3455
Sök

Åkte på registreringsbesiktning vid flygande, vad gör jag?

Intresseklubben
673 Inlägg
30 maj 2013
#21
Fy fan, lider med dig Johan! Så grymt irriterande

/Mvh Andreas

456 Inlägg
30 maj 2013
#22
Chunkahee skrev:
Du........

Om bilen nu är "impad" så lär detta nog redan stå på reg beviset med däck etc etc



Det står inte i reg beviset vad bilen är reggad med lika lite som en anten ökar den tottala höjden på bilen
alltså får man då ställa dessa mot vägen..eller???
jag vet vade jag pratar om. regler är regler..ja eller hur. Titta på alla turbo bilar med 500-1000hkr,,, .Tycker du ska söka dig ett arbete med att kolla besiktningar
för du är ute o cyklar....

Slår man upp en fordonsdata på ett fordon på t.ex. transportsyrelsens hemsida så står det om ett fordon är importerat eller svensksålt, det står oxå angivet längd,bredd och vilken däckdimension som det är reggat med.
På helfordonsgodkända bilar kan det ibland oxå stå med en alternativ däckdimension som är tillåten.
Däremot finns inte höjd angiven på ett fordon. Så en stor antenn kan va helt okej. Fri höjd är väl 4,5 meter på större vägar.
Ja regler är regler, finns inte många(om nån?) trimmad turbo bil  med dom effekterna som du anger som är reggad med det. Sen att dom kanske går igenom en vanlig besiktning gör dom ju inte lagligare....

growing old is mandatory growing up is optional

5 089 Inlägg
30 maj 2013
#23
Du måste ha papper ifrån audi att bilen är helt orginal = Det får du aldrig tag i.
Det man kan göra är att lämna in den till en audi verkstad och dom plockar ner hela bilen inklusive motorn för att se att allt är orginal och ge ett intyg till bilprovningen. Men det kostar ju mer än en hel bil.

Det som många gör är att återställer bilen HELT ORGINAL och åker till bilprovningen och ber på sina bara knän att dom är snälla och "ser mellan fingarna". Många som gjort på detta sättet och fått igenom.
Annars kan du väll ringa typ transportstyrelsen och be om nåd.

\Lindgren

Intresseklubben
673 Inlägg
30 maj 2013
#24
FLindgren skrev:
Du måste ha papper ifrån audi att bilen är helt orginal = Det får du aldrig tag i.
Det man kan göra är att lämna in den till en audi verkstad och dom plockar ner hela bilen inklusive motorn för att se att allt är orginal och ge ett intyg till bilprovningen. Men det kostar ju mer än en hel bil.

Det som många gör är att återställer bilen HELT ORGINAL och åker till bilprovningen och ber på sina bara knän att dom är snälla och "ser mellan fingarna". Många som gjort på detta sättet och fått igenom.
Annars kan du väll ringa typ transportstyrelsen och be om nåd.

Allvarlig med detta? I sådana fall är det ju fan helt sjukt.
Allt för flygande besiktning?

/Mvh Andreas

1 140 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#25
Bilen är importerad 2001(?) har jag för mig.
Ringde och pratade med bilprovning och dom tyckte det var löjligt.
Stötdämparna får man tydligen byta även om bilen är helbilsgodkänd enligt besiktningsmannen så får bli att sätta på 15" friktioshjulen jag har och skruva upp coilsen 5cm eller nått.
Har beställt en riktig sportljuddämpare att sätta där bak istället för mina rör.

Eller om jag köper smalare spacers till fälgarna bak så dom kommer in mer.

Vad säger dom om man ökar spårvidden med hjälp av spacers tro?

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

German Engineering
9 083 Inlägg
30 maj 2013
#26
Gustav-"Therealpinto" som är besiktingsman på SFRO skrev i ett annat forum som lyder följande:

"Det finns ingen lagtext eller liknande som handlar om spacers. Däremot finns det bestämmelser om spårviddsökning och om man har spacers som är klart olämpliga kan det förstås bli stopp hos Bilprovning/flygande besiktning."

Edit: Hittade texten nedan.

