Härligt att någon tar upp detta om E85.
Jag förespråkar alla mina vänner att köra på E85 istället för bensin, dels för att man sparar ca 1-2kr/mil i bränslekostnad (beräknat på 30% förbrukningsökning från bensinförbrukningen) och så luktar både avgaser och soppa mycket mindre.
Jag är nu inne på mitt andra år med E85 i 345an och än så länge rullar den på perfekt och är ordentligt mycket starkare på låga varv då jag höjt förtändningen med 10°, dvs 18° istället för 8°. Och då måste jag även påpeka att det är en förgasarmotor om jag endast konverterat genom att slipa förgasarnålen.
Att man får byta olja oftare har jag inte märkt, men då kör jag inte ens 1000mil per år med bilen och oljan byter jag ändå en gång per år bara för att hålla motorn fräsch.
Problemet att få mina vänner att köra på E85 är att dem är så rädd att det ska börja fräta bort allt som har med bränslesystem och motor att göra. Dumjävlarna tror ju att etanol och metanol har samma egenskaper. Sen är dem ju som de flesta oroliga över kallstarter på vintern, men går ju enkelt att lösa med lite startgas eller lite extra bränsle och även som jag körde med i vintras med en liten spolarburk med bensin i för att spruta in i insugsröret och starta på (men då är det för att jag har förgasare, inte det enklaste att öka kallstartstillskottet endast under vintetid då).
Så länge motorn startat så är det inga problem för då har temperaturen hunnit öka tillräckligt i förbränningsrummet för att kunna tända etanolen.
Senast redigerat av simlar (13 juni 2013)