4116
Sök

Etanol (E85) VS Bensin (BF95) - F R Ä T T E S T E T, läs detta om du kör FFV !

20 Inlägg
2 januari 2014
#62

Man läser rätt ofta att det bedrivs en hel del forskning om just Etanol framställning. Metoder som skall lösa problemen med den dyra tillverkningen. Kanske inte idag men om man satsar lite så kanske det blir väldigt bra i framtiden. Oljebolagen vill ju gärna att man skall köra på deras produkt eftersom det är vansinniga pengar i olja.
Så all negativ reklam man kan göra för tex E85 är ju bra för dom.

Sen finns det säkert stora möjligheter att tillverka motorer som hanterar Etanol/Metanol på ett bättre och effektivare sätt. Jag tror inte man skall snysa åt alternativa bränslen, för om det blir problem i framtiden så är man i alla fall mer förberedd när/om en omställning kommer. OM jag inte är helt felinformerad så var väl Henry Ford en förespråkare för alko bränslen? Men han blev övertalad av en massa oljemagnater att köra blyadbensin i stället.

Redan på 30 talets storstadsgator trots extremt lite bilar var miljöproblemet så pass stort att folk fick akuta hjärnskador av allt bly i luften, speciellt fattiga barn som sprang runt i stan av olika orsaker.

/Kenneth


Evildan
2 januari 2014
#63
ZoDDy skrev:

Man läser rätt ofta att det bedrivs en hel del forskning om just Etanol framställning. Metoder som skall lösa problemen med den dyra tillverkningen. Kanske inte idag men om man satsar lite så kanske det blir väldigt bra i framtiden. Oljebolagen vill ju gärna att man skall köra på deras produkt eftersom det är vansinniga pengar i olja.
Så all negativ reklam man kan göra för tex E85 är ju bra för dom.

Sen finns det säkert stora möjligheter att tillverka motorer som hanterar Etanol/Metanol på ett bättre och effektivare sätt. Jag tror inte man skall snysa åt alternativa bränslen, för om det blir problem i framtiden så är man i alla fall mer förberedd när/om en omställning kommer. OM jag inte är helt felinformerad så var väl Henry Ford en förespråkare för alko bränslen? Men han blev övertalad av en massa oljemagnater att köra blyadbensin i stället.

Redan på 30 talets storstadsgator trots extremt lite bilar var miljöproblemet så pass stort att folk fick akuta hjärnskador av allt bly i luften, speciellt fattiga barn som sprang runt i stan av olika orsaker.

/Kenneth

Om man tittar på hur mycket fossilt bränsle det kan gå åt för att framställa en liter etanol i exempelvis sydamerika så kommer de fossila bränslena ta slut fortare pga etanolframställningen.

Nej vi ska inte fnysa åt alternativa bränslen eller utvecklingen av befintliga drivsystem, däremot är det en bra idé att rata dom nya som inte är så miljövänliga och istället premiera de som gör mindre skada på miljön än skövling av regnskog för att odla sockerrör.
Givetvis går det att tillverka effektivare förbränningsmotorer specifikt för att köras på sprit.

Nuförtiden tillsätts inte bly i bensinen.

Bensin häller man i bilen.
Diesel i tunga maskiner.
Etylalkohol i munnen.
wink

20 Inlägg
2 januari 2014
#64
Evildan skrev:
ZoDDy skrev:

Man läser rätt ofta att det bedrivs en hel del forskning om just Etanol framställning. Metoder som skall lösa problemen med den dyra tillverkningen. Kanske inte idag men om man satsar lite så kanske det blir väldigt bra i framtiden. Oljebolagen vill ju gärna att man skall köra på deras produkt eftersom det är vansinniga pengar i olja.
Så all negativ reklam man kan göra för tex E85 är ju bra för dom.

Sen finns det säkert stora möjligheter att tillverka motorer som hanterar Etanol/Metanol på ett bättre och effektivare sätt. Jag tror inte man skall snysa åt alternativa bränslen, för om det blir problem i framtiden så är man i alla fall mer förberedd när/om en omställning kommer. OM jag inte är helt felinformerad så var väl Henry Ford en förespråkare för alko bränslen? Men han blev övertalad av en massa oljemagnater att köra blyadbensin i stället.

Redan på 30 talets storstadsgator trots extremt lite bilar var miljöproblemet så pass stort att folk fick akuta hjärnskador av allt bly i luften, speciellt fattiga barn som sprang runt i stan av olika orsaker.

/Kenneth

Om man tittar på hur mycket fossilt bränsle det kan gå åt för att framställa en liter etanol i exempelvis sydamerika så kommer de fossila bränslena ta slut fortare pga etanolframställningen.

Nej vi ska inte fnysa åt alternativa bränslen eller utvecklingen av befintliga drivsystem, däremot är det en bra idé att rata dom nya som inte är så miljövänliga och istället premiera de som gör mindre skada på miljön än skövling av regnskog för att odla sockerrör.
Givetvis går det att tillverka effektivare förbränningsmotorer specifikt för att köras på sprit.

Nuförtiden tillsätts inte bly i bensinen.

