3436
Sök

Ryckig gång(escort 94)

4 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#1
Hejsan! Min Ford Escort -94 och farsans -96a har jobbigt ryckig gång.

Sympton:
- Går bra vid kallstart men går ryckigt efter ett tag.
- Varvet på motorn åker upp och ner när jag trampar gasen i botten.
- Gasar jag försiktigt så går den rätt bra men ger jag en aning för mycket gas så börjar ryckandet.
- Den har sina stunder då den går riktigt bra.

Vilka åtgärder har jag testat?
- Kört med Injektion Cleaner 3 ggr.
- Bytt Bränslefilter.
- Bytt Tändstift.
- Bytt Luftfilter.
- Tittat på och ryckt i kablar.

Vad tror ni felet kan bero på? Läste att det var vanligt med att bränslepumpen la av så jag ska kolla upp det. Någon sa att det är bränslepumpen om bilen går bra på full tank. Sen läste jag att man ska kolla tempen också vilket jag inte vet hur man gör.

112 Inlägg
29 oktober 2006
#2
Kolla vacumslangarna, kan finnas läckage i dem, tjuvar luft.


Avstängd
196 Inlägg
29 oktober 2006
#3
***

Rensat på skitsnacket.....MVH Moderatorn

Rörpulare
1 453 Inlägg
29 oktober 2006
#4
Får den soppa:S

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Avstängd
196 Inlägg
29 oktober 2006
#5
***

Rensat på skitsnacket.....MVH Moderatorn

4 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#6
har kollat vacumslangen och kan inte se något, endast seriösa svar tack.

4 Inlägg
30 oktober 2006
Trådstartare
#7
tror inte det är bensinpumpen heller, har full tank o den går skit iaf. Något annat man kan kolla?

112 Inlägg
30 oktober 2006
#8
Rotor o fördelar lock, de bör bytas då o då. Men sen de me vacumslangarna, de kan se bra ut men böj lite på dem o de om de spriker, om de gör de så byt, de e värt


130 Inlägg
31 oktober 2006
#9
Har nästan samma problem på min bruksbil Escort Ghia 1.8 '98  8.000 mil
Tomgången är ryckig, startar fint oavsett temperatur men kan inte platta gaspedalen i botten utan måste smyga på gas hela tiden, trist när man ska köra om och man måste leta efter ett bra "läge" på gaspedalen....då sticker den rejält.

Har bytt.... stift, tändkablar, termostat, alla filter, olja, tomgångsregulator (IAC) och TPS. Mätte TPS:en med analog ohmmeter och den ser bra ut. Har även kollat katalysator och att alla temp-givarna ger rätt värden.

Vacuumslangar och dylikt är genomgånget och testat 2ggr minutiöst.

Får inga felkoder alls.

En fordmeck jag känner tror det kan vara tändspolen=dyr.

Jag kör med Ford original då jag haft problem med tändkablar och stift från andra
leverantörer.

Detta är ett rätt vanligt problem med Escorter (Zetec) tror jag.

41 Inlägg
20 november 2008
#10
Drar upp denna gamla tråd då jag har problem med min escort -95. Dock verkar jag ha lite skillnader.
Intel ovan nämner felkoder, går det att plocka fram dessa själv på något sätt för att få ett hum om var man ska börja?
Har nyligen servat motorn ganska rejält. (topplockpackningen läckte och byggde tryck i kylsystemet)
Nya filter och stift, dock ej kablar. olja filter och glykol bytt, ersatt med orginalvätskor. Givetvis byttes kamremmen vid reparationen. Allt ställdes in enligt haynes-bok samt råd från ford-verkstad.

Problemen jag har nu är att tomgången till och från får för sig att pendla upp och ner från ca 800-1600 rpm. ibland sjunker den då så lågt att motorn nästan dör innan den går upp igen. Lätt gaspådrag håller den vid liv. Verkar som misständningar till o från vid normal körning.
Dock går den felfritt ibland, så det är inget bestående.
Bensinsystemet verkar tätt, håller trycket i systemet på alla ställen jag kollat. Hittar inga synliga fel med slangar, och den klarar startgastestet utan problem.
Fördelaren, eller vad det nu kallas på denna då det inte sitter nån vanlig spole och fördelarlock, misstänks kunna ha något med problemet att göra. Jag hör något från de regionerna som låter ungefär som ett lätt pysande/väsande ljud. Hur fungerar den, och går den kontrollera för att utesluta något?
Men framför allt, som ovan nämnt, går det att få fram eventuella felkoder själv? Eller är det verkstadens dator som gäller? Är IT-tekniker, så om det går att bygga en krets för att få fram användbara data så tas gärna sådana tips emot.

143 Inlägg
21 november 2008
#11
Hej!    Jag skulle byta tändkablar, behövs bytas ofta på zetec motorer verkar det som. Är ofta orsak till ryckig gång.

41 Inlägg
22 november 2008
#12
astra2 skrev:
Hej!    Jag skulle byta tändkablar, behövs bytas ofta på zetec motorer verkar det som. Är ofta orsak till ryckig gång.

Ok, kan börja där. Har inte bytt dessa själv någon gång, och även om den har servats årligen så vet jag ju inte när det gjordes senast...


Sök