2652
Sök

Vill ha lite tips på framsystem...

115 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
Var nyfiken på vad ni rekommenderar för mellanregister och diskanter.

Nån som har någon erfarenhet av http://www.brl.se/sv/artiklar/b2-audio- … 4-ohm.html

Tack på förhand

Mvh Fredrik

2 024 Inlägg
25 maj 2013
Vad ska du ha det till, vad har du för bil och vad får det kosta?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

115 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
Till en Volvo 945á big_smile ja säg ca 1500 - 2000

452 Inlägg
27 maj 2013
Nästan bättre att du tittar på ett kitsystem istället för en jobbig horndiskant som man tröttnar på i längden.
Och till den budgeten du har så är det bättre att lägga pengarna på ett kit runt 1500kr och sedan investera i lite dämpmatta för att få bort oljud i dörrar. Skall du ha ett mycket prisvärt kit så kika på Hertz ESK130.

Mvh Mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

6 851 Inlägg
27 maj 2013
viktig fråga till TS: vad ska du driva framsystemet med?

115 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
Tänkte driva de med ett 500w 4-kanal steg...

280 Inlägg
30 maj 2013
http://byggdinbas.jetshopfree.se/vifa-t … c-168.aspx

Jag tror inte att du hittar många bättre mellanregister inom din budget och dessa är nästan gratis.

493 Inlägg
31 maj 2013
BengtK skrev:
http://byggdinbas.jetshopfree.se/vifa-tg9fd1004-p-165-c-168.aspx

Jag tror inte att du hittar många bättre mellanregister inom din budget och dessa är nästan gratis.

Tycker du de där fungerar bra utan diskant?
Annars finns ju peerless 3", dessa är nästan också gratis och fungerar väldigt bra utan diskant smile

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

280 Inlägg
31 maj 2013
Pontaaa skrev:
BengtK skrev:

Annars finns ju peerless 3", dessa är nästan också gratis och fungerar väldigt bra utan diskant smile

Peerless har flera olika 3" men menar du den jag tänker på så tycker jag att 3,5" fungerar bättre. Men jag har inte provat båda i samma bil så det kan ju bero på bil och montering också. Jag har banddiskanter i a-stolparna som kan ta de högsta frekvenserna men de är avstängda för tillfället. Finns fördelar både med och utan diskanter.

493 Inlägg
31 maj 2013
BengtK skrev:
Pontaaa skrev:
BengtK skrev:

Peerless har flera olika 3" men menar du den jag tänker på så tycker jag att 3,5" fungerar bättre. Men jag har inte provat båda i samma bil så det kan ju bero på bil och montering också. Jag har banddiskanter i a-stolparna som kan ta de högsta frekvenserna men de är avstängda för tillfället. Finns fördelar både med och utan diskanter.

Jasså, jag syftade på den som finns hos hifikit iaf, kör med den i bruksbilen och det fungerar bra, perfekt när man har brist på kanaler och delningmöjligheter. Har dock varit sugen att pröva vifa smile

Sponsor:

280 Inlägg
31 maj 2013
Pontaaa skrev:
Jasså, jag syftade på den som finns hos hifikit iaf, kör med den i bruksbilen och det fungerar bra, perfekt när man har brist på kanaler och delningmöjligheter. Har dock varit sugen att pröva vifa smile

Dem hade jag ett tag i min förra bil. Jag är mer nöjd med 3,5:orna som jag har nu även om 3:orna inte var dåliga. Men den jämförelsen är inte helt rättvis då de suttit i olika bilar och haft olika steg.

Jag har tillgängliga slutstegs kanaler med aktiv delning, tidskomp och EQ men jag använder ändå inte diskanterna. Bra diskanter kan spela de högsta frekvenserna bättre än 3,5:orna men för att helheten ska bli bättre med diskanter så ska man vara riktigt duktig på att tweaka. Jag skulle tro att helheten blir bättre för 99 % av användarna utan diskanter.

493 Inlägg
3 juni 2013
BengtK skrev:
Jag skulle tro att helheten blir bättre för 99 % av användarna utan diskanter.

Lite så jag känner också. Tyvärr så verkar ju de flesta tro att man pratar i nattmössan när man rekomenderar sådana där element. Jag har prövat olika koaxialer i instrumentbrädan i min bruksbil, bland annat amegas populära 3.5"are. Jag trodde det var ett skämt(med tanke på priset) när jag monterade in peerless 3" bredbandarna då de lät betydligt bättre, ingen vass diskant som reflekteras i rutan osv, ändå känner jag inte att jag saknar något i toppen.

Sponsor:

6 Inlägg
24 juli 2013
lånar denna tråd.

vill ha tips på bra framsystem? pris 2000-3500. Tar även imot tips på slutsteg till framsystemet.
har en Pioneer DEH-80PRS.

Systemet ska sitta i en Hyundai Tucson

finns det någon bra sida på nätet där man kan se hur man ska stoppa in sakerna, är inte så jätte bra på att koppla in billjud men vill gärna göra det själv så mycket det går.
Senast redigerat av Jakko (24 juli 2013)

Sök