Bensin häller man i bilen.
Diesel i tunga maskiner.
Etylalkohol i munnen.
wink

hahaha Ja precis jag håller med fullständigt, det är inte lönsamt idag.. alldeles för mycket kringkostnader runt tillverkningen och sen fraktas troligen etanolen med en diesel lastbil till macken som grädde på moset  smile
Annars är det smidigt att koppla Etanolslangen direkt till munnen och tanka upp innan man drar ner till stan... jättesmidigt!  wink

Jag kommer ihåg när dom plockade bort blyet i från bensinen, Här i stan var det OK som var först med att sälja oblyad bensin.. Tror den lanserades med namnet Optima och loggan var formad som en vit blomma?
Det måste ha varit i början på 90talet... troligen 1992 Lite osäker på året smile

/Kenneth


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
2 januari 2014
#65
ZoDDy skrev:
Evildan skrev:
ZoDDy skrev:

Man läser rätt ofta att det bedrivs en hel del forskning om just Etanol framställning. Metoder som skall lösa problemen med den dyra tillverkningen. Kanske inte idag men om man satsar lite så kanske det blir väldigt bra i framtiden. Oljebolagen vill ju gärna att man skall köra på deras produkt eftersom det är vansinniga pengar i olja.
Så all negativ reklam man kan göra för tex E85 är ju bra för dom.

Sen finns det säkert stora möjligheter att tillverka motorer som hanterar Etanol/Metanol på ett bättre och effektivare sätt. Jag tror inte man skall snysa åt alternativa bränslen, för om det blir problem i framtiden så är man i alla fall mer förberedd när/om en omställning kommer. OM jag inte är helt felinformerad så var väl Henry Ford en förespråkare för alko bränslen? Men han blev övertalad av en massa oljemagnater att köra blyadbensin i stället.

Redan på 30 talets storstadsgator trots extremt lite bilar var miljöproblemet så pass stort att folk fick akuta hjärnskador av allt bly i luften, speciellt fattiga barn som sprang runt i stan av olika orsaker.

/Kenneth

Om man tittar på hur mycket fossilt bränsle det kan gå åt för att framställa en liter etanol i exempelvis sydamerika så kommer de fossila bränslena ta slut fortare pga etanolframställningen.

Nej vi ska inte fnysa åt alternativa bränslen eller utvecklingen av befintliga drivsystem, däremot är det en bra idé att rata dom nya som inte är så miljövänliga och istället premiera de som gör mindre skada på miljön än skövling av regnskog för att odla sockerrör.
Givetvis går det att tillverka effektivare förbränningsmotorer specifikt för att köras på sprit.

Nuförtiden tillsätts inte bly i bensinen.

Bensin häller man i bilen.
Diesel i tunga maskiner.
Etylalkohol i munnen.
wink

hahaha Ja precis jag håller med fullständigt, det är inte lönsamt idag.. alldeles för mycket kringkostnader runt tillverkningen och sen fraktas troligen etanolen med en diesel lastbil till macken som grädde på moset  smile
Annars är det smidigt att koppla Etanolslangen direkt till munnen och tanka upp innan man drar ner till stan... jättesmidigt!  wink

Jag kommer ihåg när dom plockade bort blyet i från bensinen, Här i stan var det OK som var först med att sälja oblyad bensin.. Tror den lanserades med namnet Optima och loggan var formad som en vit blomma?
Det måste ha varit i början på 90talet... troligen 1992 Lite osäker på året smile

/Kenneth

Jag tankade blyfritt -89 i min Nissan -88 här i Eskilstuna men kommer inte ihåg vilken mack som var först men troligen så låg OK långt framme. Hur loggan såg ut vet jag inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2014
#66
Vettemannen skrev:
ZoDDy skrev:
Evildan skrev:

Om man tittar på hur mycket fossilt bränsle det kan gå åt för att framställa en liter etanol i exempelvis sydamerika så kommer de fossila bränslena ta slut fortare pga etanolframställningen.

Nej vi ska inte fnysa åt alternativa bränslen eller utvecklingen av befintliga drivsystem, däremot är det en bra idé att rata dom nya som inte är så miljövänliga och istället premiera de som gör mindre skada på miljön än skövling av regnskog för att odla sockerrör.
Givetvis går det att tillverka effektivare förbränningsmotorer specifikt för att köras på sprit.

Nuförtiden tillsätts inte bly i bensinen.

Bensin häller man i bilen.
Diesel i tunga maskiner.
Etylalkohol i munnen.
wink

hahaha Ja precis jag håller med fullständigt, det är inte lönsamt idag.. alldeles för mycket kringkostnader runt tillverkningen och sen fraktas troligen etanolen med en diesel lastbil till macken som grädde på moset  smile
Annars är det smidigt att koppla Etanolslangen direkt till munnen och tanka upp innan man drar ner till stan... jättesmidigt!  wink

Jag kommer ihåg när dom plockade bort blyet i från bensinen, Här i stan var det OK som var först med att sälja oblyad bensin.. Tror den lanserades med namnet Optima och loggan var formad som en vit blomma?
Det måste ha varit i början på 90talet... troligen 1992 Lite osäker på året smile

/Kenneth

Jag tankade blyfritt -89 i min Nissan -88 här i Eskilstuna men kommer inte ihåg vilken mack som var först men troligen så låg OK långt framme. Hur loggan såg ut vet jag inte.

