3243
Sök

Vad kostar det med att köra stance?

187 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
Är sugen att köra med stancestuket på min s14 men jag undrar vad det kan kosta att 'uppgradera' den till det.  Vad kostar det med fälgar , däck , cambers osv? Nån som har en aning ? smile

Evildan
1 juni 2013
I pengar kan det kosta hur mkt som helst beroende på vad du väljer för produkter.

Utseendemässigt kostar det alltid för mycket  big_smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
4 juni 2013
Beror ju på..

För min del ligger väll notan på strax över 15000kr bara i delar på 525an för att få till lite stance, dock inte fått alla delar än, men då köpte jag fälgarna begagnade och renoverade/lackade om dom, beställde NYA coilovers, köpte NYA däck till fälgarna, En polare ska svarva Spacer åt mig samt att jag lånar en vals till skärmarna smile

Som sagt, allt beror ju på vad du redan har och vad du köper, jag menar fälgar till exempel har ju ett väldigt varierande pris beroende på vad man köper för fälgar smile
Senast redigerat av _Glenne_ (4 juni 2013)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 140 Inlägg
5 juni 2013
6300 för fälgar
2200 för däck
1200 för spacers
2900 för coilovers
och sen 4-5000 på övrig skit som inte riktigt har med stance att göra men för att lyfta utseendet lite extra smile

Det är vad jag har lagt på min A4 änsålänge men mer kommer, det kostar att ligga på topp (backen) tongue

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

535 Inlägg
5 juni 2013
Tycker de låter väldigt lite räcknat det ni skrivet.  Måste kosta mera med bara fälgar och däck ju.

klabbarpan
3 041 Inlägg
5 juni 2013
Det är ju räknat på vad dem gett för sitt. Att kunna fastställa en kostnad för att stuka en bil är ju i princip omöjligt.
Alla har olika smak.
Frågan som ts istället skulle ha ställt vore, vad är grunderna förett bra stance stuk. Då kan man börja titta på vad som behövs och vad den slutgiltiga kostnaden kommer att bli.

Kanske nöjjer man sig med fake bbs splitt medan ts faktiskt villha äkta. Är många faktorer som spelar in för att kunna räknaut en total kostnad.

Mvh

270 Inlägg
5 juni 2013
Jag la för mycket för att åka och skrapa en hel sommar xD

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 juni 2013
DKn skrev:
Tycker de låter väldigt lite räcknat det ni skrivet.  Måste kosta mera med bara fälgar och däck ju.

Kan tyckas, men det beror ju helt och hållet på vad man köper, om man köper beg/nytt, märkesprylar eller kopior osv smile

Exempelvis BBS RS 17x10" får man väll iallafall ge runt 20k "plusminusnoll" för medans man får Dare RS (bbs rs kopior, fejksplit) 17x10" för 6200kr om jag inte minns fel, likaså med coilovers, dessa finns ju i allt från 2500kr till 15000kr (finns ju säkert dyrare också men) men det beror ju på vilka endamål man har, vilket märke man köper och vilken bil man har smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
5 juni 2013
Mitt:
Ca, 2800kr för coils, nya
Ca, 8000kr för fälgar, nya
Ca, 2000kr för däck, nya
Ca, 2000kr för spacers, nya
Lack (dippad) Gratis = Sponsrad
+ diverse stereo grejer och annat som inte har något med stance att göra..

Allt beror ju som sagt på vad man köper för grejer. Har man ekonomi till dyrare saker så skulle man säkert köpa split fälgar, dyrare och bättre coilovers, dyrare däck mm.. Då sticker det iväg

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
5 juni 2013
Beror ju även lite på vad du menar med "stance" smile Skulle vi visa bilarna i denna tråden (inkl. min egen) för snubbarna som lägger hundratusentals kronor på stancebuggen i USA så hade dom skrattat sig hesa big_smile

Men lite vanligt vardagsstance i Sverige = schyssta fälgar + däck som sitter fint, coilovers, något stag osv beroende på modell kan man hitta från 5000 kr och uppåt beroende på bilmodell och vad man letar efter smile Till Golf 2 t.ex. finns det coils för 1600 kr inkl frakt, och för 30 000 kr och mer. Även fälgar finns det schyssta helt nya att köpa för 5-6 000 kr/uppsättning + 2000 kr för däck, men det finns även fälgar som kostar 40 000 kr/styck.

