NEIDER skrev:
Okay tack Bjornn, men ja är ganska säker på att det inte har något med bromsarna att göra allt är nyligen renoverat och mycket utbytt och hjulen rullar lätt. Ljudet och vibrationerna börjar framme vid växelspaken och går hela vägen mot bakaxeln. Svårt att avgöra just vartifrån det kommer. Kan man ha krökt kardan?
Är nog mycket svårt att kröka själva kardanen, den tål nog både att man kör över den med bilar och annat utan att den tar skada.
Men en annan möjlig sak som kan ha hänt då man bytt knutkorsen är att lederna går för trögt trots att man monterat korsen rätt.
När man pressat i korsen och är klar med utbytet, så ska man slå till "örona" på kardanen som lagren är pressade i ganska hårt med en slägga så själva pressnings-spänningarna släpper och knutkorset kan röra sig fritt och jättelätt åt alla riktningar.
Det är alltid viktigt att kontrollera att knutkorsens leder rör sig riktigt fint innan man återmonterar den.
Annars får man vibbrationer i kardanen (kardanen wobblar) och det kan märkas rejält när ett knutkors inte rör sig tillräckligt lätt i något av lagren.
Tex
Det yttersta knutkorset vid medbringaren ska röra sig så lätt, så om man håller kardanen vågrätt och snurrar den i rotationsriktning så ska medbringaren trilla i botten av sin egen vikt vid varje led.
Det ska gå lika lätt i alla leder.
Så ett tips eftersom du nu monterat kardanen är att slå till alla "öronen" i knutkorsen så släpper kanske eventuella spänningar och vibbrationerna upphör. Man kan ju använda en kraftig don, rundjärn eller annat så man kommer åt att banka till dem med släggan.
Bättre är kanske om man tar bort kardanen igen så man säkert vet om någon led går för trögt.
Man kan också palla upp bakvagnen ordentligt, starta motorn och lägga den i 5 växlen på tomgång, krypa under och kika om man märker några onormala rörelser i kardanaxlen, den ska ju snurra fritt och inte röra sig alls mycket i sidled.
Men jag tror att något av knutkorsen går för trögt, trots att de är bytta, mycket annat ska inte kunna strula med en kardanaxel om balansvikterna och stödlagret sitter där.