3588
Sök

Batteriet laddas inte upp på min 740

246 Inlägg
25 november 2007
En multimeter kan du lätt mäta på generatorns +
Så ser du vad den laddar..
Kolla även på batteriet så ser du ju om kabelbrått finnes mellan generator o batteri
Lycka till

2 Inlägg
26 november 2007
Drönirettab skrev:
Är det en inbyggd laddare på bilen, som går igång när motorvärmarkabeln ansluts?

Hur vet man det? (Fast det tror jag inte, bilen är en 86:a....)
Bilen får laddström då den körs, så generatorn borde ju vara tillräckligt bra?
Just nu har jag löst det tillfälligt genom att koppla ur batteriet då motorvärmaren går. (Får man det?) Tack för att ni hjälper mig!

21 761 Inlägg
26 november 2007
Min bror hade en 240 med inbyggd batteriladdare som startade automatiskt när man kopplade in motorvärmarkabeln, den laddaren fanns som tillbehör hos motorvärmartillverkaren. Det är alltså en sak som man kan köpa som extra tillbehör om man vill.

Men i alla fall, det fanns ett kraftigt relä som startade laddaren och en dag så gick relät sönder på något sätt. Det som gjorde att vi misstänkte relät var att batteriet laddades ur när man hade motorvärmaren inkopplad. Orsaken att batteriet drogs ur var (tror jag) att relät slog till men laddaren kopplades inte in, vilket gjorde att själva relät drog ström ur batteriet.

Kolla upp hur det ser ut omkring kabeln till blockvärmaren, det borde sitta en förgrening tex på innerskärmen där kabeln till blockvärmaren sitter och en eventuell kupevärmare. Kika om det verkar sitta något annat mystiskt inkopplat vid förgreningen.

Sök