Så det är en svår fråga, men det enkla svaret är: bygg en bil du gillar med pengarna du har big_smile Det är väldigt enkelt att byta ut fälgar osv i framtiden om man ångrar sig eller vill prova något annat smile På det sättet är stance lättare att hålla på med än t.ex. bygga en "Elmia-bil" där breddning, kjolar, osv plastas på bilen och blir lite svårare att byta ut smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

huh?
10 427 Inlägg
5 juni 2013
Verkar som att det är fälgarna som tar större delen av budgeten + ev chassijusteringsprylar.
Sen är det bara att fylla på med billigast möjliga coiloversats (som kostar som en vanlig seriös stötdämpare lol), däck osv osv tongue

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
5 juni 2013
steifan skrev:
Verkar som att det är fälgarna som tar större delen av budgeten + ev chassijusteringsprylar.
Sen är det bara att fylla på med billigast möjliga coiloversats (som kostar som en vanlig seriös stötdämpare lol), däck osv osv tongue

Det är väl gött att typ allt (inkl vanliga stötdämpare) sjunkit i pris big_smile Det gör det inte "oseriöst" på något sätt. Idag säljs det nog några tusen procent fler coilovers än för bara några år sedan - bara i Sverige. Det gör att priserna sjunker men det är fortfarande inte ren skit man köper smile Självklart är coilovers som kostar 10x mer oftast bättre, men då kör man troligtvis lite mer bana osv smile

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

12 086 Inlägg
5 juni 2013
Stance verkar va den billigaste formen av bilstyling. Man lägger 80% av pengarna på hjulen, sen köper man ett billigt coiloverkit och en tuttekasse så är man på banan.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
5 juni 2013
Germax skrev:
Stance verkar va den billigaste formen av bilstyling. Man lägger 80% av pengarna på hjulen, sen köper man ett billigt coiloverkit och en tuttekasse så är man på banan.

Skulle vilja påstå att det oftast inom stance läggs mer pengar på fälgar än vad det kostar att köpa ett plastkit och neonljus och sätta på sin Fast&Furious-bil smile

12 086 Inlägg
5 juni 2013
rickylicious skrev:
Germax skrev:

Skulle vilja påstå att det oftast inom stance läggs mer pengar på fälgar än vad det kostar att köpa ett plastkit och neonljus och sätta på sin Fast&Furious-bil smile

Jag skulle vilja påstå att 5-6tkr inte är några pengar för en uppsättning fälgar iofs.

Jag har ingenting emot stance över huvudtaget, riktigt fränt ibland. Det jag tar största möjliga avstånd ifrån är de som gjort skrotbilar till en trend. Tyvärr är ju minst hälften av alla stancebilar lik.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 juni 2013
Germax skrev:
rickylicious skrev:
Germax skrev:

Jag skulle vilja påstå att 5-6tkr inte är några pengar för en uppsättning fälgar iofs.

Jag har ingenting emot stance över huvudtaget, riktigt fränt ibland. Det jag tar största möjliga avstånd ifrån är de som gjort skrotbilar till en trend. Tyvärr är ju minst hälften av alla stancebilar lik.

Det är ju snarare dagens tyskstuk, eller hormonstinna 18åringar med nytagna körkort som inte vet vad tyskstuk är från första början som kallar sina ratlook stukade gamla golfar/jettor för tyskstuk.

Låg bil, rostig huv, gula lysen och ett takräcke samt i många av fallen massvis med dekaler är INTE tyskstuk..

Tyskstuk från början är ju egentligen en mycket fräsch bil, med bra passform på ALLT, låg och små breda fälgar, vill minnas alla reportage i bland annat bilsport för massa år sedan när tyskstuk kom till sverige, dom bilarna såg verkligen inte ut som dagens så kallade tyskstuk smile

MVH

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
5 juni 2013
beror ju helt på delar som sagt.

coilovers kan man hitta för 1500kr upp till många tusentals kronor. dock när man kör stance så är det lågt och stumt som är grejjen och dem billigaste brukar vara just det smile beställde mina till e36 för 1700 totalt.

fälgar är ju en smaksak. jag breddar plåtfälgar som kommer att kosta ca 1000kr men vanliga fälgar ligger väll på 5000-6000kr. sen är det ju dyrare med märken och modeller.

däck kör man vanliga däck i stort sett. bara smalare än fälgen.

sen kan man ju slänga på lite camber. camberplattor finns på vissa coilovers original men kan köpas för 1000kr.

Men jag menar, finns ju hur mycket som helst man kan göra. luftfjädring är svindyrt tex.

Stil>Funktion

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
5 juni 2013
Germax skrev:
rickylicious skrev:
Germax skrev:

Ja det finns alldeles för många bilar som kör originalfjädrar och kapade fjädrar och kallar det stance... Många verkar tro att stance bara betyder lågt, sen skitsamma hur bra det ser ut smile Nej 5-6 000 är vad det går att få en uppsättning för om man har en liten bil som Golf 2 och klarar sig med 15" för att det ska se bra ut smile

Sök