/Benny

OK kom med blyfritt 1985 och var först ut med det

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 394 Inlägg
3 januari 2014
#67
år 1989 vart det LAG på att alla bilar skulle ha katalysator, endel märken hade det redan 1988 så nog fanns det blyfritt på de flesta mackar då, så det var INTE 1992 som de första blyfria dök upp


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 januari 2014
#68
granadadr skrev:
år 1989 vart det LAG på att alla bilar skulle ha katalysator, endel märken hade det redan 1988 så nog fanns det blyfritt på de flesta mackar då, så det var INTE 1992 som de första blyfria dök upp

Vi hade lite problem i vissa småstäder 1989 med att få blyfritt. Det gällde i Frankrike och Spanien när vi bilade runt där.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2014
#69
granadadr skrev:
år 1989 vart det LAG på att alla bilar skulle ha katalysator, endel märken hade det redan 1988 så nog fanns det blyfritt på de flesta mackar då, så det var INTE 1992 som de första blyfria dök upp

Jag sa ju att det var 1985 som OK kom med det tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
1 031 Inlägg
3 januari 2014
#70
Går det ens att köpa blytillsats till bensinen idag?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
3 januari 2014
#71
Runn WS7 skrev:
Går det ens att köpa blytillsats till bensinen idag?

Klart det gör. Det finns bilar som är gamla också!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
3 januari 2014
#72
Runn WS7 skrev:
Går det ens att köpa blytillsats till bensinen idag?

Det är inte bly i -blytillsatsen/blyersättningsmedel- utan andra ämnen som skyddar exempelvis kalium eller natrium.
Jadå, det finns att köpa på macken.
Senast redigerat av Evildan (3 januari 2014)

7 394 Inlägg
3 januari 2014
#73
it_mutt skrev:
granadadr skrev:
år 1989 vart det LAG på att alla bilar skulle ha katalysator, endel märken hade det redan 1988 så nog fanns det blyfritt på de flesta mackar då, så det var INTE 1992 som de första blyfria dök upp

Jag sa ju att det var 1985 som OK kom med det tongue

var inte riktat åt dig wink


Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2014
#74
granadadr skrev:
it_mutt skrev:
granadadr skrev:
år 1989 vart det LAG på att alla bilar skulle ha katalysator, endel märken hade det redan 1988 så nog fanns det blyfritt på de flesta mackar då, så det var INTE 1992 som de första blyfria dök upp

Jag sa ju att det var 1985 som OK kom med det tongue

var inte riktat åt dig wink

Nej jag tog inte åt mig som att det var det...men skit samma tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

20 Inlägg
4 januari 2014
#75
it_mutt skrev:
Vettemannen skrev:
ZoDDy skrev:
hahaha Ja precis jag håller med fullständigt, det är inte lönsamt idag.. alldeles för mycket kringkostnader runt tillverkningen och sen fraktas troligen etanolen med en diesel lastbil till macken som grädde på moset  smile
Annars är det smidigt att koppla Etanolslangen direkt till munnen och tanka upp innan man drar ner till stan... jättesmidigt!  wink

Jag kommer ihåg när dom plockade bort blyet i från bensinen, Här i stan var det OK som var först med att sälja oblyad bensin.. Tror den lanserades med namnet Optima och loggan var formad som en vit blomma?
Det måste ha varit i början på 90talet... troligen 1992 Lite osäker på året smile

/Kenneth

Jag tankade blyfritt -89 i min Nissan -88 här i Eskilstuna men kommer inte ihåg vilken mack som var först men troligen så låg OK långt framme. Hur loggan såg ut vet jag inte.

/Benny

OK kom med blyfritt 1985 och var först ut med det

Nja..  Dom experimenterade med lågblybensin och etanolinblandning.. Helt blyfritt kom mycket senare..

Hittade informationen på nätet och källan är OK själva. http://okhistoria.se/mitt-ok-minne-bera … -ok-minne/
Senast redigerat av ZoDDy (4 januari 2014)


Avstängd
10 388 Inlägg
4 januari 2014
#76
ZoDDy skrev:
it_mutt skrev:
Vettemannen skrev:

Jag tankade blyfritt -89 i min Nissan -88 här i Eskilstuna men kommer inte ihåg vilken mack som var först men troligen så låg OK långt framme. Hur loggan såg ut vet jag inte.

/Benny

OK kom med blyfritt 1985 och var först ut med det

Nja..  Dom experimenterade med lågblybensin och etanolinblandning.. Helt blyfritt kom mycket senare..

Hittade informationen på nätet och källan är OK själva. http://okhistoria.se/mitt-ok-minne-bera … -ok-minne/

"1985 ersätter OK den 93-oktaniga bensinen med blyfri 95-oktanig. Även denna gång var bolaget först. "

http://www.ok.se/Hallbar-utveckling/Miljohistorik/

Men sure, låt gå för all del

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök