1978
Sök

B230 med ZF, val av svänghjul, lamell, tryckplatta och urtrampningslager?

18 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#1
Jag håller på att bygga en B230 motor som det ska på en ZF låda på, förmodligen en från http://www.bakaxel.se/vaexellador.html som är svetsad för rakställd motor.

Nu till mitt dilemma, jag äger det plana svänghjulet, det dubbelmassiga och det enkelmassiga och även ett omsvarvat.

Har varit i kontakt med firmor som säljer ZF lådor, men dom vill bara sälja sina egna nytillverkade svänghjul och jag tänkte jag skulle slippa det.

Har letat mycket på nätet men inte kommit fram till mycket mer än man inte ska ha det dubbelmassiga, men ändå använda 240mm tryckplatta och lamell.

Om jag inte har fel nu så måste jag stifta om och/eller borra och svarva om någon av dom jag har för att det ska funka. 

Hade tänkt en Sachs 765 med sinterlamell, men den tryckplattan är gjord för 9,2mm tjock lamell och då uppstår ett problem till då jag inte hittar några sinter med den tjockleken.

Igentligen vill jag nog bara veta det billigaste sättet att få ihop lådan med motorn utan att behöva modda förmycket själv. Lämnar gärna bort ett svänghjul för bearbetning om det skulle vara så.

Lägger upp lite bilder på mitt moddade så får ni säga vad ni tror om det är omgjort till 240mm tryckplatta.

http://i1261.photobucket.com/albums/ii593/Richardsabelstrom/B230%2016V%20Turbo/IMG_20130523_160744_zps51f1de88.jpg
http://i1261.photobucket.com/albums/ii593/Richardsabelstrom/B230%2016V%20Turbo/IMG_20130523_160937_zps7824b6cf.jpg
http://i1261.photobucket.com/albums/ii593/Richardsabelstrom/B230%2016V%20Turbo/IMG_20130523_160955_zpsbe631dbb.jpg
http://i1261.photobucket.com/albums/ii593/Richardsabelstrom/B230%2016V%20Turbo/IMG_20130523_161008_zps2f92419d.jpg

8 253 Inlägg
23 maj 2013
#2
Varför inte bara att använda ett vanligt svänghjul och 228mm tryckplatta och lamell? Känns ju avsevärt mycket vettigare än att göra om ett hjul i hopp om att kunna använda 240mm platta. Sen styrs ju valet av svänghjul lite beroende på om man kör med insprut och eller inte. Har man sprut så bör det ju finns hål eller spår som grundtändlägesgivaren kan läsa på om man inte kör triggerskiva på remskivan vill säga.


18 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#3
Givetvis har jag tänkt på det med trigger, använder jag det svänghjulet på bilden köper jag triggerskiva till remhjulet för det blir billigare än att modifiera det andra med trigger urtag. Annars använder jag gärna trigger på svänghjulet just nu är det bara en ekonomisk fråga.

Och du kanske har hel rätt i att billigast blir att köra allt 228mm och inte göra om svänghjulet.

18 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#4
Alla problem lösta till det bättre men dyrare men det kommer hålla.
Får bli en Getrag 226 låda även känd som S6S 420G XX, GS6-53 XX, V161. Dom varianter med 35mm utgående axel.
Lämnar in mitt svänghjul, enkelmassiga med triggerhål till PMM så fixar han så Sachs 765 med sinterlamell passar.

Lådan modifieras med M90 svep.

Lamell har tex Bakaxeldelar som passar på 35mm axeln.

Urtrampningslagret blir ett standard till den lådan.
Senast redigerat av sabelstrom (30 maj 2013)


Sök