3485
Sök

Tips på att uppgradera volvo 940s väghållning

klabbarpan
3 041 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjo.

Har börjat att köra lite smått drift inspirerat med min 940. Men som med alla gammla volvos så kränger bilen något enormt ( ala fiskebåt style).

Vad är det som gäller för att motverka detta?

Har redan bytat ut alla framvagnsbussningar till nytt. Även leder.
Bilen är sänkt med sänkfjädrar och hårdare dämpare fram och nya gas diton bak.

Vill givetvis ha en bil som inte agerar sjösjuka vid minsta lilla ställ.

Kom med vettiga tips och trix:)

Mvh benna


6 Inlägg
16 maj 2013
#2
Bygg egna/ köp coilovers så du kan välja hårdhet på fjädrarna?

Fjäderbensstag.
Ambulansstag
960 Förstärkningsstag till dom främre länkarmsinfästningarna.

gjorde stor skillnad med.

Bak e de väl husvagns fjädrar och möjligtvis dubbla krängare som gäller.

sen beror de ju på vad de ska kosta.

Såg när du körde i Halmstad förra helgen och krängde ju sjukt mkt... va till och med så vi trodde den va original.

mvh


klabbarpan
3 041 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#3
Jupp kränger jävlar, vettifan varför. Men får byta lite saker så får vi se. Att bygga egna coils vettifan om man vågar ge sig på?


6 Inlägg
16 maj 2013
#4
beror ju på hur händig man e wink har kört med min i 2 månader eller något nu.


klabbarpan
3 041 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#5
Har du bilder på dem? Är jäkligt intressant


Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
16 maj 2013
#6
A-o på 700/900 serien är att fjädringsvägen måste finnas.

att bara toksänka en 700/900 ger så jäkla kass väghållning det blir bara studsigt

många mör med 240 dämpare dessa är 2cm kortare så man får 2cm extra fjädringslängd
men det kräver en kortning av fjäderbenet och omgängning av fjäderbenet
eller att man svetsar ihop gängade delen
stötdämpare är A-o på dessa bilar
har min rätt hög men väghållningen är betydligt bättre än någon söndersänkt skithög till 700/900

vad jag vet så är det bara orginal grejer som måste vara i ganska bra skick


polarn kör med ombyggda länkarmar med uniballs och kortade fjäderben och den var helt duglig iväghållningen
så man behöver nog inte slita djuret av sig för att få det bra
jag köpte 2st Decarbo 240 R-sport dämpare för asfalt dessa ska bli intresanta att se hur den blir med dessa monterade

troligen blir det bara ihop  med förstärkta husvagns fjädrar bak och några hårdare fjädrar
det brukar bli ganska bra

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
16 maj 2013
#7
ligger en på min sida annars har ja inget, står info om dem där med


huh?
10 427 Inlägg
16 maj 2013
#8
Hört talas om krängningshämmare som hämmar krängning? wink

Själv har jag gått från 19/16 - 23/19 - 25/25 på min Volvo 740 i omgångar smile

Från min projekttråd:

steifan skrev:
Grovt uträknat på hur pass styvare bilens krängningshämmare har blivit/blir från de som var standardmonterade.
Baserat på denna: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf (från Australiska Whiteline som tillverkar krängningshämmare m.m)

Uppgradering 1:
Fram: 19mm - 23mm = 115% styvare
Bak: 16mm - 19mm = 99% styvare

Uppgradering 2 (kommande):
Fram: 23mm - 25mm = 40% styvare
Bak: 19mm - 25mm = 200% styvare

"Total" uppgradering:
Fram: 19mm - 25mm = 200% styvare än standardmonterade krängningshämmarna
Bak: 16mm - 25mm = 496% styvare än standardmonterade krängningshämmarna

Kan starkt rekommendera IPDs 25/25mm krängningshämmarsats smile

Går att köpa från tex: http://www.europeantuning.com/ i Nederländerna, var billigaste jag hittade när jag köpte min sats 2011 smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
16 maj 2013
#9
steifan skrev:
Hört talas om krängningshämmare som hämmar krängning? wink

Själv har jag gått från 19/16 - 23/19 - 25/25 på min Volvo 740 i omgångar smile

Från min projekttråd:

steifan skrev:
Grovt uträknat på hur pass styvare bilens krängningshämmare har blivit/blir från de som var standardmonterade.
Baserat på denna: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf (från Australiska Whiteline som tillverkar krängningshämmare m.m)

Uppgradering 1:
Fram: 19mm - 23mm = 115% styvare
Bak: 16mm - 19mm = 99% styvare

Uppgradering 2 (kommande):
Fram: 23mm - 25mm = 40% styvare
Bak: 19mm - 25mm = 200% styvare

"Total" uppgradering:
Fram: 19mm - 25mm = 200% styvare än standardmonterade krängningshämmarna
Bak: 16mm - 25mm = 496% styvare än standardmonterade krängningshämmarna

Kan starkt rekommendera IPDs 25/25mm krängningshämmarsats smile

Går att köpa från tex: http://www.europeantuning.com/ i Nederländerna, var billigaste jag hittade när jag köpte min sats 2011 smile

grejen är att det aldrig blir bra om man inte följer med med resten
många gånger fungerar det bättre utan krängare.
beror lite på vad man är ute efter.
men krängarna är nog det sista man har nytta av att byta
räcker gott med turbons runt om

att smäcka på värsta krängningshämmare på en bil som är söndersänkt med oljedämpare som gått 50K kommer bara bli livsfarlig.

sen får man inte glömma bumpersteering som man får väldigt lätt på en söndersänkt700/900
oftast blir det bättre väghållning med lite högre bil än en toksänkt om man är ute efter väghållningen i första hand

nu finns det färdiga länkarmar och kit för att sänka ner bärarmarna så dom blir rakare och man slipper då att bilen styr hjulen när den fjädrar ner

Kör fort så hinner inget hända...

