2620
Sök

Kraftiga vibrationer kardan 940

21 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Bilen är en 940 1998 med 50,8mm Kardan och m90L växellåda

Vibrerar ingenting från  0-55kmh. Men är som värst mellan 55 upp till 90kmh efter detta avtar det något.

Motorfästen är nya. Koppling är nybytt och enkelmassesvänghjul är monterat. (Vibrationerna fanns innan kopplingsbytet också). Hardyplatta är nytt (monterad efter Volvos sprängskiss)
Växellådsbussningen är ny, stödlager och hållare är nytt och båda knutkorsen är bytta. Jag var noga med att märka upp när jag bytte knutkorsen.

Har ju läst lite överallt att kardan kan monteras ihop fel i delningen, men tror ej det är möjligt att montera den fel på min 940. Den glider bara ihop i ett läge.'

Har läst att man kan lägga brickor emellan upphängningen i mitten mellan stödlagerhållare och fäste för att få en bättre vinkel då man har sänkt bilen kan detta verkligen påverka mycket? Bilen är sänkt 60mm fram och 40mm bak.

Kan jag ha tappat någon vikt på kardanen? Har letat men hittar ej att det fattas något. Såfall hur stor påverkan har en sån sak?

Har även bytt mellan olika fälgar och däck utan resultatskillnad.

VAD ÄR FEL?mad

Vore väldigt bra om någon hade en idé.


21 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#2
Ingen som har nått tips? yikes


1 749 Inlägg
27 maj 2013
#3
Hur ser knutkorsen ut? glappar de?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Tekniker
221 Inlägg
27 maj 2013
#4
Ops läste inte så noga på inlägget. Tydligen har du nog fått det lite fel. Kolla så korsens armar står i linje med varandra. Gör dom det får du vrida ena Delen 180gr
Senast redigerat av _XenoX_ (27 maj 2013)


21 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#5
Tackar för svar, men ni läste inte vad som stod i min text eller? :o


749 Inlägg
27 maj 2013
#6
Är du säker på att kardanaxlen är problemet, det är ju ganska sällsynt, och kanske lite långsökt?
Mitt tips är att se över bromsarna, så ingenting ligger på och att bromsskivorna inte är skeva.
Det kan orsaka vibbrationer i vissa hastigheter även när man inte bromsar.

Ibland går även de bakre hjullagren sönder på dessa bilar, men då borde du har lagt märke till ett hjullagermissljud eller glapp i bakhjulen.
Det är koniska hjullager bak som går i hjullagerfett, ej i bakaxlens olja, lagren är inte justerbara.
Vet inte säkert om det skulle kunna orsaka vibbrationer.

Men det vanligast med sånna här problem är att det beror antingen på hjul,däck, eller bromsar, ev dåliga bussningar eller kraftiga glapp.

Troligaste är att bromsarna fram inte lirar riktigt, tyvärr brukar det va problem med glidbultarna på denna modellen. Då släpper inte bromsarna riktigt, bromsskivan blir överhettad och slår sig.
När du då kör och bromsen ligger på lite så får du vibbrationerna in i bilen, trots att du inte bromsar.
Om det är fallet är det att rekomendera att byta ut bromsskivorna, och de skadade bromsoken.

Det är också vanligt att bromsbeläggen blir helt fastrostade i sin bygel och inte kan gå tillbaks när du släpper bromsen, beror oftast på för dåligt underhåll eller att bilen stått still länge.

Ett plus är iallafall om det nu är bromsproblem.
När det är ordentligt åtgärdat sliter du mindre på dina bromsar när du kör, bilen blir piggare och drar mindre bränsle och du slipper förhoppningsvis vibbrationerna.
Senast redigerat av Bjornn (27 maj 2013)


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
27 maj 2013
#7
Hade liknande problem själv det kom när ja bytte till nytt stödlager från biltema, testa massa tillslut löste det sig när ja bytte bakre kardanen till en annan..

...........Team T-Röd Racing.............

21 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#8
Okay tack Bjornn, men ja är ganska säker på att det inte har något med bromsarna att göra allt är nyligen renoverat och mycket utbytt och hjulen rullar lätt. Ljudet och vibrationerna börjar framme vid växelspaken och går hela vägen mot bakaxeln. Svårt att avgöra just vartifrån det kommer. Kan man ha krökt kardan?


21 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#9
Är fram och bak kardan balanserade var för sig, då skrotarna har 2 olika kategorier främre och bakre kardan?


klabbarpan
3 041 Inlägg
27 maj 2013
#10
Prova byt bakre halvan av kardanen. Du kan ta vilken som bara främre delen som. Behöver stämma mot lådan


Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
27 maj 2013
#11
Vad exakt är det för något du märkte upp när du bytte knutkorsen? Jag tycker att det låter som du har fått ihop något fel på kardan.


