3504
Sök

Saab 9-5 Vector 2.0t rycker vid tändning av helljus

Konsult
1 247 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
Nu har jag letat i timtal efter någon som råkat ut för liknande fel, men utan framgång.
Bilen är, som enligt rubriken, en Saab 9-5 Vector 2.0t.

Felet har blivit värre senaste dagarna och är av den typ jag aldrig varit med om förr. Tänder man helljuset så rycker bilen till kraftigt och märks tydligast vid högre påfrestning.

Delar som bytts nyligen:
Olja+filter (Original/likvärdigt)
Tändstift (NGK BCPR7ES-11)
LMM (NY original Saab)

Bilen är inte min så aktiv felsökning är inget alternativ, men rådgivning uppskattas!

Konsult
1 247 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
ValP2k skrev:
laddning/batteri

Tack för den kvicka responsen. Har inte ens tänkt på att se över laddningen! Otroligt hur insnöad man kan bli när man är redo för ett större repjobb.
Laddar / byter batteri och ser över laddningen från generatorn under helgen få se.

Finns det fler tänkbara fel så ös gärna på! Kommer skriva i tråden när det är löst, så framtida sökningar blir lättare smile

oo=00=oo
374 Inlägg
24 maj 2013
Kolla även jordpunkter i motorutrymmet. Även jordfläta mellan motor och kaross.

Det är alltid bra att kontrollera så att ordentlig jord finns när man har med elfel att göra.

Freude am fahren!

Konsult
1 247 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
M7an skrev:
Kolla även jordpunkter i motorutrymmet. Även jordfläta mellan motor och kaross.

Det är alltid bra att kontrollera så att ordentlig jord finns när man har med elfel att göra.

Givetvis! Skriver med det i "Att-göra-listan" för helgen så det inte glöms av smile Tack!

Konsult
1 247 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
Saab95vector skrev:
årsmodell? Är det xenon eller original halogen eller xenonkonverterat?

Om jag inte minns helt fel är det en 2002. Original halogen, ingenting konverterat smile

Konsult
1 247 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
Tänkte det kan vara snällt att slänga in en uppdatering om bilen. Har nu kopplat ur allt extraljuskablage som någon klåpare tidigare stoppat i och nu verkar bilen ha slutat med ryckandet.

Felet låg alltså någonstans i extraljuskretsen, om det var relä, kortis, säkring eller helt enkelt dåliga kablar vet jag inte.

(Har mätt laddningsspänningen och batteriet, även bytt till ett annat batteri för att försäkra mig om att det inte var det)

Tack för hjälpen!
Senast redigerat av Tagg3N (26 maj 2013)

1 122 Inlägg
26 maj 2013
skönt höra du fick till d smile Man vill ju inte d ska bli slöare 0-100

gasa nu foer faen!

Sök