"1. Personbil med helfordonsgodkännande enligt direktiv 70/156/EEG. (nyare bilar)
Ändring av fälg-/däckdimension:
- Endast de i godkännandet angivna fälg- och däckdimensionerna tillåts
- Vinterdäck får dock tills vidare vara smalare
- Andra ändringar kräver registreringsbesiktning

2. Personbil med nationellt godkännande. (äldre bilar)
Ändring av fälg-/däckdimension:
- Utbyte av däck får ske om rullomkretsen inte avviker mer än 5% från originaldäcken
- Fälgdiametern får ändras under samma villkor som ovan
- Spårvidden får ändras med högst 15 mm

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 maj 2013
#27
Chunkahee skrev:
Du........

Om bilen nu är "impad" så lär detta nog redan stå på reg beviset med däck etc etc

Att vissa bara orkar hålla på -
reglar är reglar och lagen är lagen av en viss anledning

Du att du överhuvudtaget sitter på denna bilsidan Och skriver det du gör
alla myndigheter har inte rätt lika lite som en del sfro gubbar.
Det står inte i reg beviset vad bilen är reggad med lika lite som en anten ökar den tottala höjden på bilen
alltså får man då ställa dessa mot vägen..eller??? Är din egen bil helt org så som står i reg beviset tvvlar starkt på det
jag vet vade jag pratar om. regler är regler..ja eller hur. Titta på alla tubo bilar med 500-1000hkr,,, Jag försöker hjölpa med stöd och ge ett sakligt argument till en bilvän....Tycker du ska söka dig ett arbete med att kolla besiktningar
för du är ute o cyklar....

Han har ju fan etanolkonveterat sin ena skrothög....det är ajabaja på det utan att skaffa intyg på avgasutsläpp och regga om bilen.
Tror INTE han gjort det.
Han borde alltså sopa framför sin egen dörr först och sedan byta forum till moraklärring.se

Autotech

1 140 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#28
CarpeDiem skrev:
Gustav-"Therealpinto" som är besiktingsman på SFRO skrev i ett annat forum som lyder följande:

"Det finns ingen lagtext eller liknande som handlar om spacers. Däremot finns det bestämmelser om spårviddsökning och om man har spacers som är klart olämpliga kan det förstås bli stopp hos Bilprovning/flygande besiktning."

Edit: Hittade texten nedan.

"1. Personbil med helfordonsgodkännande enligt direktiv 70/156/EEG. (nyare bilar)
Ändring av fälg-/däckdimension:
- Endast de i godkännandet angivna fälg- och däckdimensionerna tillåts
- Vinterdäck får dock tills vidare vara smalare
- Andra ändringar kräver registreringsbesiktning

2. Personbil med nationellt godkännande. (äldre bilar)
Ändring av fälg-/däckdimension:
- Utbyte av däck får ske om rullomkretsen inte avviker mer än 5% från originaldäcken
- Fälgdiametern får ändras under samma villkor som ovan
- Spårvidden får ändras med högst 15 mm

Jag har 30mm bak på varje sida och 9,5" breda fälgar tongue
Får bli vinterdäcken under regbes då..

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

Avstängd
10 388 Inlägg
30 maj 2013
#29
CarpeDiem skrev:
Gustav-"Therealpinto" som är besiktingsman på SFRO skrev i ett annat forum som lyder följande:

"Det finns ingen lagtext eller liknande som handlar om spacers. Däremot finns det bestämmelser om spårviddsökning och om man har spacers som är klart olämpliga kan det förstås bli stopp hos Bilprovning/flygande besiktning."

Edit: Hittade texten nedan.

"1. Personbil med helfordonsgodkännande enligt direktiv 70/156/EEG. (nyare bilar)
Ändring av fälg-/däckdimension:
- Endast de i godkännandet angivna fälg- och däckdimensionerna tillåts
- Vinterdäck får dock tills vidare vara smalare
- Andra ändringar kräver registreringsbesiktning

2. Personbil med nationellt godkännande. (äldre bilar)
Ändring av fälg-/däckdimension:
- Utbyte av däck får ske om rullomkretsen inte avviker mer än 5% från originaldäcken
- Fälgdiametern får ändras under samma villkor som ovan
- Spårvidden får ändras med högst 15 mm

Och vidare säger bilprovningen;

Vad gäller för en nationellt godkänd personbil?
- Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
- Däck av annan dimension ska uppfylla följande:
- Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt
- Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h
- Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
- Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.


