2968
Sök

Köpråd: Andra bil med väghållning ca 50,000kr

170 Inlägg
28 maj 2013
#21
Senast redigerat av TeamS (28 maj 2013)

MVH Team S
Sponsorer: LeifsBillackering, AutoGlym, Vianor, CarCraft, Nokian
Hemsida: Team-s.nu

908 Inlägg
28 maj 2013
#22
Emil16 skrev:
Emiiilz skrev:
BMW 523/525 E39 ex vore något før dej. Dock ær detta ganska tunga bilar man fan så fint de går efter vægen, o dessutom ær de bra driftsækra bilar med smile snittførbrukning på min 523 ær 0.8, åker du bara landsvæg ligger du på 0.6 - 0.7L/mil.

är det nån fart i dem tyckte 523 an va snygg men går den något med 170hk?smile

Helt klart.
Hänger av iprincip alla normala bilar, har inte blivit ifrånåkt av någon "normalbil" än ialf wink
Men visst ingen raket om man säger så man ja du förstår vad jag menar.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 maj 2013
#23
Emil16 skrev:
såg 528 cupe kan det va något tro borde la flytta på sig med 190hk motor även om den väger en del någon som vet  vikt på den med full tank

BMW 5-serie finns endast som sedan och kombi, är det en 328i Coupé du tänker på? De väger strax under 1500kg och är riktigt roliga att köra, en fördel är att man kan plocka ut en bra bit över original 193Hk med enkla medel från 2.8an eftersom BMW höll tillbaka den från fabrik genom ett insug med begränsat flöde.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

154 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#24

tycker om rx8 en fråga bara det här med vankel är det bara de gamla som har en tendens att krångla eller är det vanklar över lag om är det dyra reparationer på dessa om något skulle hända?smile

Volvo 940 Jag rullar

154 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#25
Rquired skrev:
Emil16 skrev:
såg 528 cupe kan det va något tro borde la flytta på sig med 190hk motor även om den väger en del någon som vet  vikt på den med full tank

BMW 5-serie finns endast som sedan och kombi, är det en 328i Coupé du tänker på? De väger strax under 1500kg och är riktigt roliga att köra, en fördel är att man kan plocka ut en bra bit över original 193Hk med enkla medel från 2.8an eftersom BMW höll tillbaka den från fabrik genom ett insug med begränsat flöde.

ursäktar fel skrivningen det va 323cupe jag menade det va ju en relativt lätt bil och det gick ju att få dom i fint skick för den pengen jag ville ge har du någon aning om vad man kan få ut motorn om man skulle ta bort bmw s strypningar?smile känns som en bra kandidat tycker om tyska bilar känns som att det e en hög lägsta standard över lag om man gämmför med andra märken

Volvo 940 Jag rullar

154 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#26
Emiiilz skrev:
Emil16 skrev:
Emiiilz skrev:
BMW 523/525 E39 ex vore något før dej. Dock ær detta ganska tunga bilar man fan så fint de går efter vægen, o dessutom ær de bra driftsækra bilar med smile snittførbrukning på min 523 ær 0.8, åker du bara landsvæg ligger du på 0.6 - 0.7L/mil.

är det nån fart i dem tyckte 523 an va snygg men går den något med 170hk?smile

Helt klart.
Hänger av iprincip alla normala bilar, har inte blivit ifrånåkt av någon "normalbil" än ialf wink
Men visst ingen raket om man säger så man ja du förstår vad jag menar.

vad väger den och vad gör den 0-100 på ca

Volvo 940 Jag rullar

154 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#27
kul med sån respons det är bara ösa på vill ha så mycket allternativ som möjligt va inte rädda för att ta upp lite udda bil modeller allt är värt att ta en kik på

Volvo 940 Jag rullar

908 Inlägg
28 maj 2013
#28
Emil16 skrev:
Emiiilz skrev:
Emil16 skrev:

är det nån fart i dem tyckte 523 an va snygg men går den något med 170hk?smile

Helt klart.
Hänger av iprincip alla normala bilar, har inte blivit ifrånåkt av någon "normalbil" än ialf wink
Men visst ingen raket om man säger så man ja du förstår vad jag menar.

