3429
Sök

Någon som fyller AC billigt?

1 253 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder... Någon i Östergötland som fyller Ac system billigt ?

Lev livet nu innan det är för sent

214 Inlägg
19 maj 2013
#2
Billigast är nog kylspray från biltema med hemmamicklad adapterslang som passar till ventilen på ac-systemet smile

1 253 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#3
Jo det har jag hört funkar men vill.inte hålla på med det själv därav min undran om någon kunde fixa. Räcker med att jag ska byta kondensor och rör själv smile

Lev livet nu innan det är för sent

408 Inlägg
23 maj 2013
#4
Är det inte smart å få den vakuum körd också vid bytet du skall göra så inte fukten i luften "förstör" torrfiltret ?
jag skall göra liknande operation snart. Har hittat ett färdigt paket för påfyllningsändamål med rätt smörjolja och eller sealer medel :-) (dock skulle man vakuumsuga systemet så fukt inte finns kvar, det lilla som finns kvar elmineras av medlet som följer med paketet)

kommer dock inte just nu ihåg märket/företaget som säljer detta men skall ta reda på detta.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

1 798 Inlägg
23 maj 2013
#5
Bullet--- skrev:
pompe90 skrev:
Är det inte smart å få den vakuum körd också vid bytet du skall göra så inte fukten i luften "förstör" torrfiltret ?
jag skall göra liknande operation snart. Har hittat ett färdigt paket för påfyllningsändamål med rätt smörjolja och eller sealer medel :-) (dock skulle man vakuumsuga systemet så fukt inte finns kvar, det lilla som finns kvar elmineras av medlet som följer med paketet)

kommer dock inte just nu ihåg märket/företaget som säljer detta men skall ta reda på detta.

Man fyller inte ett system utan vakuumsugning, tar ett tag innan man "förstör" torkfiltret men tänker mer på högtrycket vilket skenar om man bara har lite luft i systemet.

Man kan låta systemet själv arbeta, då kan man fylla på utan att vakumsuga först.
Har man öppet systemet mer än 15min rekommenderas byte av torkfilter för sen är det som regel mättat.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 maj 2013
#6
Kolla med verkstäderna i närheten vad dom tar för en korrekt och seriös fyllning. Jag fick läcktestat och fyllt min suburban  för 1500 kr (gas inkluderad) på verkstad. (mekonomenverkstad)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 182 Inlägg
23 maj 2013
#7
ac service i Stockholm fyller för 789kr.

Avstängd
1 418 Inlägg
23 maj 2013
#8
fyllde min gamla 940 med ac på jobbet med gasol och de funka fint och va gratis;)

214 Inlägg
24 maj 2013
#9
Det ska ALLTID vacuumsugas. Med pump!! inte koppla till insug eller suga själv i en slang eller andra dumheter. Kolla på tabeller och vattnets ångtryck vid olika temperaturer och tryck. Grejjen är att man vill att luften och fukten ska försvinna i systemet.

Gör rätt eller inte alls är mitt tips. Finns vacuumpump på jula som duger om det är varmt ute. Finns nipplar på verktygsboden och kör man med småburkar behövs inte våg heller smile

Gasol funkar fint, men då måste man byta olja i systemet eller dopa blandningen med nått så oljan blir kompis med gasen smile samt ha rätt blandning

408 Inlägg
24 maj 2013
#10
Envirosafe.se hade lite kit billigt. Dock ej det företag jag tänkte på innan. Men verkar okej.

För mig så är endast vakuumsugningen som gör att jag inte orkar göra allt själv, om det hade varit bara att fylla på, ja fine men nu skall det vakuumsugas.. Lättast att göra det är väl på ac firma egentligen eller?

borde ju finnas någon vettig vakuum maskin för en,billig peng någonstans?
jo kanske en sådan här för under tusenlappen :-p
http://www.carairconditioningsupplies.c … amp;page=1

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

1 798 Inlägg
24 maj 2013
#11
Bullet--- skrev:
Hilmer skrev:
Bullet--- skrev:

Man fyller inte ett system utan vakuumsugning, tar ett tag innan man "förstör" torkfiltret men tänker mer på högtrycket vilket skenar om man bara har lite luft i systemet.

Man kan låta systemet själv arbeta, då kan man fylla på utan att vakumsuga först.
Har man öppet systemet mer än 15min rekommenderas byte av torkfilter för sen är det som regel mättat.

Låta systemet arbeta själv?

Man låter systemet själv suga i sig gas (givetvis med motorn/kompressor igång) med hjälp av ett godkänt aggregat.


