2517
Sök

Hastighetsmätarproblem Volvo 740 -88

28 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjena har en Volvo 740 glt -88! Igår när jag körde så pajade hastighetsmätaren och trippmätaren. Vad kan vara fel? Räcker det med att byta givaren på bakaxeln, eller kan det vara något med kablarna? Hur mäter man isåfall? Tacksam för svar.

914 Inlägg
17 maj 2013
#2
Felet är garanterat brustna /kallödningar på kretskortet inne i mätaren,alltså inte det blå plastkretskortet på baksidan utan ett inne i mätarn.Det är i stort sett aldrig fel på givaren möjligen ev erjade kabelskor i kontakt stycket till givaren eller avbrott på kabeln mellan givarn och karossen men hittar du inget fel på kablage eller kabelskor så är felet i mätarns kretskort,väldigt vanligt.

28 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#3
Okej är det lätt att åtgärda?

914 Inlägg
17 maj 2013
#4
Du får ta isär h-mätarn för att komma åt kretskortet,bort med mätarnålen ,brytes lättast loss med 2st gafflar sedan bort med mätarskalan under den sitter 3st skruvar så att du får bort vita plasten från mätarmekanismen sen sitter det ett kretskort på sidan med 2 st skruvar vänd på kretskortet så ser du lödningarna.OBS DET SITTER DREV BAKOM KRETSKORTET KOLLA HUR DET LIGGER .       
OBS DETTA GÄLLER BARA VDO MÄTARE EJ YAZAKI men mig vetligt så är det bara turbo och 780 serien som har Yazaki efter 88b-.
När du sedan ska trycka tillbaka visaren så var stadig på handen ,lägg en  24 hylsa eller liknande under mätaren (mellan mätarn och bordet)när du trycker dit nålen annars kan det hända saker i mätarn när nålen trycks dit,

28 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#5
Har provat med ett annat mätarhus (som var fullt fungerande innan) och det funkar fortfarande inte.. Då lär det ju vara givaren för det är inget kabelbrott eller så?


Sök