3584
Sök

skillnad mellan MIG/TIG svets?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
28 oktober 2006
Trådstartare
jag har funderingar på att köpa en billig svets, antagligen från biltema. den ska användas till mindre stål/plåt arbeten så någon monstereffekt behöver jag inte. vad bör jag tänka på? och vad är skillnaden mellan MIG och TIG svets?

man lever bara en gång så lev väl!

negativ..
167 Inlägg
28 oktober 2006
det är 2 helt skilda svetsmetoder..
är inte så bra på att förklara i text, men kan försöka då jag jobbar som svetsare.  det är 2 helt skilda svetsmetoder och jag föreslår att du köper en MIG/MAG och inte en TIG..
MIG/MAG är den "vanliga" svetsen där du håller i ett handtag (pistolen) och trycker på en knapp på handtaget och tråden kommer ut ur handtaget.. TIG så sitter du med ett handtag och smälter metallen och även tillsätter metall (tillsats material), ungefär som vid gas svetsning.. en TIG kan du även svetsa rostfritt och alu (om du har en AC/DC tig) med..

kom ihåg att punkta tätt med inte allt för stort mellanrum mellan punkterna, om du ska svetsa långa svetsar, då plåten drar sig av värmen..

ajja.. kanske inte så bra beskrivning, men hoppas det hjälpte lite

mvh//alex
Senast redigerat av cuppre (28 oktober 2006)

"Har man en cosworthmaskin så vill man givetvis höra den jobba. Vem vill igentligen ha en tyst bil när man kan få det här? Det skulle vara grannarna då, möjligen" Kenneth Tonef - Motorjournalen.
www.5100.se

1 852 Inlägg
28 oktober 2006
Trådstartare
jo en MIG blir det nog, har svetsat några få gånger. vad är det för storlek man behöver? har kollat efter ESAB och Kemppi på blocket men jag kan ej hitta några små svetsar i rätt prisklass. är biltemas ren skit som inte går att använda?

en sak till: har sett att det finns vissa utan gas (som är billigare), är dessa något att ha?

1 852 Inlägg
Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
28 oktober 2006
Bullo skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=879&iItemId=89912