1 798 Inlägg
24 maj 2013
#12
cyberk2 skrev:
Det ska ALLTID vacuumsugas. Med pump!! inte koppla till insug eller suga själv i en slang eller andra dumheter. Kolla på tabeller och vattnets ångtryck vid olika temperaturer och tryck. Grejjen är att man vill att luften och fukten ska försvinna i systemet.

Gör rätt eller inte alls är mitt tips. Finns vacuumpump på jula som duger om det är varmt ute. Finns nipplar på verktygsboden och kör man med småburkar behövs inte våg heller smile

Gasol funkar fint, men då måste man byta olja i systemet eller dopa blandningen med nått så oljan blir kompis med gasen smile samt ha rätt blandning

Då ska man väl inte i samma inlägg komma med att man ska fylla på med gasol vilket systemet inte är gjort för!??


35 Inlägg
24 maj 2013
#13
Hilmer skrev:
Bullet--- skrev:
Hilmer skrev:
Man kan låta systemet själv arbeta, då kan man fylla på utan att vakumsuga först.
Har man öppet systemet mer än 15min rekommenderas byte av torkfilter för sen är det som regel mättat.

Låta systemet arbeta själv?

Man låter systemet själv suga i sig gas (givetvis med motorn/kompressor igång) med hjälp av ett godkänt aggregat.

Torkfilteret kanske blir mättat efter 15min men det är bara att vakumsuga och fylla upp igen. Hur menar du då med ett godkänt aggregat hur ska du då koka ur fukten/få ur luften?

till TS kom till Tranås på tisdagar mellan 16-19 så fyller vi din bil 800 spänn
Senast redigerat av Gustafa (24 maj 2013)

1 798 Inlägg
24 maj 2013
#14
Gustafa skrev:
Hilmer skrev:
Bullet--- skrev:
Låta systemet arbeta själv?

Man låter systemet själv suga i sig gas (givetvis med motorn/kompressor igång) med hjälp av ett godkänt aggregat.

Torkfilteret kanske blir mättat efter 15min men det är bara att vakumsuga och fylla upp igen. Hur menar du då med ett godkänt aggregat hur ska du då koka ur fukten/få ur luften?

till TS kom till Tranås på tisdagar mellan 16-19 så fyller vi din bil 800 spänn

Är torkfiltret mättat så är det, ingen fukt du får ut genom att vakumsuga.
Att låta bilen själv fylla upp sig kan man göra ifall systemet inte varit demonterat utan bara vill fylla upp, t ex ihop med spårmedel för att läcksöka. Inte helt korrekt förfarande, men det går alldeles utmärkt att genomföra.

Edit: Med godkänt aggregat syftade jag på att man inte ska försöka fylla på med egna experimenterade blandningar med lika fantasifulla lösningar vad det gäller kopplingar.
Senast redigerat av Hilmer (24 maj 2013)


Arg Snickare
875 Inlägg
24 maj 2013
#15
bara att du åker till en vanlig kylfirma. typ någon firma som håller på med värmepumpar eller liknande.  thermia, IVT, eller vad det nu finns för ställen i din närhet. dom har sån gas och det fyller dom på några minuter efter dom vaccumsugit systemet några minuter.

35 Inlägg
25 maj 2013
#16
Hilmer skrev:
Gustafa skrev:
Hilmer skrev:
Man låter systemet själv suga i sig gas (givetvis med motorn/kompressor igång) med hjälp av ett godkänt aggregat.

Torkfilteret kanske blir mättat efter 15min men det är bara att vakumsuga och fylla upp igen. Hur menar du då med ett godkänt aggregat hur ska du då koka ur fukten/få ur luften?

till TS kom till Tranås på tisdagar mellan 16-19 så fyller vi din bil 800 spänn

Är torkfiltret mättat så är det, ingen fukt du får ut genom att vakumsuga.
Att låta bilen själv fylla upp sig kan man göra ifall systemet inte varit demonterat utan bara vill fylla upp, t ex ihop med spårmedel för att läcksöka. Inte helt korrekt förfarande, men det går alldeles utmärkt att genomföra.

Edit: Med godkänt aggregat syftade jag på att man inte ska försöka fylla på med egna experimenterade blandningar med lika fantasifulla lösningar vad det gäller kopplingar.

