3584
Sök

skillnad mellan MIG/TIG svets?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
28 oktober 2006
Trådstartare
jag har funderingar på att köpa en billig svets, antagligen från biltema. den ska användas till mindre stål/plåt arbeten så någon monstereffekt behöver jag inte. vad bör jag tänka på? och vad är skillnaden mellan MIG och TIG svets?

man lever bara en gång så lev väl!

negativ..
167 Inlägg
28 oktober 2006
det är 2 helt skilda svetsmetoder..
är inte så bra på att förklara i text, men kan försöka då jag jobbar som svetsare.  det är 2 helt skilda svetsmetoder och jag föreslår att du köper en MIG/MAG och inte en TIG..
MIG/MAG är den "vanliga" svetsen där du håller i ett handtag (pistolen) och trycker på en knapp på handtaget och tråden kommer ut ur handtaget.. TIG så sitter du med ett handtag och smälter metallen och även tillsätter metall (tillsats material), ungefär som vid gas svetsning.. en TIG kan du även svetsa rostfritt och alu (om du har en AC/DC tig) med..

kom ihåg att punkta tätt med inte allt för stort mellanrum mellan punkterna, om du ska svetsa långa svetsar, då plåten drar sig av värmen..

ajja.. kanske inte så bra beskrivning, men hoppas det hjälpte lite

mvh//alex
Senast redigerat av cuppre (28 oktober 2006)

"Har man en cosworthmaskin så vill man givetvis höra den jobba. Vem vill igentligen ha en tyst bil när man kan få det här? Det skulle vara grannarna då, möjligen" Kenneth Tonef - Motorjournalen.
www.5100.se

1 852 Inlägg
28 oktober 2006
Trådstartare
jo en MIG blir det nog, har svetsat några få gånger. vad är det för storlek man behöver? har kollat efter ESAB och Kemppi på blocket men jag kan ej hitta några små svetsar i rätt prisklass. är biltemas ren skit som inte går att använda?

en sak till: har sett att det finns vissa utan gas (som är billigare), är dessa något att ha?

1 852 Inlägg
Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
28 oktober 2006
Bullo skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=879&iItemId=89912

Känner en som har den...den funkar faktisk riktigt bra! För att vara så billig smile...jag blev förvånad första gången använde den smile
Senast redigerat av THEBADGUY (28 oktober 2006)

Allt för den där jävla hatten!

1 852 Inlägg
28 oktober 2006
Trådstartare
THEBADGUY skrev:
Bullo skrev:

Känner en som har den...den funkar faktisk riktigt bra! För att vara så billig smile...jag blev förvånad första gången använde den smile

använde du gas då eller bara flusstråd?

Rörpulare
1 453 Inlägg
28 oktober 2006
cuppre skrev:
är inte så bra på att förklara i text, men kan försöka då jag jobbar som svetsare.  det är 2 helt skilda svetsmetoder och jag föreslår att du köper en MIG/MAG och inte en TIG..
MIG/MAG är den "vanliga" svetsen där du håller i ett handtag (pistolen) och trycker på en knapp på handtaget och tråden kommer ut ur handtaget.. TIG så sitter du med ett handtag och smälter metallen och även tillsätter metall (tillsats material), ungefär som vid gas svetsning.. en TIG kan du även svetsa rostfritt och alu (om du har en AC/DC tig) med..

kom ihåg att punkta tätt med inte allt för stort mellanrum mellan punkterna, om du ska svetsa långa svetsar, då plåten drar sig av värmen..

mvh//alex

Men du kan ju svetsa rostfritt och alu me MIG/MAG också! vet inte om du menade att man bara kan de me TIG om du har AC/DC funktionen eller att man kan oxå kan göra de om man nu har den funktionen:)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
28 oktober 2006
Bullo skrev:
THEBADGUY skrev:
Bullo skrev:

använde du gas då eller bara flusstråd?

Jag använde bara flusstråd. smile

Allt för den där jävla hatten!

1 852 Inlägg
28 oktober 2006
Trådstartare
lutar åt ESAb svetsen men pengarna sätter antagligen stop sad får fundera ytterligare... men tack för svaren!

1 417 Inlägg
28 oktober 2006
Men gas lär du väl ha. Som skydd, kommer inte luften åt annars?

negativ..
167 Inlägg
29 oktober 2006
nissan 200sx skrev:
cuppre skrev:

mvh//alex

Men du kan ju svetsa rostfritt och alu me MIG/MAG också! vet inte om du menade att man bara kan de me TIG om du har AC/DC funktionen eller att man kan oxå kan göra de om man nu har den funktionen:)

haha.. joo, det visste jag allt om.. men orkade inte förklara.. men jag tror nog inte att han är på jakt efter en MIG/MAG med "puls" i.. utan tänkte mer att om han hittade en tig med AC/DC så visste han var det var.. då blev det lättare att förklara så.. =P

"Har man en cosworthmaskin så vill man givetvis höra den jobba. Vem vill igentligen ha en tyst bil när man kan få det här? Det skulle vara grannarna då, möjligen" Kenneth Tonef - Motorjournalen.
www.5100.se

291 Inlägg
29 oktober 2006
Bullo skrev:
lutar åt ESAb svetsen men pengarna sätter antagligen stop sad får fundera ytterligare... men tack för svaren!

