2804
Sök

Etanol (E85) VS Bensin (BF95) - F R Ä T T E S T E T, läs detta om du kör FFV !

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 juni 2013
#21
Echonator skrev:
MrEricsson skrev:
fast sen har ju etanol andra egenskaper som att bryta ner motoroljan  så den blir värdelös efter x antal mil.

därav har etanolbilar kortare service intervaller än bensin och diesel bilar.

så frågan lyder är de verkligen värt dom få smutt kronorna man inte gör av med på att tanka etanol när man får lägga ut dom i slutändan på en original service oftare. ända anledningen till att ja kör etanol är att pendla till jobbet i en månad spar man cirka 800 kr på köra på entanol gämfört mot bensin

När man drar den jämförelsen med oljebyten så blir det bara dumt. Det var ju inne ett tag med oljebyte var 3000:e mil på bensin.....och det vet vi nog alla hur det gick för VAG m.fl Detta har man väl nu börjat gå ifrån och börjat sänka intervallerna även på bensinmotorer?


Oavsett om jag kör på E85 eller Bf98 så är det byte av olja och filter efter absolut senast 1000 mil, och det är alltså ingen skillnad i kostnad oavsett vilket bränsle jag än kör på. Och på det här sättet hoppas jag att alla resonerar som vill vårda sin bil....finns nämligen ingen billigare försäkring mot motorproblem.

Kör man dessutom uteslutande långkörningar så håller oljan bra länge även på etanoldrift.




På pluskontot för E85 är också att 104 oktan är jävligt kul, och att motorn inte blir som ett polskt kolkraftverk invändigt roll

Jasså därför tex alla nyare Volvo har original service 1 år/ eller 2 k mil vilket som inträffar först förutom etanol motorn som har 1 år / 1 k mil



Sen busgrabb
Jo för att har man en nyare bil vill man ha service dokumentationen för rasar motorn innan 14 k mil får man ut en ny på försäkringen till en låg självrisk
Och sen för att behålla garantin på bilen


5 685 Inlägg
13 juni 2013
#22
Härligt att någon tar upp detta om E85.

Jag förespråkar alla mina vänner att köra på E85 istället för bensin, dels för att man sparar ca 1-2kr/mil i bränslekostnad (beräknat på 30% förbrukningsökning från bensinförbrukningen) och så luktar både avgaser och soppa mycket mindre.

Jag är nu inne på mitt andra år med E85 i 345an och än så länge rullar den på perfekt och är ordentligt mycket starkare på låga varv då jag höjt förtändningen med 10°, dvs 18° istället för 8°. Och då måste jag även påpeka att det är en förgasarmotor om jag endast konverterat genom att slipa förgasarnålen.

Att man får byta olja oftare har jag inte märkt, men då kör jag inte ens 1000mil per år med bilen och oljan byter jag ändå en gång per år bara för att hålla motorn fräsch.

Problemet att få mina vänner att köra på E85 är att dem är så rädd att det ska börja fräta bort allt som har med bränslesystem och motor att göra. Dumjävlarna tror ju att etanol och metanol har samma egenskaper. Sen är dem ju som de flesta oroliga över kallstarter på vintern, men går ju enkelt att lösa med lite startgas eller lite extra bränsle och även som jag körde med i vintras med en liten spolarburk med bensin i för att spruta in i insugsröret och starta på (men då är det för att jag har förgasare, inte det enklaste att öka kallstartstillskottet endast under vintetid då).
Så länge motorn startat så är det inga problem för då har temperaturen hunnit öka tillräckligt i förbränningsrummet för att kunna tända etanolen.
Senast redigerat av simlar (13 juni 2013)


plankan
13 juni 2013
#23
Har kört min OG 900 T16 på E85 nu utan problem i 2 år.
Höjd tändingen från 16* till 20* och mont störrer spridare (431'or)
Enda är att startmotorn behöver 2 varv extra innan hon hoppar igång -
men attans så mkt piggare/roligare bil man får big_smile

Renodlad sommarbil som inte ens hinner med 750 mil om året -
men byter oljan varje år intill den årliga bes.

414 Inlägg
14 juni 2013
#24
Echonator skrev:
På pluskontot för E85 är också att 104 oktan är jävligt kul, och att motorn inte blir som ett polskt kolkraftverk invändigt roll

Kan däremot bildas röd/rosa/brun beläggning från nån tillsats/färgämne som finns i E85.... Har rivit en motor som jag själv kört 1500mil på E85 och insuget hade denna beläggningen invändigt, även insugskanalerna i toppen syntes det lite på. Spridarna var även "kletiga" på toppen också vilket kanske inte är så bra om man vill ha en bra spridarbild smile

Är väl därför biltillverkare oftast säger att man skall köra en tank bensin med jämna mellanrum för att det inte ska byggas upp avlagringar.

