3739
Sök

Spela musik med bara tändningen på?

45 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Hejsan!

Nu har jag börjat koppla in ljud i bilen, och tanken är väl mycket b.la att jag ska kunna åka nånstans och eventuellt ha musik i bakgrunden utan att bilen nödvändigtvis ska behöva vara igång. Hur löser jag detta bäst tycker ni?

För att förklara hur mycket förbrukning jag skulle vilja ha så säger vi såhär:

Jag kanske är iväg nånstans, pallar inte följa med in i butiken, eller kanske tröttnat på stranden med dom andra, och vill lägga mig i bilen och ta det lugnt. Kopplar in surfplattan i AUX'en och kollar en film (säg 1.30h lång), hur skulle ni ha gjort för att den tiden med bara tändningen på skulle vara möjlig?

Jag har ingen koll alls på hur långt tid min bil klarar på bara tändningen, men när jag väl lyssnar på musik utan att bilen är igång, så kanske jag vågar njuta av det i 15min innan jag stänger av helt, eller startar bilen för att få igång generatorn.

Tack på förhand! Mvh

Fotograf
1 319 Inlägg
8 juni 2013
de beror ju på hur stort/stora batterier du har i bilen. själv stod min 855 å spelad musik en hel kväll (6tim) utan att starta den. inte nå märkvärdigt högt bara så de lät lagom då man var runt bilen. å den var bara starta dagen efter. men då hade jag 2st batterin. 90a och 110a

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 160 Inlägg
8 juni 2013
extrabatteri så är problemet löst

45 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Okej.. Får änna läsa på hur jag kopplar in ett till batteri då tongue Ska man få det att också få ström från generatorn då?

257 Inlägg
8 juni 2013
Nej Caffo, du drar bara en tillräcklig tjock strömkabeln från din nuvarande batteri till din nya och jordar den nya på bästa möjliga plats.

45 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Mommo1990 skrev:
Nej Caffo, du drar bara en tillräcklig tjock strömkabeln från din nuvarande batteri till din nya och jordar den nya på bästa möjliga plats.

Okej tack för hjälpen smile Jag ska kolla på detta ett tag framöver!

21 761 Inlägg
8 juni 2013
Har du slutsteg i din stereoanläggning?

Hur länge du kan spela musik eller kolla på film innan batteriet börjar mattas beror på flera saker, dels storleken och dels hur mycket ström alla saker drar med påslagen tändning. Enligt batteritabellen hos Tudor så borde din bil ha ett fjuttigt 45 Ah batteri, vilket inte räcker så väldigt lång tid när man har en del saker som drar ström.

Extrabatteri och skiljerelä är i de flesta fall bra när man har saker som drar ström med bilen avslagen (fast med tändningen på), men eftersom både stereon och bildskärmen är kopplad till originalbatteriet så är det ingen större vits att sätta skiljerelä om du dessutom inte har slutsteg. Då är det troligen bättre att endast ha extrabatteriet parallellkopplat med originalbatteriet, som Mommo1990 skriver. smile

Men du kan iof dra om strömkablarna till stereon och bildskärmen så att de kopplas till extrabatteriet istället, då är det läge för skiljerelä så att det ordinarie batteriet inte riskerar urdragning vid mycket användande av stereon.

21 Inlägg
10 juni 2013
Finns en liten hint. Har inte batterierna samma värden finns det risk att ett av dom kommer o ladda ur sig alternativt ladda över all kraft till det andra batteriet.. Ett tips är att köpa en Batteri Isolator som motvärkar att strömen går bakvägen!

Sök