3270
Sök

Byte av M47 till M90 volvo 940

23 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#1
Ja, jag vet att det finns en massa såna här trådar redan, men jag vill bara kolla så att det blir helt rätt.

Om jag har m47:ans svänghjul, sachs 763 tryckplatta, lammel från dieselturbo dvs den här: http://www.autokatalogen.se/afw/strangn … dNo=286314

Sen m90 plus kardan och spakställ och balk, då ska det bara vara att sätta ihop det eller? Har jag missat någon detalj?

Thedriftking
27 maj 2013
#2
Ja Och sen får du inte glömma slavcylinder m.m

23 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#3
Thedriftking skrev:
Ja Och sen får du inte glömma slavcylinder m.m

Tack. Och med mera innefattar?

Thedriftking
27 maj 2013
#4
Ja Allt som behövs för att frikoppla,
Är de vajerkoppling på din nu?

23 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#5
Nej det är inte vajer.
Så det går inte att använda några av frikopplingsdetaljerna från m47:an?

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 maj 2013
#6
Sitter hydraulisk original. Som sagt, spakställ kardan, vlåde balk, svänghjul och koppling är det som behövs smile


klabbarpan
3 041 Inlägg
27 maj 2013
#7
pontushenrikson skrev:
Nej det är inte vajer.
Så det går inte att använda några av frikopplingsdetaljerna från m47:an?

Joda samma grejjer. Hade själv m47 pisslådan innan wink


23 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#8
nixon89 skrev:
pontushenrikson skrev:
Nej det är inte vajer.
Så det går inte att använda några av frikopplingsdetaljerna från m47:an?

Joda samma grejjer. Hade själv m47 pisslådan innan wink

Suveränt!
Ja, det här är min andra m47 som jag kört sönder.
Hoppas att m90 håller lite bättre till drifting iaf.
Ska förstärka den med tänkte jag smile

Thedriftking
27 maj 2013
#9
Missa att du körde 940, då ska de va samma smile
Kör på, lycka till smile

23 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#10
Thedriftking skrev:
Missa att du körde 940, då ska de va samma smile
Kör på, lycka till smile

Samma som jag hade till m47 alltså? smile

23 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#11
nixon89 skrev:
Sitter hydraulisk original. Som sagt, spakställ kardan, vlåde balk, svänghjul och koppling är det som behövs smile

Ja, fast jag ska ju köra med svänghjul från m47 och lamell från en diesel. Det var bla det jag ville veta om det verkligen funkade smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 maj 2013
#12
M90 har ju ett dubbelmasse svänghjul. M47stelt. Undrar om inte m47:ans bygger ut mindre än m90ns dubbelmasse. Kan givetvis mäta åt dig om du är sugen, men först imorrn:) har båda svänghjulen lösa smile


749 Inlägg
27 maj 2013
#13
Finns också lite grymmare växellådsoljor som gör att växellådorna håller längre. Va nån Grön Redlineolja som skulle va bra, finns hos mekonomen.
Senast redigerat av Bjornn (27 maj 2013)


23 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#14
Bjornn skrev:
Finns också lite grymmare växellådsoljor som gör att växellådorna håller längre. Va nån Grön Redlineolja som skulle va bra, finns hos mekonomen.

Ja, det verkar som en bra idé.
Ska även svetsa 3:ans stoppring så det inte rasar om jag råkar missa lite smile

17 Inlägg
4 juni 2013
#15
pontushenrikson skrev:
Ja, fast jag ska ju köra med svänghjul från m47 och lamell från en diesel. Det var bla det jag ville veta om det verkligen funkade smile

Ja det borde ju fungera bra eftersom 740 turbo och 940 diesel med m90 har samma tryckplatta original och 763 är ju en förstärkt trycklatta till m46/47 så.

Du kommer att behöva shimsa ut klacken i lådan som kopplingsgaffeln sitter på ca 3mm eller ha ett urtrampningslager från dieseln som jag HAR FÖR MIG är lite längre. (obekräftad uppgift)

MVH Dennis
Senast redigerat av Dennis_W_ (4 juni 2013)


23 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#16
Dennis_W_ skrev:
pontushenrikson skrev:
Ja, fast jag ska ju köra med svänghjul från m47 och lamell från en diesel. Det var bla det jag ville veta om det verkligen funkade smile

Ja det borde ju fungera bra eftersom 740 turbo och 940 diesel med m90 har samma tryckplatta original och 763 är ju en förstärkt trycklatta till m46/47 så.

Du kommer att behöva shimsa ut klacken i lådan som kopplingsgaffeln sitter på ca 3mm eller ha ett urtrampningslager från dieseln som jag HAR FÖR MIG är lite längre. (obekräftad uppgift)

MVH Dennis

Tack, det var bra att veta smile

23 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#17
Dennis_W_ skrev:
pontushenrikson skrev:
Ja, fast jag ska ju köra med svänghjul från m47 och lamell från en diesel. Det var bla det jag ville veta om det verkligen funkade smile

Ja det borde ju fungera bra eftersom 740 turbo och 940 diesel med m90 har samma tryckplatta original och 763 är ju en förstärkt trycklatta till m46/47 så.

Du kommer att behöva shimsa ut klacken i lådan som kopplingsgaffeln sitter på ca 3mm eller ha ett urtrampningslager från dieseln som jag HAR FÖR MIG är lite längre. (obekräftad uppgift)

MVH Dennis

Är det förresten något man kommer att se när man ska byta, att man behöver shimsa, eller måste man helt enkelt veta om det?

23 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#18
Och M46 är det ju jag har såklart, men det spelar väl egentligen ingen roll..

klabbarpan
3 041 Inlägg
25 juni 2013
#19
du märker ju om du behöver schimsa då den ej frikopplar


23 Inlägg
12 maj 2015
Trådstartare
#20
Eller så köper en den här helt enkelt big_smile

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/lam … ecial.html


Sök