Nico-the-kid skrev:
Var kan man hitta de uppgifterna?Ta som exempel Toyota Yaris -10
valle22 skrev:
Nico-the-kid skrev:
Vi har fått in ett 30-tal bilar som tankat Bensin istället för Diesel.(vissa mer än en gång,till och med en stor Ford Transit och Vw Crafter)
Några har varit körbara , vissa har lagt av.Efter byte till rätt bränsle har alla startat och gått som vanligt utan att byta en enda del.Bara tur eller skicklighet,vad vet jag.Jag brukar suga igenom hela systemet tills jag får fram ren diesel.
Diesel i en bensinare brukar vara lite jobbigare (göra rent stift) att få i gång och avgasvärderna kan vara skyhöga i flera timmar även efter att bytt till rätt bränsle.
Har hört att vissa firmor alltid byter pump,filter mm och plockar bort tanken och sköljer ur den och hela systemet till en kostnad runt 30-50k.Till vilken nytta?
det är inte firman i sig som bestämmer vad som skall bytas utan biltillverkaren vid feltankning
Hör med generalagenten och om de inte vet be dem återkomma med besked av japanerna.
VW's direktiv vid feltankning gäller lite olika, dvs om man hunnit starta motorn innan man upptäckt misstaget kan man slanga ur bränslet, men är den startad byts det delar för åtskilliga tusenlappar, bolaget kan kräva oaktsamhet och man kan få självrisken multiplicerad lite grann. Vet detta sedan jag ser det då och då på jobbet
*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***