vad väger den och vad gör den 0-100 på ca

Mer än va jag vet.. googla lite så lär du hitta svaret smile


154 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#29
Emiiilz skrev:
Emil16 skrev:
Emiiilz skrev:

Helt klart.
Hänger av iprincip alla normala bilar, har inte blivit ifrånåkt av någon "normalbil" än ialf wink
Men visst ingen raket om man säger så man ja du förstår vad jag menar.

vad väger den och vad gör den 0-100 på ca

Mer än va jag vet.. googla lite så lär du hitta svaret smile

okej det ska jag göra då

Volvo 940 Jag rullar

26 Inlägg
28 maj 2013
#30
Fiesta ST är en väldigt rolig bil att köra, effekten går att öka med enkla medel då insug och avgas är strypt från fabrik (för att passa i bättre försäkringsklass i UK enligt vissa forum). Går dessutom att köra snålt.

Saknar fortfarande fiestan jag hade innan, saknade tom den lite när ajg var ute och snurrade med en Toyota GT86 för någon vecka sedan.

MR2 lär väl inte heller var något dåligt alternativ, Miata kanske finns i vettigt skicka för de pengarna? RX-8 hade jag definitivt kollat närmare på om jag vore i din sits, stod själv och vägde den mot fiestan när det begav sig.

154 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#31
okej någon som vågar svara på minna frågor om wankel motorn i rx8
miata är nog inget allternativ efter som jag ogillar tyg kab väldigt mycket men har hört att det ska va en rolig bil
hittade en sida på internet för fords st moddeler och där fanns det mycket kul till fiestan så betvivlar inte en sekund att det är en bil med mycket körglädje i men efter de förslag som har kommigt en så länge så står

Bmw 328 cupe
toyota mr2
mazda rx8
och eventuelt nissan 200 s13 eller fiesta st högt på önske listan värkar som kul bilar de ser bra ut och alla har lite karaktär så ös bara på med såna här kul bilar så man får enu mer att kika på ska gå igenom dessa bilar mer grudligt i morgo go natt alla

Volvo 940 Jag rullar

279 Inlägg
29 maj 2013
#32
Min är till salu smile bytte till sportdämpare och sänkfjädrar den 25e denna månad, går bra 340 hk och snittar 0.9 ungefär:) ny skattad, ny besiktigad och ny servad smile

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 maj 2013
#33
Emil16 skrev:
Rquired skrev:
Emil16 skrev:
såg 528 cupe kan det va något tro borde la flytta på sig med 190hk motor även om den väger en del någon som vet  vikt på den med full tank

BMW 5-serie finns endast som sedan och kombi, är det en 328i Coupé du tänker på? De väger strax under 1500kg och är riktigt roliga att köra, en fördel är att man kan plocka ut en bra bit över original 193Hk med enkla medel från 2.8an eftersom BMW höll tillbaka den från fabrik genom ett insug med begränsat flöde.

ursäktar fel skrivningen det va 323cupe jag menade det va ju en relativt lätt bil och det gick ju att få dom i fint skick för den pengen jag ville ge har du någon aning om vad man kan få ut motorn om man skulle ta bort bmw s strypningar?smile känns som en bra kandidat tycker om tyska bilar känns som att det e en hög lägsta standard över lag om man gämmför med andra märken

Det är lätt att gå vilse bland bilars modellbeteckningar och en 323i är en rolig bil även den, personligen bryr jag mig inte så mycket om prestanda utan känslan viktigare och jag tycker BMW är duktiga på just det utan att vara långsamma bilar. 23i har inte samma begränsning så där är det inte lönt att ge sig på motorn, men över 200Hk på bakhjulen har ägare mätt upp med enkla medel i M52B28 (28i) vilket borde vara åtminstone 220Hk i motorn sedan finns det fler mer eller mindre enkla medel att ta till.

