simlar skrev:
Först och främst vill jag fråga en sak:
Varför 6x9" högtalare? Det är oftast bättre ljud ur runda högtalare, enda anledningen att använda 6x9" (eller andra ovala högtalare) är ifall man har brist på utrymme.
Köp hellre 6,5" eller 5,25" högtalare ifall du nu inte redan har 6x9orna liggandes.
Stereo kan du ju leta efter begagnat. Eller bara köpa den billigaste du hittar som har aux. Ska du köpa en bluetooth-stereo så går dem på som billigast för ca1000kr så det spräcker din budget.
Det är svårt att hitta en stereo som klarar av att driva högtalarna fullt ut, de flesta brukar oftast vara på max 50W/kanal med 4-kanaler. (dvs 25W rms)
Jag är inte insatt så jag vet inte om det går att koppla två kanaler på en högtalare för att kunna kräma ut dubbla effekten, dvs 100W max per högtalare.
Så om du vill kunna driva ut högtalarna helt så är ett slutsteg som klarar ca 150W rms att rekommendera. (Gas Alpha 626 6,5" högtalare ligger på 60W rms/högtalare så 120W rms för att driva två högtalare).
Det går ju att estimera hur stort batteri som behövs för olika lång speltid.
T.ex du krämar alltid ut RMS-effekten till högtalarna.
Stereo 50W (gissar jag på, ingen aning vad den drar så jag gissar säkert på mycket högre än sanningen)
Slutsteg 120W + lite spillvärme så säg 200W för att vara på säkra sidan (högtalarna räknas i på slutsteget då det är högtalarna som tar ut effekten ur steget)
Då är du uppe i 250W. Och allting drivs på 12V. 250/12 = 20,833, avrundat till 21A.
Så för att kunna spela i 1h behöver du ett batteri på 21Ah. Men det är inte rekommenderat att tömma batteriet mer än 50% så jag skulle säga minst 40Ah batteri för att ha 1h speltid.
För två timmar blir det då 80Ah
4h = 160Ah
osv
Förhoppningsvis så är mina beräknar korrekta om inte får ni gärna rätta mig.