Det är så att min katalysator börjar på att sjunga på sista versen. Det har väsnats i 100 mil nu och blev inte bättre när jag och polaren var ute och rejsade i förrgår.. Verkar lossna mer och mer samt misstänker även att den är lite tät vilket märks på högre varv där effekten känns lite hämmad. Min besiktningstermin börjar 1 juli och jag funderar på att försöka få igenom den med bef. kat för att sen rensa och sätta i ett rör istället för att slippa resonans. Till nästa besiktning blir det väl att köpa ny kat.
Men hur blir det med effekten med ett rör istället för katalysator på en bil med kompressor?
Verkar sitta en lambdasond före och en efter katten om det kan ha någon betydelse.
Bilen ifråga är en inte alltför vanlig Toyota Corolla TTE Compressor -06 med 225hk original. Det är helt enkelt en vanlig VVTLi t-sport 192hk som Toyota satt kompressor, större spridare samt annat insug. Avgassystemet ska vara det samma i stort sett, bortsett från bakre ljuddämparen som är delad till två rör istället för ett. Tror det är 2.25 tum