Den där ESAB svetsen är ju en elektrodsvets, tycker nog att du hellre skall köpa en MIG/MAG svets, har större användnings område med den...

1 852 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
Aatos skrev:
Bullo skrev:

Den där ESAB svetsen är ju en elektrodsvets, tycker nog att du hellre skall köpa en MIG/MAG svets, har större användnings område med den...

nu blir jag förvirrad. är inte ESAB svetsen en MIG/MAG svets? vad är en elektrodsvets?

Edit: namnet på ESAB svetsen är ju: "ESAB Svets origo mag c140 230V" då måste det ju vara en MAG-svets, eller?
Senast redigerat av Bullo (29 oktober 2006)

Jajjemen!
1 512 Inlägg
29 oktober 2006
Bullo skrev:
Aatos skrev:
Bullo skrev:

nu blir jag förvirrad. är inte ESAB svetsen en MIG/MAG svets? vad är en elektrodsvets?

Edit: namnet på ESAB svetsen är ju: "ESAB Svets origo mag c140 230V" då måste det ju vara en MAG-svets, eller?

den här http://www.blocket.se/vi/9480273.htm?ca=15_s är en elektrodsvets.
Även kallad pinnsvets. Esab svetsen på jula är en mig/mag svets ja.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

1 852 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
Manne skrev:
Bullo skrev:
Aatos skrev:

den här http://www.blocket.se/vi/9480273.htm?ca=15_s är en elektrodsvets.
Även kallad pinnsvets. Esab svetsen på jula är en mig/mag svets ja.

okej, tack för hjälpen!

Rörpulare
1 453 Inlägg
29 oktober 2006
cuppre skrev:
nissan 200sx skrev:
cuppre skrev:

mvh//alex

haha.. joo, det visste jag allt om.. men orkade inte förklara.. men jag tror nog inte att han är på jakt efter en MIG/MAG med "puls" i.. utan tänkte mer att om han hittade en tig med AC/DC så visste han var det var.. då blev det lättare att förklara så.. =P

Hehe okey:D

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

JT-RACETUNING
15 Inlägg
29 oktober 2006
FRÅN EN SVETSARE.

Det är inte lönt att köpa en tig om du skall använde den till plåtarbeten på bilen
men skall du använda din svets till rör och dyligt så går det bra.
hade jag varigt dig så ahde jag satsat på en mig.

skilnaden är med en tig så måste du tända hantaget + att du måste trycka in tillsats för hand men det måste du inte med e¨n mig för den gör allt åt dig det ända du behöver göra är att trycka på en knapp så kommer tråden och den självtänder... nu de här med om du skall
svetsa rör..... det går att svetsa rör med mig me jag kan det eftersom jag gör det varje dag på mitt jobb men som dom säger övning ger färdighet. det är ju inte värdens lättaste och det blir inte jätte snyggt med mig som det blir me tig...

men satsa på en MIG..

stoffe

1 852 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
Saab93totte skrev:
FRÅN EN SVETSARE.

Det är inte lönt att köpa en tig om du skall använde den till plåtarbeten på bilen
men skall du använda din svets till rör och dyligt så går det bra.
hade jag varigt dig så ahde jag satsat på en mig.

skilnaden är med en tig så måste du tända hantaget + att du måste trycka in tillsats för hand men det måste du inte med e¨n mig för den gör allt åt dig det ända du behöver göra är att trycka på en knapp så kommer tråden och den självtänder... nu de här med om du skall
svetsa rör..... det går att svetsa rör med mig me jag kan det eftersom jag gör det varje dag på mitt jobb men som dom säger övning ger färdighet. det är ju inte värdens lättaste och det blir inte jätte snyggt med mig som det blir me tig...

men satsa på en MIG..

stoffe

okej, men vilken MIG? det står ju mellan biltemas utan gas för 1.700:- och ESAB billigaste med gas för 3.700:-

biltemas har endast två lägen för effekten, och några steg för trädmatning. ingen gas

ESAB har 4 lägen för effekten och steglös trådmatning. med eller utan gas.

vilken är att satsa på? kommer inte svetsa större grejor utan endast småsaker just nu, men om man fortsätter kanske det skulle vara bra med en bättre svets?

Edit: här är länkarna för respektive,
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a … _id=SE-210

http://www.biltema.se/products/product. … emId=87341
Senast redigerat av Bullo (29 oktober 2006)

1 852 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
den här blev det: http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or … _id=SE-210

var och köpte den idag big_smile har testat men ska göra det mer denna veckan!

tack för all hjälp!

Sök