3546
Sök

Ny Turbo ! 1.8t

29 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej jag vet ej om jag har lagt tråden rätt men iaf så har jag en skoda octavia rs 03a och jag skall byta turbo på den nu hade jag tänkt för original turbon är för liten nu. Många säger att man skall ha audi tt quattros turbo och grenrör.
Det är en K04 TURBO. Jag har en K03.
Eller finns det något annat alternativ ?
Har laddtryck vid 2 tusen varv och vill försöka ligga så nära det som möjligt.
Hitta en länk men nya K04 TURBOS men vet ej om dom är äkta.
http://www.turbo.nopanoga.se/Turbo/Audi … -K04-Turbo

Tacksam för seriösa svar.
Senast redigerat av ADDE1993 (7 juni 2013)


498 Inlägg
7 juni 2013
#2
Du kan ju också kolla in www.gikturbo.se eller www.turbotech.se

Dom håller ju på med massa roligt när det gäller turbos!

29 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#3
verkade ganska mycket dyrare. men som sagt. jag vet inte om den turbon jag kolla på är äkta eller om det är en kopia.


29 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#5
Hur mycket kan en K04 klara av i HK ? Va nere på Turbocenter i GBG och dom sa att den klarar av max 250hk men jag har 235 i min bil nu med en K03a värkar lite konstigt.


1 122 Inlägg
Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juni 2013
#7
ValP2k skrev:
läste på passatworld max var 400hp

Ett skolboksexempel på att man inte skall lyssna på folk!  Här är en kompressormapp för en K04 kompressor. Man bör ligga inom linjen som visar 0.7 i verkningsgrad.  Jag har markerat var 400hk hamnar. Det enda jag gissar på är att 400hk i en 1.8l motor behöver 2bar laddtryck.

Med lite god vilja så kan turbon knuffa luft på ca 0.17m3/s vilket motsvarar ungefär de 250hk som turbocenter säger. Det verkar i första anblicken vara grabbar att lita på.

http://imageshack.us/a/img407/9614/ko3compressormap.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juni 2013
#8
ADDE1993 skrev:
jag skall byta turbo på den nu hade jag tänkt för original turbon är för liten nu.

Tacksam för seriösa svar.

Krymper turbon eller hur kan den bli för liten bara sådär? :-)  Om vi skall kunna tipsa så måste du tala om vad du har för mål med din motor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juni 2013
#9
Vi kör en lektion till...  Du säger att du har 235hk med att tänkta turbon bara räcker till 250hk.  Man måste fundera på sin medeleffekt och inte bara toppeffekten. Toppeffekten behöver bara infinna sig på en enka liten punkt och säger egentligen ingenting om hur bra en bil går.

Jag ritade lite till och förde in en effektkurva från en S40 T4 i ett bromspapper från en BMW 328.  BMW har 193hk och Volvon 200hk, det är ju i princip samma. Vi säger att bägge bilarna har 200hk.  Det som skiljer är att Volvon har en turbo. Kolla och jämför hur effekten finns på de två olika bilarna och gissa vilken som vinner ett rejs. Bägge har 200hk men Volvon har en ofantligt mycket högre medeleffekt. Dessutom tack vare turbon en smula mer pulven än vad Volvo säger, men det är ju marginellt. Det är principen jag vill visa. Kolla vid 4500rpm, BMW har 142hk och Volvon 200hk.

För volvon gäller att rött är effekt, blått vridmoment.

http://imageshack.us/a/img849/806/bmsbmw328ipowerboxdyno.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

29 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#10
Kanske va otydlig. Alltså den turbon jag har på nu en K03 klarar inte mer effekt. Så har jag pratat med en person som har fått upp en likadan motor med K04 turbo till 270hk.
Hade tänkt mig ca 250-300hk
Vill typ bara veta om en K04a klarar av den effekten eller om man skall satsa på något annat.



Sök