På Bimmerforums.com finns en lång tråd som heter E36 Dynosheet Library eller något liknande, där finns mängder med information om vilka modifikationer ägare gjort och vilka resultat de fått. Vill du ha fler alternativ så ta en titt på Alfa Romeo 156, det är inte många standardmodeller som har ett lika fint uppträdande som italienskan och med den klassiska Busso-sexan har du en av Italiens finaste maskiner under huven.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

25 Inlägg
29 maj 2013
#34
Har du tagit en titt på Mitsubishi Evosarna eller Subaru imprezorna?
Går att få schyssta för runt 50.000, högerstyrda och 280häst, 4hjulsdrift och riktigt bra väghålning, dem väger bara run 12-1.300 kilo också så dem drar på som satan.
Finns vänster styrda Subarus också, men dem ligger originalt på 220häst. (samma pris dock)
Dessutom brukar dem ligga på runt 10-15.000km, så det är inte så farligt.

Subba, Högerstyrd, 300 häst, 16.000km, 42.000 http://www.blocket.se/skane/Subaru_Impr … 385826.htm
Subba, Högerstyrd, 260 häst, 8.500km buckla höger fram 35.000 http://www.blocket.se/goteborg/Subaru_i … 12&w=3
Subba, högerstyrd, 300 häst, 11.500km, 39.000 http://www.blocket.se/kalmar/Subaru_Imp … 12&w=3
Subba, Vänsterstyrd, 210häst, 18.500 km, 43.000 http://www.blocket.se/gavleborg/Subaru_ … 12&w=3

Finns många fler liknande i samma prisklass.


Evo 3, Högerstyrd, 270 häst, 12.000km, 50.000, http://www.blocket.se/vasternorrland/Mi … 12&w=3
Evo 4, Högerstyrd, 280häst, 18.500km, 50.000, http://www.blocket.se/sodermanland/Mits … 12&w=3
Evo 4, Högerstyrd, 280 häst, 13.000km, 52.000 http://www.blocket.se/alvsborg/Mitsubis … 12&w=3


Glöm inte bort att prutta också wink

huh?
10 427 Inlägg
29 maj 2013
#35
Rquired skrev:
Emil16 skrev:
Rquired skrev:
BMW 5-serie finns endast som sedan och kombi, är det en 328i Coupé du tänker på? De väger strax under 1500kg och är riktigt roliga att köra, en fördel är att man kan plocka ut en bra bit över original 193Hk med enkla medel från 2.8an eftersom BMW höll tillbaka den från fabrik genom ett insug med begränsat flöde.

ursäktar fel skrivningen det va 323cupe jag menade det va ju en relativt lätt bil och det gick ju att få dom i fint skick för den pengen jag ville ge har du någon aning om vad man kan få ut motorn om man skulle ta bort bmw s strypningar?smile känns som en bra kandidat tycker om tyska bilar känns som att det e en hög lägsta standard över lag om man gämmför med andra märken

Det är lätt att gå vilse bland bilars modellbeteckningar och en 323i är en rolig bil även den, personligen bryr jag mig inte så mycket om prestanda utan känslan viktigare och jag tycker BMW är duktiga på just det utan att vara långsamma bilar. 23i har inte samma begränsning så där är det inte lönt att ge sig på motorn, men över 200Hk på bakhjulen har ägare mätt upp med enkla medel i M52B28 (28i) vilket borde vara åtminstone 220Hk i motorn sedan finns det fler mer eller mindre enkla medel att ta till.

På Bimmerforums.com finns en lång tråd som heter E36 Dynosheet Library eller något liknande, där finns mängder med information om vilka modifikationer ägare gjort och vilka resultat de fått. Vill du ha fler alternativ så ta en titt på Alfa Romeo 156, det är inte många standardmodeller som har ett lika fint uppträdande som italienskan och med den klassiska Busso-sexan har du en av Italiens finaste maskiner under huven.

~210hk på bakhjulen med mappning, nya grenrör (+avgas) & kamaxlar så nog finns det potential i sura "170hk" M52(TU)B25 om man vill och har en ~20000lapp till övers tongue

http://forum.e46fanatics.com/attachment.php?attachmentid=407733&d=1309249386


82 Inlägg
29 maj 2013
#36
En honda integra typ R passar in perfekt efter dina önskemål. 190 hk på 1200 kg är himla roligt. Motorn är på 1,8 liter o
V-tecen går in vid 5700 rpm o slutar inte för än 8700 rpm. väghållningen är så klart knivskarp.
Finns en i lund för 50000kr just nu.