3 860 Inlägg
16 maj 2013
#10
Det finns ju grejer på http://www.kgtrimning.com/ också men kanske inte billigast.. hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

huh?
10 427 Inlägg
16 maj 2013
#11
Growe skrev:
steifan skrev:
Hört talas om krängningshämmare som hämmar krängning? wink

Själv har jag gått från 19/16 - 23/19 - 25/25 på min Volvo 740 i omgångar smile

Från min projekttråd:

steifan skrev:
Grovt uträknat på hur pass styvare bilens krängningshämmare har blivit/blir från de som var standardmonterade.
Baserat på denna: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf (från Australiska Whiteline som tillverkar krängningshämmare m.m)

Uppgradering 1:
Fram: 19mm - 23mm = 115% styvare
Bak: 16mm - 19mm = 99% styvare

Uppgradering 2 (kommande):
Fram: 23mm - 25mm = 40% styvare
Bak: 19mm - 25mm = 200% styvare

"Total" uppgradering:
Fram: 19mm - 25mm = 200% styvare än standardmonterade krängningshämmarna
Bak: 16mm - 25mm = 496% styvare än standardmonterade krängningshämmarna

Kan starkt rekommendera IPDs 25/25mm krängningshämmarsats smile

Går att köpa från tex: http://www.europeantuning.com/ i Nederländerna, var billigaste jag hittade när jag köpte min sats 2011 smile

grejen är att det aldrig blir bra om man inte följer med med resten
många gånger fungerar det bättre utan krängare.
beror lite på vad man är ute efter.
men krängarna är nog det sista man har nytta av att byta
räcker gott med turbons runt om

att smäcka på värsta krängningshämmare på en bil som är söndersänkt med oljedämpare som gått 50K kommer bara bli livsfarlig.

sen får man inte glömma bumpersteering som man får väldigt lätt på en söndersänkt700/900
oftast blir det bättre väghållning med lite högre bil än en toksänkt om man är ute efter väghållningen i första hand

nu finns det färdiga länkarmar och kit för att sänka ner bärarmarna så dom blir rakare och man slipper då att bilen styr hjulen när den fjädrar ner

Testa själv så märker du wink

740n ligger väldigt platt i kurvorna nu, ganska fantastiskt. Har inte kört så mycket med den sedan monteringen då jag kirrade en annan bil som bruksbil istället. Hursomhelst så gör en större krängningshämmare fram mycket för styrkänslan, tillsammans med övriga originalstag & grejer som finns.

Fjädrar, stötdämpare & krängningshämmare är receptet jag har kört hittills och ska köra vidare på smile
Krängningshämmarsats är nästa till BMWn, nästan gratis till dessa.. .. . . tongue


huh?
10 427 Inlägg
74 Inlägg
16 maj 2013
#13
Gör som jag köp en krängningshämmare och svetsa på på den befintliga på bakaxeln kapa fjädrarna 3fram och 2,5 bak. Min ligger som en go-cart på vägen och precis lagom stuttsig:) byta bussningar i momentstaget gör åsså mycket


klabbarpan
3 041 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#14
Nu har jag ju flong nya dämpare runt om, gas givetvis, och sänkfjädrar 40/40 från Lesjöfors. Väldigt hård och fin rakt fram. Alla bussningarna i fram och bakvagn är bytade. Men kan tänka mig att grövre k stag kan vara en bra invenstering.

Bak känns den relativt stum men fram kränger den värre en helvete


74 Inlägg
16 maj 2013
#15
Aufan ja har sätt på vissa bilder att den kränger litt men har du krängningshämmare fram? Asså mellan fjädertornen:)


klabbarpan
3 041 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#16
j-c-s skrev:
Aufan ja har sätt på vissa bilder att den kränger litt men har du krängningshämmare fram? Asså mellan fjädertornen:)

Nope men ska bygga ett eget justerbart smile typ alla vantskruv i ena änden smile


2 266 Inlägg
16 maj 2013
#18
Volvo 245 husvagnfjädrar är grövre än 945 husvagnsfjädrar och då blir dom hårda bak.

Hade såna på min 945tdic sjönk inte mycke när vi åkte full bil och den låg platt och fint i kurvorna.
Senast redigerat av PMPerformance (16 maj 2013)

svetsdiff !!!

klabbarpan
3 041 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#19
Blir även att ta en titt på stagen steifan länkade till. Kan nog göra susen. Måhända att det är en fiskebåt man leker med men nog fan ska den gå att styva upp wink



Sök