Vad gäller för EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)?
Följande gäller för däckmontage utan krav på registreringsbesiktning:

- Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.

Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:

- Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h
- Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
- Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
- Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

513 Inlägg
31 maj 2013
#30
Tycker reglerna för nya bilar är lite sura. Varför inte få byta och greja med dom när man kan sätta dit en site gammal sur diesel som ryker jävel, bara för att bilen är av en viss ålder. Nej öppnare regler för bilar efter -92.

Sen att det finns turbo monster på 500-1000hk stämmer, dom heter pagani, mclaren, buggati osv inte volvo 740 T5, supra eller bmw e30 turbo. Bara till att läsa sfro handbok om motorbyte för att inse det, och nej det blir inte lagligt för att bilen är bes. Problemet ligger i just nämnda effekt, finns inget sätt att regga in tex en e30 med bmw sexa och turbo. Så hur gör alla dessa människor vi ser i spoilernytt med bmw turbo? Jo bes utan och åker olagligt precis som våran trådskapare.
som någon sa regler är regler och lagar är lagar

1 140 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#31
Melin82 skrev:
Tycker reglerna för nya bilar är lite sura. Varför inte få byta och greja med dom när man kan sätta dit en site gammal sur diesel som ryker jävel, bara för att bilen är av en viss ålder. Nej öppnare regler för bilar efter -92.

Sen att det finns turbo monster på 500-1000hk stämmer, dom heter pagani, mclaren, buggati osv inte volvo 740 T5, supra eller bmw e30 turbo. Bara till att läsa sfro handbok om motorbyte för att inse det, och nej det blir inte lagligt för att bilen är bes. Problemet ligger i just nämnda effekt, finns inget sätt att regga in tex en e30 med bmw sexa och turbo. Så hur gör alla dessa människor vi ser i spoilernytt med bmw turbo? Jo bes utan och åker olagligt precis som våran trådskapare.
som någon sa regler är regler och lagar är lagar

Precis, dom flesta har ju en "besiktningsmotor" som dom hinkar i eller så kör dom obes och skiter i vilket..

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

1 140 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#32
En annan sak jag kom att tänka på, om bilen blir underkänd vid regbes, är det vanlig ombes som krävs eller måste man göra en regbes till?

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
31 maj 2013
#33
Allt yrande om antenner och fordonets höjd kan ni lägga ner. Antenner (såna långa spröt som böjer sig) ingår ej i bilens höjd. (Osäker på hajfenor, om de räknas eller inte)
Backspeglar (infällbara) ingår ej i bilens bredd. Max fordonsbredd i Sverige är 2.60. I Europa 2.55. Mät bredden över backspeglarna på vilken modern lastbil som helst....

/Mattias

1 140 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#34
matteeee skrev:
Allt yrande om antenner och fordonets höjd kan ni lägga ner. Antenner (såna långa spröt som böjer sig) ingår ej i bilens höjd. (Osäker på hajfenor, om de räknas eller inte)
Backspeglar (infällbara) ingår ej i bilens bredd. Max fordonsbredd i Sverige är 2.60. I Europa 2.55. Mät bredden över backspeglarna på vilken modern lastbil som helst....

Precis, polisen förklarade att det är bilens fasta delar man räknar på. alltså ej vikbara backspeglar eller antenner eller annan skit.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

528 Inlägg
31 maj 2013
#35
almqvist__89 skrev:
En annan sak jag kom att tänka på, om bilen blir underkänd vid regbes, är det vanlig ombes som krävs eller måste man göra en regbes till?

