3630
Sök

Volvo 760 d24 sugis - Rinner diesel till motoroljan?

4 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Tjenare!

d24 sugis motor med påställd pump!

Nu är det såhär att jag har haft problem med att få tätt vid olje pluggen, men tillslut lyckades jag och efter detta då så fylde jag på olja (15-40) så att det gick till så säga "MAX" på oljestickan.

Nu 1 vecka senare när jag kört med bilen nästan 10 mil så tänkte jag kolla oljan igen och då är det 1 cm ÖVER "MAX" på oljestickan, och undrar då vad detta beror på?

Min tanke över det hela är eftersom min pump är påställd så hinner inte motorn förbränna dieseln som kommer in i motorn tills kovarna åker ned i motorn igen och då smiter det in diesel i motoroljan genom kolvarna?

Väldigt tacksam för snabba svar! TACK!

Evildan
19 maj 2013
Välkommen till G.org.

Du löste nog problemet på egen hand.
Oförbränd diesel passerar troligtvis kolvringarna.
Luktat på oljan? Luktar oljan Diesel?

http://www.youtube.com/watch?v=qGM3QA5z3YM

4 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Okej, har inte luktat på oljan nej men ska göra det senare idag.
Finns det något sätt som man kan lösa detta förutom att ställa ned pumpen eller byta kolvringar?

Då detta också är en A-Traktor och jag kör med gasstopp och då varvar den inte mer än 2.5K varv, vilket jag inte tycker är så farligt, men kanske borde varva ännu mindre?

Och tack för såpass snabbt svar! smile

Evildan
19 maj 2013
Oljan ska inte drypa av diesellukt.
Ställ tillbaka pumpen till standardinställningen, det kan hjälpa.
2500rpm är inte mkt på den varvilliga VWmaskinen, det ska den klara problemfritt.

De Nada.

om du inte gjort det redan, töm ur överskottet i tråget till rätt nivå
Senast redigerat av Evildan (19 maj 2013)

4 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Men jag vill ju ha pumpen påställd så det kölar lite ju, mesigt att ha diesel annars tycker jag hmm wink

Evildan
19 maj 2013
Ska inte sota, det sliter ngt fruktansvärt på motorns komponenter med det högre trycket som blir av den större mängden diesel i loppet under kompressionsfasen och den överblivna mängden hinner inte alltid ut ur loppet och vill då (som du märkt) passera kolvringarna ned i tråget.

En välinställd diesel som går så bra och fint den kan är väl mkt fränare än att åka runt och lukta illa som en okunnig planta som inte klara av att ställa den simpla pumpen rätt?
just my two cents wink

2 174 Inlägg
19 maj 2013
Evildan skrev:
Ska inte sota, det sliter ngt fruktansvärt på motorns komponenter med det högre trycket som blir av den större mängden diesel i loppet under kompressionsfasen och den överblivna mängden hinner inte alltid ut ur loppet och vill då (som du märkt) passera kolvringarna ned i tråget.

En välinställd diesel som går så bra och fint den kan är väl mkt fränare än att åka runt och lukta illa som en okunnig planta som inte klara av att ställa den simpla pumpen rätt?
just my two cents wink

Exakt, så jävla larvigt och onödigt åka runt kola runt, åka bakom en trött gammal fel inställt golf eller liknande, finns inget värre, min kan kola till rätt skapligt om jag kört lugnt några mil sen drar på uta helvete då han är chippad, men det slutar kola direkt typ, en frisk diesel puffar till sen ska det knappt inte ryka något!

4 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Va ute förut och luktade på oljan men den luktade ingen diesel, och när jag sedan kollar på oljestickan så står den nu på "MAX" och inte längre över sträcket, jag antar att antingen motorn läcker olja eller att när jag kollade oljan då det var 1cm över "MAX" så var motorn varm och jag precis kört med den så det stänkt upp olja i själv oljesticksröret?

Jag ställde också tillbaka pumpen, men om jag skruvade för mycket på pumpen tillbaka så fick den jätte dålig accerelation att komma upp i varv, kan det bero på att jag skruvade ned den för mycket och att den inte fick tillräckligt med diesel och då blev seg? men isåfall förstår jag inte riktigt för motorn kölar fortfarande, eller kan det vara sot kvar i avgassystemet som blåser ut när jag gasar?

Tack så mycket för alla svar hittils, jätte stor hjälp!!! big_smile

Sök