2280
Sök

Körde i vattenpöl bilen går illa.

41 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
Kom en störtskur idag när jag var ute och körde, och lyckades plöja igenom en vattenpöl på en 30-40cm, kör en saab 9-5 med öppet filter, så antar den sörpla i sig bra där.

Därefter började bilen hacka som tusan och gå riktigt illa, det rök också något fruktansvärt ur avgasröret. Stannade ett tag och det slutade ryka, bilen går bättre men hackar ibland och har ingen kraft när man ex ska starta på 1an, samt att den ibland får för sig och tvärdö.

Är det bara o vänta tills det torkar upp eller är det något annat man ska göra?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
1 juni 2013
G1zm0 skrev:
Kom en störtskur idag när jag var ute och körde, och lyckades plöja igenom en vattenpöl på en 30-40cm, kör en saab 9-5 med öppet filter, så antar den sörpla i sig bra där.

Därefter började bilen hacka som tusan och gå riktigt illa, det rök också något fruktansvärt ur avgasröret. Stannade ett tag och det slutade ryka, bilen går bättre men hackar ibland och har ingen kraft när man ex ska starta på 1an, samt att den ibland får för sig och tvärdö.

Är det bara o vänta tills det torkar upp eller är det något annat man ska göra?

30-40 cm lång eller djup????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 196 Inlägg
1 juni 2013
Har du otur så har du fyllt maskinen med lite vatten, vet flera som har fått motor ras pga kört i vattenpölar med öppet filter och pressat in vatten, så testa så snabbt som möjligt att byta olja och filter, och hoppas att du får ut vattnet
Senast redigerat av Spiike (1 juni 2013)

41 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
Ahh djup givetvis, sry smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
1 juni 2013
Har du otur så kan det gå som Spiike skriver. Men har du tur så kanske det försvinner om det inte är för mycket.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

41 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
Något man kan kolla eller åtgärda på ngt sätt?

Spiike skrev:
Har du otur så har du fyllt maskinen med lite vatten, vet flera som har fått motor ras pga kört i vattenpölar med öppet filter och pressat in vatten, så testa så snabbt som möjligt att byta olja och filter, och hoppas att du får ut vattnet

1 196 Inlägg
1 juni 2013
G1zm0 skrev:
Något man kan kolla eller åtgärda på ngt sätt?

Spiike skrev:

Testa och byta olja och filter, inte så bra att oljan blandas med vattnet

564 Inlägg
1 juni 2013
Det som kan hända om det kommer in tillräckligt mycket vatten i cylindrarna är att du kröker vevstakar och/eller spräcker toppen då vatten inte går så bra att komprimera. Gör ett kompressionstest, om det är bra så är det nog inte värre än att låta motorn torka ur.

KHRacing
1 juni 2013
Spiike skrev:
Testa och byta olja och filter, inte så bra att oljan blandas med vattnet

jag måste få fråga: varför byta olja/filter ?

Vattnet kan endast komma ner i motoroljan via vevhusveten , ingen annanstans ju.
Du kan stå o högtryckstvätta en orginalmotor eller med öppet filter, det kommer inte in
någe vatten i motorn ändå.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
1 juni 2013
Kan du inte skruva ur stiften och köra på starten så kanske det som kommit in i cylindrarna kommer ut igen?

/Benny

Min youtubekanal!

183 Inlägg
6 juni 2013
Så hände med min oxå
Så jag plockade ner fördelaren och torkade ut, där låg felet på min...

Det är inte laddet som dödar.

1 489 Inlägg
6 juni 2013
Har du inga innerskärmar? smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

Sök