Självklart måste du göra en ny regbes ifall den blir underkänd. Du har blivit ålagd av svenska staten att visa på att din bil är så som den enligt lagen måste vara. Det kommer du inte undan. smile
Lider dock med dig..  Jag tycker också reglerna är för stelbenta. Så tillvida, att det givetvis måste regleras med hänsyn till trafiksäkerhet. 
Sen tror jag inte, som tidigare nämnts, att du kan åka på att behöva få ett godkännande från tillverkaren om att bilen är orginal.  Jag kan inte den situationen, så jag ber någon *kunnig* förtydliga de ärendena, men jag tror att det handlar mer specifikt om vissa scenarior kring motorn. Om den uppenbart varit trimmad. Men som sagt, någon med insikt får förtydliga.
Att du åkt på regbes på exenon - då kan jag inte tänka mig annat än att bilprovningen har mandat att godkänna att bilen är återställd till original.

1 140 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#36
Rensvinf skrev:
almqvist__89 skrev:
En annan sak jag kom att tänka på, om bilen blir underkänd vid regbes, är det vanlig ombes som krävs eller måste man göra en regbes till?

Självklart måste du göra en ny regbes ifall den blir underkänd. Du har blivit ålagd av svenska staten att visa på att din bil är så som den enligt lagen måste vara. Det kommer du inte undan. smile
Lider dock med dig..  Jag tycker också reglerna är för stelbenta. Så tillvida, att det givetvis måste regleras med hänsyn till trafiksäkerhet. 
Sen tror jag inte, som tidigare nämnts, att du kan åka på att behöva få ett godkännande från tillverkaren om att bilen är orginal.  Jag kan inte den situationen, så jag ber någon *kunnig* förtydliga de ärendena, men jag tror att det handlar mer specifikt om vissa scenarior kring motorn. Om den uppenbart varit trimmad. Men som sagt, någon med insikt får förtydliga.
Att du åkt på regbes på exenon - då kan jag inte tänka mig annat än att bilprovningen har mandat att godkänna att bilen är återställd till original.

Det där med intyg från tillverkaren var inget som behövdes utan det var bara att komma in och pröjsa 1240:- för en regbes. Xenonet hade inte med regbes och göra då det var en vanlig 2a men eftersom det blev regbes för att bilens längd och bredd var ändrad så hamna den där med.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

KHRacing
31 maj 2013
#37
Melin82 skrev:
------------ finns inget sätt att regga in tex en e30 med bmw sexa och turbo.

Fullr möjligt
Fullt lagligt

BMW E30
6 cylindrig lämplig motor
Nytt sprut
E85

REGGA via SFRO med bytt växellåda/bakaxel samt bromsar runt om

= KLART smile

236 Inlägg
31 maj 2013
#38
KHRacing skrev:
Melin82 skrev:
------------ finns inget sätt att regga in tex en e30 med bmw sexa och turbo.

Fullr möjligt
Fullt lagligt

BMW E30
6 cylindrig lämplig motor
Nytt sprut
E85

REGGA via SFRO med bytt växellåda/bakaxel samt bromsar runt om

= KLART smile

Turbon daa? big_smile

Power is measured in dB

513 Inlägg
31 maj 2013
#39
KHRacing skrev:
Melin82 skrev:
------------ finns inget sätt att regga in tex en e30 med bmw sexa och turbo.

Fullr möjligt
Fullt lagligt

BMW E30
6 cylindrig lämplig motor
Nytt sprut
E85

REGGA via SFRO med bytt växellåda/bakaxel samt bromsar runt om

= KLART smile

Kände på mig att hela e85 grejen skulle komma. Problemet ligger i effekten, Problemet som jag sett det är att komma in till sfro med en e30. Säg en 2.5 liters sexa med turbo på och hävda att effekten är så låg att kan passera. Sen ska du ha papper på effekten och jag gissar att en sådan motor med normalt ladd och e85 inte fixar tillräckligt låg effekt. Tufft med 15kw per hundra kilo. Men förstår vart och vad du ville komma fram med. Sen ökar du effekten så blir den olaglig vilket som.

212 Inlägg
31 maj 2013
#40
Åkte på regbesiktning på min gamla MINI efter ha åkt dit utan regplåt fram vid två tillfällen.
Besiktningsmannen frågade om det var ställbara coilovers original på bilen (den var så låg så dom fick använda plankor för att få upp den på lyften)

Satt ställbara coilovers, och annat avgasystem på den då, gick igenom utan anmärkning men hade troligvis tur då.



Sök