Nu var bilen jag provade på en gammal 900 som var "fulkonverterad" med större spridare bara och höjd tändning, så den var ju inte mappad för bränslet så sett.

Men jag gillade hur bilen gick, lite annorlunda karaktär och dessutom rätt "kul" och kunna tanka fullt för typ 500kr!
Senast redigerat av joH900 (14 juni 2013)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 juni 2013
#25
MrEricsson skrev:
Echonator skrev:
MrEricsson skrev:
fast sen har ju etanol andra egenskaper som att bryta ner motoroljan  så den blir värdelös efter x antal mil.

därav har etanolbilar kortare service intervaller än bensin och diesel bilar.

så frågan lyder är de verkligen värt dom få smutt kronorna man inte gör av med på att tanka etanol när man får lägga ut dom i slutändan på en original service oftare. ända anledningen till att ja kör etanol är att pendla till jobbet i en månad spar man cirka 800 kr på köra på entanol gämfört mot bensin

När man drar den jämförelsen med oljebyten så blir det bara dumt. Det var ju inne ett tag med oljebyte var 3000:e mil på bensin.....och det vet vi nog alla hur det gick för VAG m.fl Detta har man väl nu börjat gå ifrån och börjat sänka intervallerna även på bensinmotorer?


Oavsett om jag kör på E85 eller Bf98 så är det byte av olja och filter efter absolut senast 1000 mil, och det är alltså ingen skillnad i kostnad oavsett vilket bränsle jag än kör på. Och på det här sättet hoppas jag att alla resonerar som vill vårda sin bil....finns nämligen ingen billigare försäkring mot motorproblem.

Kör man dessutom uteslutande långkörningar så håller oljan bra länge även på etanoldrift.




På pluskontot för E85 är också att 104 oktan är jävligt kul, och att motorn inte blir som ett polskt kolkraftverk invändigt roll

Jasså därför tex alla nyare Volvo har original service 1 år/ eller 2 k mil vilket som inträffar först förutom etanol motorn som har 1 år / 1 k mil



Sen busgrabb
Jo för att har man en nyare bil vill man ha service dokumentationen för rasar motorn innan 14 k mil får man ut en ny på försäkringen till en låg självrisk
Och sen för att behålla garantin på bilen

Att motorn rasar på en standard Volvo är typ obefintlig riskt om du sköter servicen.
Skulle det förmodan hända så är det inte några enorma summor men en komplett maskin på skroten.
Dom pengarna har man ändå sparat in på att inte betala för dyra orginalservicar.
Om du har tummen mitt i handen och vill lämna in den så räcker det ju med oljebyte och det kostar väl ingen förmögenhet heller.

Autotech

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
14 juni 2013
#26
joH900 skrev:
Echonator skrev:
På pluskontot för E85 är också att 104 oktan är jävligt kul, och att motorn inte blir som ett polskt kolkraftverk invändigt roll

Kan däremot bildas röd/rosa/brun beläggning från nån tillsats/färgämne som finns i E85.... Har rivit en motor som jag själv kört 1500mil på E85 och insuget hade denna beläggningen invändigt, även insugskanalerna i toppen syntes det lite på. Spridarna var även "kletiga" på toppen också vilket kanske inte är så bra om man vill ha en bra spridarbild smile

Är väl därför biltillverkare oftast säger att man skall köra en tank bensin med jämna mellanrum för att det inte ska byggas upp avlagringar.

Nu var bilen jag provade på en gammal 900 som var "fulkonverterad" med större spridare bara och höjd tändning, så den var ju inte mappad för bränslet så sett.

Men jag gillade hur bilen gick, lite annorlunda karaktär och dessutom rätt "kul" och kunna tanka fullt för typ 500kr!