Angående vankelmotorn i RX-8or så ger sig apextätningarna vid runt 10,000 mil och är till en börja svårstartade innan det rasar ihop. Går att fixa med 3mm apextätningar o då håller det men det är inte billigt.

Man har varit med för...

1 638 Inlägg
29 maj 2013
#37
Vad jag kan se så har ingen hittils rekomenderat en av dom absolut roligaste bilarna för 50000:- . Jag ger min röst för Mazda MX5 / Miata / Eunos Roadster.

Säger någon att en sådan bil inte är skitskoj så har vedebörande aldrig kört en sådan.


PLUS:

Liten och lätt
Billig att äga och serva.
Finns mängder med kul prylar för en bra slant.
Väghållning som en gocart.
Cab.
Pålitlig och driftsäker.
o.s.v

MINUS:

Rost på tidiga modeller.
Lite klena motorer, men stora motorn räcker gött till den lätta bilen.


Några förslag:
http://www.blocket.se/lund/Mazda_mx_5_m … =9&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Mazda_M … =9&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Mazda_MX_5 … =9&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_M … =9&w=3
Senast redigerat av Munkis (29 maj 2013)


Galen
849 Inlägg
29 maj 2013
#38
Om jag var dig skulle jag kolla på BMW 325,323 Compact. Små bilar med "rätt" drivning

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

"Unloaded"
1 557 Inlägg
29 maj 2013
#39
Rejsa.nu ifall du vill ha en bil med väghållning, ifall du menar att faktiskt bruka väghållningen också. Man kan bara ha kul till en viss gräns på gatan, på banan så får bilen, och du, verkligen bekänna färg. Rösten går till Miata eller E36, ev. Civic Type-R(men de är nog över prisklassen tror jag?) i min mening. Däck, chassi, bromsar. Sen ger du dig på motorstyrka!

"When innovation meets passion!"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 maj 2013
#40
steifan skrev:
Rquired skrev:
Emil16 skrev:

ursäktar fel skrivningen det va 323cupe jag menade det va ju en relativt lätt bil och det gick ju att få dom i fint skick för den pengen jag ville ge har du någon aning om vad man kan få ut motorn om man skulle ta bort bmw s strypningar?smile känns som en bra kandidat tycker om tyska bilar känns som att det e en hög lägsta standard över lag om man gämmför med andra märken

Det är lätt att gå vilse bland bilars modellbeteckningar och en 323i är en rolig bil även den, personligen bryr jag mig inte så mycket om prestanda utan känslan viktigare och jag tycker BMW är duktiga på just det utan att vara långsamma bilar. 23i har inte samma begränsning så där är det inte lönt att ge sig på motorn, men över 200Hk på bakhjulen har ägare mätt upp med enkla medel i M52B28 (28i) vilket borde vara åtminstone 220Hk i motorn sedan finns det fler mer eller mindre enkla medel att ta till.

På Bimmerforums.com finns en lång tråd som heter E36 Dynosheet Library eller något liknande, där finns mängder med information om vilka modifikationer ägare gjort och vilka resultat de fått. Vill du ha fler alternativ så ta en titt på Alfa Romeo 156, det är inte många standardmodeller som har ett lika fint uppträdande som italienskan och med den klassiska Busso-sexan har du en av Italiens finaste maskiner under huven.

~210hk på bakhjulen med mappning, nya grenrör (+avgas) & kamaxlar så nog finns det potential i sura "170hk" M52(TU)B25 om man vill och har en ~20000lapp till övers tongue

http://forum.e46fanatics.com/attachment … 1309249386

Jo men jag skrev varken att 23i är sur eller inte går att trimma, en rolig motor är det redan original men jämför ~20.000:- och 210Hk med vad en M52B28 ger för en bråkdel av den summan eller vad en 28i levererar om du lägger lika mycket pengar på den som på en 23i. Är jag då helt fel ute när jag i det här sammanhanget påstår att det inte är lönt att trimma en 23i? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök