2180
Sök

Tvåtaktsolja i motoroljan, bra eller dåligt?

660 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
Hejsan!

Hörde igår på jobbet att folk kör med en kork tvåtaktsolja i den "vanliga" motoroljan för att på så vis smörja upp ventiler lyftare etc lite bättre än standardsoljan.

Är det någon som kan bekräfta att det fungerar bra att göra så? Bilen i fråga är en Cadillac från -60.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

106 Inlägg
25 maj 2013
Du menar inte tvåtaktsolja i bensinen?

5 119 Inlägg
25 maj 2013
aldrig hört talas om någon som kört det i motoroljan. i bensinen kan den göra nytta. ska även göra nytta i dieselbilar om den hälls i tanken. smörjer pump och spridare m.m.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

660 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
aldrig hört talas om någon som kört det i motoroljan. i bensinen kan den göra nytta. ska även göra nytta i dieselbilar om den hälls i tanken. smörjer pump och spridare m.m.

Ja detta vet jag om, det är allmänt känt bland entusiaster att man ska ha liten skvätt i första tanken på säsongen.

Men som jag skrev detta gäller INTE olja i tanken utan tvåtaktsolja i motoroljan.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

168 Inlägg
26 maj 2013
Vad skulle det göra för skillnad? Förr i tiden när det inte fanns 2-taktsolja så fick man blanda motorolja i bensinen och det borde väl betyda att de två oljorna är ganska lika ändå?

Evildan
26 maj 2013
-60 Caddie, spelar ingen roll var du häller den korken, vätskorna kommer ändå att blandas under säsongen på en gammal motor wink
Skämt åsido
Det gör ingen skada om du häller i en skvätt, är dock tveksam att det skulle göra någon direkt nytta med en sådan liten mängd (en kork 2cl?) i förhållande till den totala oljemängden i en gammal V8
(5,7liter 570cl motorolja i en 390cui)
varför inte köra på bra motorolja istället om du är orolig?
Senast redigerat av Evildan (26 maj 2013)

22 Inlägg
26 maj 2013
södda kör på biltemas mineral 20-50 den är klockren

Sök