3320
Sök

Passat 02:a 1,8t går ojämt på tomgång + den är slö

81 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Min motorlampa/lambdalampa lysen, bilen går ojämt på tomgång och kraften typ stryps eller hur ja, vet inte hur jag ska förklara det. Den är iallafall slö och tycker den dricker extra soppa med.

Bilen har gått 29000, servad vart 1500mil
Kamrem bytt 21500 mil

Har bytt

Lmm
Små vakumslangar runt insuget
Hård Plast slang som var brusten i bakkant av insuget
Tändstift ser ok ut (6000 mils långlife, gått ca 1500-2000)
Rensat hela vevusventlilationen inkl alla tryckrör på vänster sida
felsökt och det gav p0300 och diverse andra cylindrar på random missifre, + p0171 (system to lean)

Hör hur det läcket luft/pyser i bakkant av motorn (framifrån så är det precis bakom motor området runt vevhuset) kan ej lokalisera läckan

Någon som har haft liknande fel?

Tack på förhand för svar


81 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#2
Ingen som vet något? Vad jag ska söka efter osv?


Avstängd
10 388 Inlägg
4 juni 2013
#3
16684/P0300/000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected

Possible Causes

Air Intake System leaking
Fuel Supply faulty
Injector(s) faulty
Ignition Cable(s) and/or Spark Plug(s) faulty
Ignition Coil(s) faulty
Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve (N18) stuck/open
Camshaft Position Sensor (G40) faulty

Possible Solutions

Check Misfire Recognition
Check Air Intake System
Check Fuel Supply
Check Injector(s) and Injector Sealing
Check Ignition Cable(s) and Spark Plug(s)
Check Ignition Coil(s)
Check Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve (N18)
Check Camshaft Position Sensor (G40)

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

16555/P0171/000369 - Fuel Trim; Bank 1: System Too Lean

Possible Causes

Mass Air Flow Sensor (G70) defective
Intake System Leak(s)


Possible Solutions

Check Mass Air Flow Sensor (G70)
Check Fuel Pressure Regulation
Check Fuel Pump
Check Injectors
Check Intake System for Leaks
Check Exhaust System for Leaks
Check Secondary Air System for Leaks
Check Vacuum Pipes for Leaks
Senast redigerat av it_mutt (4 juni 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

81 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#4
Tackar. Skulle det kunna vara packningen eller så till egr ventilen? Kommer iof från det området, precis under vevhus klockan eller vad det heter (2 st stora slangar i en svart klocka)


Avstängd
10 388 Inlägg
4 juni 2013
#5
Det är väl inte omöjligt, vet inte vad en läcka där klassas som, om det blir som "läcka på avgassystem" eller inte (är ju lite hur man vill se på det)

Men, ja, som sagt, helt omöjligt skulle det ju inte kunna vara.

Rent generellt är ju ett "tidigt" tips i felsökning alltid att leta efter läckor (ja efter felkodskoll då, men det har du ju gjort). Du har ju iaf fördelen att åtminstone ha dina aningar om var det kommer ifrån

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

735 Inlägg
5 juni 2013
#6
Hade liknande symtom på en 1.8T för många år sen. VAGteknikern var rätt säker på sin sak, bytte en tändspole, ut och provkörde. Testade samma på nästa cylinder och provkörde.. Efter att han testat den nya spolen på cylinder nummer fyra(När man börjat ge upp hoppet) så gick motorn som en klocka.

Jag lyfte på hatten och betalade gladeligen priset för tändspolen. Tror inte ens han tog betalt för jobbet men det var inte mekanikerna som hjälpte mig utan killen som satt i receptionen. Han hade tydligen trimmat en hel del 1.8T så han var rätt säker på sin sak.. Minns att jag hade felsökt likt dig i en halv månad utan att hitta felet. hehe smile
Senast redigerat av tobee (5 juni 2013)


Sök