hantera tilluft och avgaser på rätt sätt. Folk tror dessutom att man kan köra originalfuggar med R-kam och värsta extraktorsystem. Att det bara brölar och smäller utan egentlig effektökning är inget man förstår.

Det har skrivits massor i ämnet och ett tips är att besöka t ex.  http://forum.savarturbo.se/ där det presenteras olika lösningar för att få B18/B20 gå som tåget. Både med hjälp av invecklade turboinstallationer och på gammalt hederligt sugmotorvis.

wink

Far min var fattig, men han hade filar som gick lätt...

5 111 Inlägg
18 maj 2013
#27
Ja nå jag förutsatte ju att den i övrigt skulle få en lättare trimning som ungefär matchar upp med ett förgasarval i stil med det tilltänkta (dvs. väldigt lätt), inte att det skulle bli något 200 hk frustande monster.

Och visst finns det utvändiga skillnader på HS6, HIF6 och HD8, men jag vill se den besiktningsman som orkar studera såpass noga när en B20 med en enkelgasare rullar in. Om han ens vet något, vilket är relativt otroligt i de flesta fallen idag.

Vill man ha något större som ändå ser "original" ut så är det ju det närmaste man kommer, och om förgasaren är den absoluta maxbegränsade faktorn som man inte kan röra, så får man ju matcha upp resten efter det.


Korta ben å långa armar
55 Inlägg
18 maj 2013
#28
Volvo544special65 skrev:
...men jag vill se den besiktningsman som orkar studera såpass noga när en B20 med en enkelgasare rullar in. Om han ens vet något, vilket är relativt otroligt i de flesta fallen idag.

Där har du ju en klar poäng.
Men singel SU, oavsett storlek ger ingen effektökning värd namnet. Inte ens med en moderat gatkam och grenrör, hur matchportat allt må vara.
En singel Weber 36/36 och en modern kamprofil tillsammans med portning, större ventiler, brytarlöst och lämpligare avgassystem kan ge uppåt 130 hk. Dubbla SU "hänger med" uppåt 160 hk, beroende på ovan sagda + lite extra allt.


Till trådskaparen: Läs på! Googla i ämnet och du ska finna svar...

Far min var fattig, men han hade filar som gick lätt...

5 111 Inlägg
18 maj 2013
#29
Nej absolut inte. En enkel HD8 räcker lite längre än en enkel HS6/HIF6 helt enkelt, och jag gissar ju att hans krav inte var högre än så.

Jag personligen hade nog åkt original B20A lika gärna då detta mest verkar som ett sätt att få en marginell psykologisk förbättring och ändå kommer kosta en del pengar.


155 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#30
på vilken motor sitter dom 2,8 lr 4,2?

1 020 Inlägg
23 maj 2013
#31
Lämna grejorna till erland kox
Han är väl en av få som plockar bra ur en b20
Topplocksvekstan.se

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår


Sök