Japp, jag får en svart gucka på "toppen" av mina spridare också. På min fulkonverterade var de helt rena efter 750 mil, men 250 mil senare var de fullt av skit... Rengörning och sen bara köra igen smile Dock hade jag inga problem med bränsletillförseln då jag inte kunde se några avvikande värden när jag körde livelog. På min 9000 har detta fenomen inte uppstått utan det är som du säger en lätt rödaktig ton i insuget, men spridarna har klarat sig. Jag har ännu inte klurat ut varför min 900 fick skiten, och dessutom helt plötsligt hmm

Min 900 blev tyvärr skrot då tjejen min voltade med den, men jag passade på att riva av toppen på den motorn innan den gick till skrotgården. Rödaktig ton fanns som sagt i insuget, men i förbränningsrummen var det oerhört rent och fint.

Morsans Ford Focus 1.6 FlexiFuel -02 har för övrigt gått 27k mil lite drygt i skrivande stund, och det har hittills blivit totalt 5 tankningar bf95 under årens lopp. Aldrig någon spridarrengöring etc, och inte ens bränslepumpen har blivit bytt konstigt nog....


Hur som haver är det ett fenomenalt bränsle som får oförtjänt mycket kritik pga okunskap och diverse mytbildning....


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 juni 2013
#27
Busgrabb skrev:
MrEricsson skrev:
Echonator skrev:

När man drar den jämförelsen med oljebyten så blir det bara dumt. Det var ju inne ett tag med oljebyte var 3000:e mil på bensin.....och det vet vi nog alla hur det gick för VAG m.fl Detta har man väl nu börjat gå ifrån och börjat sänka intervallerna även på bensinmotorer?


Oavsett om jag kör på E85 eller Bf98 så är det byte av olja och filter efter absolut senast 1000 mil, och det är alltså ingen skillnad i kostnad oavsett vilket bränsle jag än kör på. Och på det här sättet hoppas jag att alla resonerar som vill vårda sin bil....finns nämligen ingen billigare försäkring mot motorproblem.

Kör man dessutom uteslutande långkörningar så håller oljan bra länge även på etanoldrift.




På pluskontot för E85 är också att 104 oktan är jävligt kul, och att motorn inte blir som ett polskt kolkraftverk invändigt roll

Jasså därför tex alla nyare Volvo har original service 1 år/ eller 2 k mil vilket som inträffar först förutom etanol motorn som har 1 år / 1 k mil



Sen busgrabb
Jo för att har man en nyare bil vill man ha service dokumentationen för rasar motorn innan 14 k mil får man ut en ny på försäkringen till en låg självrisk
Och sen för att behålla garantin på bilen

Att motorn rasar på en standard Volvo är typ obefintlig riskt om du sköter servicen.
Skulle det förmodan hända så är det inte några enorma summor men en komplett maskin på skroten.
Dom pengarna har man ändå sparat in på att inte betala för dyra orginalservicar.
Om du har tummen mitt i handen och vill lämna in den så räcker det ju med oljebyte och det kostar väl ingen förmögenhet heller.

de vet man aldrig etanol motorn är ju trots allt fords påhitt så.

men de är kul att du inte vet vad du pratar om. för va just de jag menade för varannan service är bara oljebyte och programvaru uppdatering därför dom ska in var 1k istället för 2 k som övriga volvo sortimentet


plankan
14 juni 2013
#28
joH900 skrev:
Är väl därför biltillverkare oftast säger att man skall köra en tank bensin med jämna mellanrum för att det inte ska byggas upp avlagringar.

Körde du utan tillsats i den bilen ??

Annars kan jag rek denna från Redline:
http://www.redlineoil.se/tillsatser/bra … si-alcohol

Som jag själv använder flitigt

Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 juni 2013
#29
MrEricsson skrev:
Busgrabb skrev:
MrEricsson skrev:

Jasså därför tex alla nyare Volvo har original service 1 år/ eller 2 k mil vilket som inträffar först förutom etanol motorn som har 1 år / 1 k mil



Sen busgrabb
Jo för att har man en nyare bil vill man ha service dokumentationen för rasar motorn innan 14 k mil får man ut en ny på försäkringen till en låg självrisk
Och sen för att behålla garantin på bilen

Att motorn rasar på en standard Volvo är typ obefintlig riskt om du sköter servicen.
Skulle det förmodan hända så är det inte några enorma summor men en komplett maskin på skroten.
Dom pengarna har man ändå sparat in på att inte betala för dyra orginalservicar.
Om du har tummen mitt i handen och vill lämna in den så räcker det ju med oljebyte och det kostar väl ingen förmögenhet heller.

de vet man aldrig etanol motorn är ju trots allt fords påhitt så.

men de är kul att du inte vet vad du pratar om. för va just de jag menade för varannan service är bara oljebyte och programvaru uppdatering därför dom ska in var 1k istället för 2 k som övriga volvo sortimentet

Nej det är sant, har inte inte stenkoll på dom motoralternativen då det verkar riktigt pantat att köpa en V50 med en sådan motor.
Köp en T5 istället och ladda mjukvara för multifuel och ha typ samma förbrukning vid normal körning och dessutom ha drygt 150 Hk extra.
På köpet får man en fin Volvomaskin med ett riktigt bra register.
Även om man inte är en gasglad dåre så blir omkörningarna mycket säkrare med familjen i bilen.