Nee det fattar jag med me torkfiltret men det går ju även utan att man byter det. Är ju en fråga om hur mkt pengar man vill lägga på acn. Förstår om du missförstog mig hehe. Ja kompletteringsfylla utan vakum går ju utmärkt förutsatt att inte systemet är tomt så du har ett övertryck. Gå lite på känsla smile

Edit i teori byter man ju givetvis torkfilter så fort man öppnat en kylkrets! Men eftersom kunden vill ha det billigt så funkar det ändå. En gubbe som var inne på jobbet med sin gamla ford stått tom många år. Fanns inte torkfilter längre till den modellen men den funkar utmärkt ändå pratade med han senast förra veckan smile
Senast redigerat av Gustafa (25 maj 2013)

1 253 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
#17
Gustafa skrev:
Hilmer skrev:
Bullet--- skrev:

Låta systemet arbeta själv?

Man låter systemet själv suga i sig gas (givetvis med motorn/kompressor igång) med hjälp av ett godkänt aggregat.

Torkfilteret kanske blir mättat efter 15min men det är bara att vakumsuga och fylla upp igen. Hur menar du då med ett godkänt aggregat hur ska du då koka ur fukten/få ur luften?

till TS kom till Tranås på tisdagar mellan 16-19 så fyller vi din bil 800 spänn

Bara tisdagar ?

Lev livet nu innan det är för sent

Lökare
128 Inlägg
25 maj 2013
#18
Då tråden är aktuell så kidnappar jag den lite.
Min kondensor är mos så det sipprar långsamt långsamt ut gas ur den och har gjort under några år. Det är dock fortfarande tryck i systemet men ej tillräckligt för att starta kompressorn.

Om jag byter kondensorn (själv), är det "bara" att fylla på gas varje vår och se glad ut?

Har ingen lust att helrenovera systemet då det antagligen kostar mer än vad bilen är värd. Men om man kan få kyla under sommarmånaderna vore det kalas.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 maj 2013
#19
Da_Bear skrev:
Då tråden är aktuell så kidnappar jag den lite.
Min kondensor är mos så det sipprar långsamt långsamt ut gas ur den och har gjort under några år. Det är dock fortfarande tryck i systemet men ej tillräckligt för att starta kompressorn.

Om jag byter kondensorn (själv), är det "bara" att fylla på gas varje vår och se glad ut?

Har ingen lust att helrenovera systemet då det antagligen kostar mer än vad bilen är värd. Men om man kan få kyla under sommarmånaderna vore det kalas.

Byter du den komponent som läcker så ska det ju räcka att fylla på en gång så funkar det i flera år sen. (iaf i teorin) Så byt kondensorn och torkfiltret (det brukar inte vara särskilt dyrt) själv så kan du låta nån firma fylla den åt dig sen. Såvida inget annat läcker, då får du laga det med. Det är sällan man helrenoverar en ac-anläggning, man byter ut dom komponenter som är trasiga bara.

Sen är det även så att har man en fungerande ac så ska man köra den nån gång ibland (gärna nån gång i veckan) även under dom kalla månaderna, detta för att oljan i systemet ska hålla sig jämt utspridd och hjälpa till att täta vid alla o-ringar och packboxen i kompressorn. Det är väl framför allt viktigt på lite äldre anläggningar som varit i bruk ett tag.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
26 maj 2013
#20
henke_99 skrev:
Da_Bear skrev:
Då tråden är aktuell så kidnappar jag den lite.
Min kondensor är mos så det sipprar långsamt långsamt ut gas ur den och har gjort under några år. Det är dock fortfarande tryck i systemet men ej tillräckligt för att starta kompressorn.

Om jag byter kondensorn (själv), är det "bara" att fylla på gas varje vår och se glad ut?

Har ingen lust att helrenovera systemet då det antagligen kostar mer än vad bilen är värd. Men om man kan få kyla under sommarmånaderna vore det kalas.

Byter du den komponent som läcker så ska det ju räcka att fylla på en gång så funkar det i flera år sen. (iaf i teorin) Så byt kondensorn och torkfiltret (det brukar inte vara särskilt dyrt) själv så kan du låta nån firma fylla den åt dig sen. Såvida inget annat läcker, då får du laga det med. Det är sällan man helrenoverar en ac-anläggning, man byter ut dom komponenter som är trasiga bara.

Sen är det även så att har man en fungerande ac så ska man köra den nån gång ibland (gärna nån gång i veckan) även under dom kalla månaderna, detta för att oljan i systemet ska hålla sig jämt utspridd och hjälpa till att täta vid alla o-ringar och packboxen i kompressorn. Det är väl framför allt viktigt på lite äldre anläggningar som varit i bruk ett tag.

Vissa AC-anläggningar fungerar inte om det understiger en viss utetemperatur. Kolla i instruktionsboken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök