3851
Sök

Besiktning och kompressor på sugmotor

457 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej jag undrar vad som händer om du nu har en kompressor på tex en Golf eller dylikt och sen hänger du av remmen innan du åker och besiktar bilen. Klassas det då som överladd eller otillåten effekt ökning ?

Mvh Dennis

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

Forummoderator
26 339 Inlägg
2 juni 2013
#2
Skulle tro att det faller under "ändrad motor", eller  "otillåten ändring av motor", liknande.
Så korkade är dom inte..
Senast redigerat av Mack (2 juni 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

665 Inlägg
2 juni 2013
#3
Allt bero på hur det sitter på bilen, snackar vi polerade Ic rör, blå silikon slangar bling bling så syns det att det är inte original.
Se mina bilder i profilen. Jag hänger av rem, gamla spridare o gammal databox och besikta utan problem.

Annars kan man täcka kompressor med någon snyggt motorskydd smile

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

457 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#4
okej så dom har aldrig nämnt eller klagat på din bil med detta på ?

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

665 Inlägg
2 juni 2013
#5
XL-Dempa skrev:
okej så dom har aldrig nämnt eller klagat på din bil med detta på ?

Inte de senaste 3 besiktningar.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

665 Inlägg
2 juni 2013
#6
Vet att Edge har en Golf R32 kompressor i några år oxå, fråga han oxå ??

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

648 Inlägg
2 juni 2013
#7
jag fick igenom min förra Lexus IS200 med kompressor utan problem MEN det ska inte gå om dom har koll på läget så enkelt är det


326 Inlägg
2 juni 2013
#8
jag fick inte igenom min förra året med kompressorn aktiverad.. fick hänga av drivremmen som sagt å åka in igen å fick den igenom nätt å jämt..

Men i år tillverkade jag en "besiktningsplåt" som täcker kompressorn å klädde skiten med lite kolfibervinyl å skrev Bmw Performance osv.. besiktningsmannen sa inte ett skit å tycker det såg rent å fint ut smile

Så mitt råd är dölj skiten å låtsas som det regnar wink
Å gasa inte högt med hög volym på stereon wink

"Sweet Insane Road Maniac"

665 Inlägg
2 juni 2013
#9
Dragonbreath skrev:
jag fick inte igenom min förra året med kompressorn aktiverad.. fick hänga av drivremmen som sagt å åka in igen å fick den igenom nätt å jämt..

Men i år tillverkade jag en "besiktningsplåt" som täcker kompressorn å klädde skiten med lite kolfibervinyl å skrev Bmw Performance osv.. besiktningsmannen sa inte ett skit å tycker det såg rent å fint ut smile

Så mitt råd är dölj skiten å låtsas som det regnar wink
Å gasa inte högt med hög volym på stereon wink

Exakt det jag pratar om. big_smile

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

326 Inlägg
2 juni 2013
#10
haha precis wink  gäller vara smart ifall den syns uppenbart i motorutrymmet som min gör.. å skruva fast skiten bra så dom får ett helvete att försöka se undertill wink

"Sweet Insane Road Maniac"

665 Inlägg
2 juni 2013
#11
Dragonbreath skrev:
haha precis wink  gäller vara smart ifall den syns uppenbart i motorutrymmet som min gör.. å skruva fast skiten bra så dom får ett helvete att försöka se undertill wink

Din syns ju betydligt mer än min iaf. big_smile

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

326 Inlägg
2 juni 2013
#12
hahaha ja min syns som fan.. å låter en hel del med.. tankade etanol innan besiktningen å körde den varm som fan smile  Sen nightwish på hög volym med taket uppe wink

"Sweet Insane Road Maniac"

457 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
#13
Okej dessa tips man ska gå på göm kompressorn så mkt det går med plåtar som has plåt täck plåt över kompressorn, hänga av remmen och köra in samt be till gudarna smile

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

326 Inlägg
3 juni 2013
#14
precis wink  mutor till tjänstemän är förbjudet har jag hört xD

"Sweet Insane Road Maniac"

5 111 Inlägg
3 juni 2013
#15
Egentligen är det ju inget olagligt med att ha kompressor.
Däremot får du ju inte ändra motorn från det avgascertifierade utförandet efter 1976.
Så är det en 75as Golf så är det fritt fram att besiktiga med kompressor, så länge motoreffekt och vridmoment inte överstiger det VAG uppgett som max i Mk1an.


228 Inlägg
3 juni 2013
#16
Dragonbreath skrev:
precis wink  mutor till tjänstemän är förbjudet har jag hört xD

Har också hört det wink


Bt
19 Inlägg
14 juni 2013
#17
Volvo544special65 skrev:
Egentligen är det ju inget olagligt med att ha kompressor.
Däremot får du ju inte ändra motorn från det avgascertifierade utförandet efter 1976.
Så är det en 75as Golf så är det fritt fram att besiktiga med kompressor, så länge motoreffekt och vridmoment inte överstiger det VAG uppgett som max i Mk1an.

Spelar ingen roll vilken årsmodell man får inte konvertera alls. Där emot är det lättare att regga bilar med annan motor på bilar -75 eller äldre.

"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."

675 Inlägg
14 juni 2013
#18
Tpos skrev:
Volvo544special65 skrev:
Egentligen är det ju inget olagligt med att ha kompressor.
Däremot får du ju inte ändra motorn från det avgascertifierade utförandet efter 1976.
Så är det en 75as Golf så är det fritt fram att besiktiga med kompressor, så länge motoreffekt och vridmoment inte överstiger det VAG uppgett som max i Mk1an.

Spelar ingen roll vilken årsmodell man får inte konvertera alls. Där emot är det lättare att regga bilar med annan motor på bilar -75 eller äldre.

Är bilen en -75 eller äldre så FÅR man konvertera motorn.. Har dom ändrat det den senaste veckan så får du gärna länka den föreskriften...


Bt
19 Inlägg
14 juni 2013
#19
Konvertera utan att regbesikta. Var har du hittat att man får konvertera?

"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."

German Engineering
9 083 Inlägg
14 juni 2013
#20
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment. Några punkter från SFROs bygghandbok smile

"Avgascertifiering är något som görs för motorer som ska säljas i bilar i Sverige. Kravet kom till 1976 års modeller och själva certifieringen är en ganska avancerad prövning där motorn testas i en viss körcykel. Certifiering kan egentligen bara göras av biltillverkare, generalagenter eller liknande.

Observera att dessa avgaskrav betyder att för bilar av årsmodell 1976 eller nyare, är det nästan omöjligt att registrera bilen med en motor som på något sätt ändrats. All form av trimning är alltså "otillåten"! Detta gäller oavsett om avgasutsläppen som Besiktningsorganet mäter förändras eller inte. Det är själva principen det handlar om - ändras motorn, så avviker den från det avgascertifierade utförandet, och är alltså "olaglig".

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)


Sök