Hej, har en Chrysler 300c -09! Motorlampan börja lysa så var in å kollade felkod, å då var tydligen lambasonden trasig! Vart sitter den på dessa bilar? Svår att byta? Mvh Viktor
Varför skriver du att det går mappa bort lambdorna? Dom sitter där av en anledning och kostar inte ens 200-500 kr styck nya, vem mappar om det, och vad jag vet är mappning dyrt !
Funktionen de fyller är att hålla reda på om katalysatorn fungerar eller inte. Problemet är att dessa oftare går sönder än katalysatorn och skickar då upp en felkod. Syftet är alltså helt värdelöst och de finns endast pga ökade miljökrav. Här i Sverige berättar ju bilprovningen om du får dåliga avgasvärden så där och då är det problemet löst.
Bortmappning av dessa gör alltså att man får 2 färre potentiella felkällor utan att påverka avgasvärden eftersom de har 0 och ingenting med luft/bränsleblandningen att göra
Sen är det ju inte värt det om de är så billiga som de du länkade till, det var extremt billigt.
hangman skrev:
Varför skriver du att det går mappa bort lambdorna? Dom sitter där av en anledning och kostar inte ens 200-500 kr styck nya, vem mappar om det, och vad jag vet är mappning dyrt !
Funktionen de fyller är att hålla reda på om katalysatorn fungerar eller inte. Problemet är att dessa oftare går sönder än katalysatorn och skickar då upp en felkod. Syftet är alltså helt värdelöst och de finns endast pga ökade miljökrav. Här i Sverige berättar ju bilprovningen om du får dåliga avgasvärden så där och då är det problemet löst.
Bortmappning av dessa gör alltså att man får 2 färre potentiella felkällor utan att påverka avgasvärden eftersom de har 0 och ingenting med luft/bränsleblandningen att göra
Sen är det ju inte värt det om de är så billiga som de du länkade till, det var extremt billigt.
hangman skrev:
Varför skriver du att det går mappa bort lambdorna? Dom sitter där av en anledning och kostar inte ens 200-500 kr styck nya, vem mappar om det, och vad jag vet är mappning dyrt !
Mjae.. den första lambdan läser av avgasvärdet för att hålla lambdavärdet 1:14. Utan den går så gott som ingen insprutningsbil bra, om du då inte inprogrammerar fasta värden. Den andra säger bara hur rena avgaserna efter katalysatorn är, möjligen den gör extra justeringar för att bättra värdena.
Njaeee till att börja med så pratade vi om de bakre. De främre är dessutom inte programmerade att hålla "lambda" 1:14 vilket inte ens är lambda utan afr utan de håller det värdet som ecu:n är programmerad till, oavsett om det är afr 9.8 eller 14.7 eller vad fan som hellst, dvs de gör mv förändringar från lambda 1. Ingen raketforskning men betydligt mer än de bakre.
De bakre håller som jag sa reda på om katten funkar eller inte. baserat på vilket mv värde de främre visar för luft/bränsledblandningen så finns det en tolerabel differens till de bakre sensorerna. Är detta avvikande, ja då triggas en felkod. Är värdet inom gränsen, ja då anses katten fungera. Det sker inga justeringar överhuvudtaget. Enda gången de bakre har någon som hellst möjligthet att skicka på bränsle är om de triggar COT, cat overtemp. Vad händer då? Jo det skickas på en satans massa bränsle för att kyla ner katten, när håller katten på att brinna upp? Aldrig, men när det händer pga att sensorn fått något fel så kan du räkna med att det finns en möjlighet att katten faktiskt går sönder.
I det här fallet verkar det dock som att sensorn före katten har gått sönder, dvs den viktiga
Malheus skrev:
Richtenb skrev:
Funktionen de fyller är att hålla reda på om katalysatorn fungerar eller inte. Problemet är att dessa oftare går sönder än katalysatorn och skickar då upp en felkod. Syftet är alltså helt värdelöst och de finns endast pga ökade miljökrav. Här i Sverige berättar ju bilprovningen om du får dåliga avgasvärden så där och då är det problemet löst.
Bortmappning av dessa gör alltså att man får 2 färre potentiella felkällor utan att påverka avgasvärden eftersom de har 0 och ingenting med luft/bränsleblandningen att göra
Sen är det ju inte värt det om de är så billiga som de du länkade till, det var extremt billigt.
hangman skrev:
Varför skriver du att det går mappa bort lambdorna? Dom sitter där av en anledning och kostar inte ens 200-500 kr styck nya, vem mappar om det, och vad jag vet är mappning dyrt !
Mjae.. den första lambdan läser av avgasvärdet för att hålla lambdavärdet 1:14. Utan den går så gott som ingen insprutningsbil bra, om du då inte inprogrammerar fasta värden. Den andra säger bara hur rena avgaserna efter katalysatorn är, möjligen den gör extra justeringar för att bättra värdena.