21 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#12
Får väl testa och köpa beggad bakre halva av kardanen .

Vkn_940 Ja märkte upp så att det kom i samma position som innan och linjerar med båda öppningarna.


749 Inlägg
28 maj 2013
#13
NEIDER skrev:
Okay tack Bjornn, men ja är ganska säker på att det inte har något med bromsarna att göra allt är nyligen renoverat och mycket utbytt och hjulen rullar lätt. Ljudet och vibrationerna börjar framme vid växelspaken och går hela vägen mot bakaxeln. Svårt att avgöra just vartifrån det kommer. Kan man ha krökt kardan?

Är nog mycket svårt att kröka själva kardanen, den tål nog både att man kör över den med bilar och annat utan att den tar skada.
Men en annan möjlig sak som kan ha hänt då man bytt knutkorsen är att lederna går för trögt trots att man monterat korsen rätt.

När man pressat i korsen och är klar med utbytet, så ska man slå till "örona" på kardanen som lagren är pressade i ganska hårt med en slägga så själva pressnings-spänningarna släpper och knutkorset kan röra sig fritt och jättelätt åt alla riktningar.
Det är alltid viktigt att kontrollera att knutkorsens leder rör sig riktigt fint innan man återmonterar den.
Annars får man vibbrationer i kardanen (kardanen wobblar) och det kan märkas rejält när ett knutkors inte rör sig tillräckligt lätt i något av lagren.

Tex
Det yttersta knutkorset vid medbringaren ska röra sig så lätt, så om man håller kardanen vågrätt och snurrar den i rotationsriktning så ska medbringaren trilla i botten av sin egen vikt vid varje led.
Det ska gå lika lätt i alla leder.

Så ett tips eftersom du nu monterat kardanen är att slå till alla "öronen" i knutkorsen så släpper kanske eventuella spänningar och vibbrationerna upphör. Man kan ju använda en kraftig don, rundjärn eller annat så man kommer åt att banka till dem med släggan.
Bättre är kanske om man tar bort kardanen igen så man säkert vet om någon led går för trögt.

Man kan också palla upp bakvagnen ordentligt, starta motorn och lägga den i 5 växlen på tomgång, krypa under och kika om man märker några onormala rörelser i kardanaxlen, den ska ju snurra fritt och inte röra sig alls mycket i sidled.

Men jag tror att något av knutkorsen går för trögt, trots att de är bytta, mycket annat ska inte kunna strula med en kardanaxel om balansvikterna och stödlagret sitter där.
Senast redigerat av Bjornn (28 maj 2013)


4 162 Inlägg
28 maj 2013
#14
Polaren fick massa vibrationer ifrån sin kardan när han sänkte sin 940. Men då var det som värst i typ 30 km/h. Så man man få vibrationer om man sänker bilen iaf.


21 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#15
Okay tack så mycket Bjornn!!! Detta ska testas big_smile


21 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#16
Har nu haft nere kardan igen och knackat till knutarna så dom är lealösa och inte kärvar det allra minsta. Vibrstionerna minskade just där bakifrån. Men i övrigt vibrerar det fortfarande lika jävligt!:@

Nån mer som har några tankar och förslag på vad det kan va? :o


4 162 Inlägg
31 maj 2013
#17
NEIDER skrev:
Har nu haft nere kardan igen och knackat till knutarna så dom är lealösa och inte kärvar det allra minsta. Vibrstionerna minskade just där bakifrån. Men i övrigt vibrerar det fortfarande lika jävligt!:@

Nån mer som har några tankar och förslag på vad det kan va? :o

Du har inte glömt eller satt den där "centreringspinnen" vid hardyskivan fel?


21 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#18
Har skruvat ihop den efter volvos sprängskiss ! Tror inte heller att det skulle skapa såpass kraftiga vibrationer i hela bilen om den  skulle va felmonterad, eller? Andra idéer?


4 162 Inlägg
31 maj 2013
#19
NEIDER skrev:
Har skruvat ihop den efter volvos sprängskiss ! Tror inte heller att det skulle skapa såpass kraftiga vibrationer i hela bilen om den  skulle va felmonterad, eller? Andra idéer?

Det tror jag du skulle få. Men är du helt säker på att du gjort rätt så är det ju inte det som är felet isf.


21 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#20
Helt säker kan ja väl inte va, kan du ge någon instruktion?
wink



Sök