2566
Sök

Ingen soppa till motorn på min MB Sprinter 208d

9 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
Har lite problem.
Får ingen diesel till motorn tror jag.
Undrar om det sitter en elektronisk bräslepump i tanken på en sprinter från -98??
I sånt fall kan det va den som lagt av, om inte är det någon som har ett bra tips på vad det kan va??
Alla slangar från filtret verkar tomma.
Tack Mvh Kirre

Tekniker
552 Inlägg
7 juni 2013
Mekanisk pump på egen kamrem kanske? Kan tänka mig något sånt smile

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

9 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
Har nu förstått efter 8 timmar gnetande att det är ju så klart luft i systemet! sad
Samt att dieseln i tanken va ca 60%ig, massa kondensvatten.
Undrar lite vart jag ska suga upp soppa ifrån tanken?? Det går ju soppa in i filtret men vilken av slangarna bör jag välja att suga ifrån som går ut ur filtret? Returslangen till tanken?
Eller via någon spridare?
Någon som vet?
Sprinter -98 208d en4cyl icke turbomatad diesel.
Det finns en handpump men jag har fan pumpat så att jag fått kramp i handen, hur länge ska man pumpa??

100 Inlägg
7 juni 2013
Töm tanken genom påfyllings röret med hjälp av en slang och fyll sedan ny diesel och byt förfiltret på slangen samt det vanliga
diesel filtret så går den nog :-)

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

9 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
Tankern är tömd men det är ingen pump i tanken
så där av svår att få upp dieseln till motorn.
Måste fylla systemet med diesel och få bort all luft.
Vattnet är inte problemet utan luften i systemet.
Kämpa kämpa.
smile

100 Inlägg
7 juni 2013
Ahaa okej, förpumpen sitter på sida  utav diesekpumpen under insuget så är nog den som börjar på va dålig
efter som du har svårt att få fram dieseln för sedan är systemet självluftande ska räcka med att bara köra start motorn :-)

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Å massa andra bilar.

9 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
Har gneggat startmotorn länge, men inget resultat.
Drar och köper en vattenpump imorgon ocg pumpar fram diesel till pumpen.
Undrar bara om jag ska dra fram soppan ifrån returslamngen?? hmm

100 Inlägg
7 juni 2013
Får inte pumpen fram bränslet själv äre något fel, antingen äre tätt i tank filtret eller så är förpumpen död.
Provat blåsa bakvägen i returslangen samt pumpslagen så det inte bara är skit som täppt till ?

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Å massa andra bilar.

5 124 Inlägg
8 juni 2013
prova att släppa spridarröret mot spridaren några varv och kör på starten tills det kommer diesel. så får ja göra på min merca om jag fått in luft. helt omöjlig att få liv i annars. annars funkar det att lossa slangen in i pumpen och ge den en liten pust i tankpåfylningsröret med tryckluft. då brukar soppan komma fram i ett kick. men det måste göras innan förpumpen. annars kan den gå sönder.
funkar även att koppla vakum och suga fram diesel i spridareturerna smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

9 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Tack för alla fina tips, ska ut och prova lite nu.
smile Hör av mig om hur det går smile

9 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Har gjort ren tanken idag, blåst ut alla slangar bytt dieselfilter,
fått fram soppa hela vägen ner till pumpen med hjälp av tryckluft i tanken och och en soppapump med pumpblåsa. Men lyckas ej få den vidare upp igenom rören till spridarna sad
Hajar inte riktigt varför??
Borde inte pumpen sköta resten nu när systemet är slutet fram till den??
Man måste ju kunna lufta pumpen på något sätt ifall det nu är luftfickor i den, En bosch PES 4M.
Det står att man ska pumpa för hand men jag lovar att jag har letat efter pumpen länge nu, det ända som liknar en pump är motordödarn, kan det va den kanske har provat att pumpa på den men inget händer, slog på tändningen för säkerhetens skull ifall det på något sätt låser upp pumpen.
Är ingen höjdare på detta har jag märkt smile

9 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Om det är som du säger Volvo_164 måste jag byta förpumpen.
Känns som att den inte släpper fram soppa till huvudpumpen, för det är bra tryck ner till förpumpen nu.

9 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Kanske är någon typ av startspärr?

9 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Sitter någon konstig kontakt på förpumpen med 5 kablar i??
Vad gör den? Någon som vet PLEAAAASE, börjar bli knäpp.

Sök