Autotech

414 Inlägg
14 juni 2013
#30
plankan skrev:
joH900 skrev:
Är väl därför biltillverkare oftast säger att man skall köra en tank bensin med jämna mellanrum för att det inte ska byggas upp avlagringar.

Körde du utan tillsats i den bilen ??

Annars kan jag rek denna från Redline:
http://www.redlineoil.se/tillsatser/bra … si-alcohol

Som jag själv använder flitigt

Körde utan nån tillsats, fick tips om den där tillsatsen efter fast har inte kört E85 på 1,5år nu typ tongue

Nästa gång jag kör E85 ska jag prova den där
Senast redigerat av joH900 (14 juni 2013)

1 Inlägg
22 september 2013
#31
När man vinterförvarar bilen med e85 i tanken sägs det att det kan bildas bakterier som i sin tur gör bränslet så surt att det blir frättande. Jag har fått rekommendationen att tömma tanken och fylla på bensin över vintern och sedan tappa igen och fylla på färsk etanol. Men finns det ingen enklare lösning för detta? har hört lite på ryktes vägar att man kan slå i en tillsats för diesel bilar som dödar dessa bakterier, funkar det? finns det någon som har testat detta?


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
25 september 2013
#32
Jimmy240 skrev:
När man vinterförvarar bilen med e85 i tanken sägs det att det kan bildas bakterier som i sin tur gör bränslet så surt att det blir frättande. Jag har fått rekommendationen att tömma tanken och fylla på bensin över vintern och sedan tappa igen och fylla på färsk etanol. Men finns det ingen enklare lösning för detta? har hört lite på ryktes vägar att man kan slå i en tillsats för diesel bilar som dödar dessa bakterier, funkar det? finns det någon som har testat detta?

Har för mig att det var en av de yngre förmågorna Uhr (Robban?) som fick lite snor i botten av tanken efter att den stått med E85 bra länge. Men att det skulle bildas bakterier....ja rent teoretiskt är det möjligt, men det är troligtvis inte mer än en myt som härstammar från bakterietillväxt i dieseltankar. Alla som haft marina dieslar vet hur kul det är wink


64 Inlägg
30 september 2013
#33
har som alldrig haft problem med min supra då jag kört nästa 1000mil med e85, men gjort oljebyten ca 3ggr på dom 1000milen. men rev motorn gör 1 vecka sen och det var som inga belläggningara i motorn. nu slänger jag i smidda stackar och kolvar med 3.2l strokkitt. så ser hur det blir med e85:)


Avstängd
1 031 Inlägg
30 september 2013
#34
Kört min LS1 på E85 i sju år utan problem...


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 september 2013
#35
Kör själv E85 i miatan utan problem än så länge.

MEN!! det finns fortfarande risker. Finns gott om slangar som inte tål E85 på marknaden.. Släpper ifrån sig gummi som sätter igen spridarna ganska fort. Om man inte tycker det är kul att ultraljudtvätta spridarna med 500mils intervaller så får man helt enkelt byta slangar om detta sker.

Även vissa soppa-pumpar mår dåligt av det.

Andra sidan så är många bilar som blir konvterade till E85 15-20 år gammla. Och kanske inte så konstigt om en 20år gammal soppapump som är lagom sliten skär av E85 som smörjer sämre. Har man nya fräshar grejjer och kör E85 så håller det förmodligen längre än vad resten av bilen gör.

Och köper man slangar på riktiga firmor som vet vad dom sysslar med och säger till att man kör etanol så blir det inga problem där heller.


För mig överväger fördelarna nackdelarna med E85.

Stora fördelar:
Brinner kallare, dvs svalare motorgång. Jag fick avgastemp på ca 100 grader svalare rakt över mot BF95
Högre oktan == mera tändning == mera effekt.
Spikningar på E85 är inte i närheten av lika skadliga som på vanlig soppa.
Senast redigerat av myran (30 september 2013)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 722 Inlägg
30 september 2013
#36
någon ide att köra mercan på etanol ???

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 oktober 2013
#37
myran skrev:
Kör själv E85 i miatan utan problem än så länge.

MEN!! det finns fortfarande risker. Finns gott om slangar som inte tål E85 på marknaden.. Släpper ifrån sig gummi som sätter igen spridarna ganska fort. Om man inte tycker det är kul att ultraljudtvätta spridarna med 500mils intervaller så får man helt enkelt byta slangar om detta sker.

Även vissa soppa-pumpar mår dåligt av det.

Andra sidan så är många bilar som blir konvterade till E85 15-20 år gammla. Och kanske inte så konstigt om en 20år gammal soppapump som är lagom sliten skär av E85 som smörjer sämre. Har man nya fräshar grejjer och kör E85 så håller det förmodligen längre än vad resten av bilen gör.

Och köper man slangar på riktiga firmor som vet vad dom sysslar med och säger till att man kör etanol så blir det inga problem där heller.


För mig överväger fördelarna nackdelarna med E85.

Stora fördelar:
Brinner kallare, dvs svalare motorgång. Jag fick avgastemp på ca 100 grader svalare rakt över mot BF95
Högre oktan == mera tändning == mera effekt.
Spikningar på E85 är inte i närheten av lika skadliga som på vanlig soppa.

Mnja, brinner varmare men snabbare så avgastempen sjunker....
Därför man ska ha Iridium stift för att fixa värmen bättre.

Autotech

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
1 oktober 2013
#38
myran skrev:
Spikningar på E85 är inte i närheten av lika skadliga som på vanlig soppa.

Nja det är lite fel. E85 har högre oktantal så man kan ha högre cylindertryck innan det börjar spika (dvs man kan ha aggressivare tändning och/eller köra med högre komp och/eller högre laddtryck). MEN då etanolen är mycket mer homogen, dvs det är samma "oktantal" på varenda molekyl, så blir själva knack/spik-gränsen mycket skarpare. Så OM du kör E85 och märker att det knackar så har du med stor sannolikhet spikat sönder saker redan.
Med vanlig soppa så är det lite mer blandat, så en liten del av soppan som sprutas in knackar relativt tidigt medans resten klarar sig, då kan man detektera knackningarna och backa av tändningen innan det börjar bli farligt.

Spriten är jävligt bra, det är bara att det blir en jävla pungspark om man råkar få skiten att knacka. smile


20 Inlägg
29 december 2013
#39
Jag har läst igenom hela tråden och jag kunde inte hitta någon information om ett annat känt problem med etanol. Etanol absorberar vatten!

Jag har inte märkt några problem med detta ännu, och jag spekulerar nu, men jag kan tänka mig att entusiastbilar som hamnar i garaget under vinterhalvåret kan få problem med korrosion om man inte tömmer tanken på vintern. 

Det är inte många som tankar etanol idag efter all negativ reklam som sprids via rykten mm.
Jag vet inte men jag tycker att det borde göra att etanolen på bensinmackarna får en sämre kvalitet om den ligger för länge. Jag har inhandlat en etanolmätare och jag skall i fortsättningen ta stickprov på spriten för att veta vad man tankar.  Att tanka upp bensin under vintern gör mig också lite tveksam, Jag har precis demonterat en 100cc scooter förgasare som stått med bensin i drygt 2 år.. den SER FÖRJÄVLIG UT!! och den gick bra när jag ställde av den.

Hela förgasaren där bensinen har varit har fått en brungul beläggning som är i det närmaste omöjlig att få bort.  Bottenmunstycket ligger långt ner i flottörhuset och det har blivit helt begravt i en brun grusig sörja och blivit totalblockerat. Jag har provat att mekaniskt bearbeta beläggningen men den sitter som faen. Jag skall prova ultraljudstvätt som nästa grej.

Jag är väldigt skeptisk till handelsbensin..  Soppan jag tankat kommer från Statoil.. men dom flesta verkar ju ta bensinen från samma depåer?


27 Inlägg
30 december 2013
#40
Funderar lite på om man skulle tanka lite e85 i weber maskinen, när den kommer igång.. Någon som testat sprit och weber som kan komma med ett utlåtande?
Mina dcoe saknar chokespjäll, så det kan ju bli marigt om det blir en köldknäpp! (Och det redan på bensin)
Vettigt kompförhållande? på bf98 var det tänkt runt 11,5:1 eller upp mot 12.. Ska man ha varmare eller kallare tändstift med sprit?


Sök