3319
Sök

Motor tickar Saab 9-3 2.0T årsm 00

67 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#21
ska köra me oljebyt service grejen å sen fylla på olja
får ta bilen till verkstad å se vad de ska kosta å fixa de me olja på kolven. är lite rädd att kolvringen på cylinder 4 är dålig så kan antagligen bli en dyr historia

tacksam för alla svar å tips jag fått blir att ta de lugnt me bilen till min semester kommer så får jag börja titta närmare på motorn och antagligen lämna in den men ska defenitivt göra en komp test i helgen

342 Inlägg
12 juni 2013
#22
ztamizzen skrev:
olof102 skrev:
Oljesilen är det med högsta sannolikhet inte då B204x serien inte är drabbat av oil-sludge problemen som B205x.

För att den ska bli igenkoksad ska oljebytena misskötas rejält på en b204.

En 9-3 -00 har inte B204 utan B205, jag har en 9-3 -00 och kassetten är svart.
Om det hade varit min motor så hade jag köpt en "Oljebyte motor service paket", bytt olja och filter och om inte det hjälper så hade jag lämnat in den.

9-3 -00 finns både i B204 och B205, tittar man på TS profilbild ser det onekligen ut som en B204.

Herr
1 722 Inlägg
12 juni 2013
#23
Jag har en  Saab 9-5 2.3t 2000-

Den låter lite som en diesel, tänkte göra ett oljebyte... funkar biltemas helsyntet 4w40 i den?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Aeropilot
45 Inlägg
15 juni 2013
#24
Ljungberg77 skrev:
Oljan du skall använda skall vara klassad GM-LL-A025.

9000 Aero -96 *såld* 9-3 Aero -02 *såld*
9000 Aero MapTun Individual *skrot* 9-5 Aero MapTun Steg 2 *såld*
9-5 Aero -05 MapTun BioPower *nuvarande* 9000 Aero -95 *såld* 9-3 Aero SC TTiD -09 *nuvarande*

Herr
1 722 Inlägg
15 juni 2013
#25
Ljungberg77 skrev:
Ljungberg77 skrev:
Oljan du skall använda skall vara klassad GM-LL-A025.


Oljan som biltema hade va dexon 2 klassad, och den ska tydligen överstiga GM-LL-A025 om jag fattat det rätt

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

VVS-Montör
231 Inlägg
15 juni 2013
#26
Alltså seriöst, byt olja och filter till rätt olja som bilen är anpassad till, när byttes all olja sist? Den gamla oljan är kanske är så tunn att den gör mer skada än nytta, att bara fylla på lite är ju bara dumt, byt all olja till frisk olja, jag brukar faktiskt hälla i Wynn's Super Charge av förebyggande syfte, men tycker det tystar ner en tyst motor så den blir ännu tystare!!! wink

http://www.wynnoil.co.uk/products-wynns … atment.htm

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9

67 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#27
har funderat lite på på de med olja i stiftet vilka faktorer kan de bero på
vet att de kan vara kolvringen och läste att de kan vara ventilkåpans pakning men finns de föer anledningar som kan göra att olja kommer in i stiftet

Tvivlare
2 266 Inlägg
15 juni 2013
#28
va det fyrans stift som va oljigt hade jag kollat så toppbultarna sitter fast, händer ofta att bulten längst fram på vänster sida (mot lådan) lossnar och så börjar det söla olja där. kan då säkert läcka inåt också.

sen kan det ju va ett grenrörs/avgasläckage som låter tickande.
Senast redigerat av TireSlayer (15 juni 2013)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Herr
1 722 Inlägg
15 juni 2013
#29
TireSlayer skrev:
va det fyrans stift som va oljigt hade jag kollat så toppbultarna sitter fast, händer ofta att bulten längst fram på vänster sida (mot lådan) lossnar och så börjar det söla olja där. kan då säkert läcka inåt också.

sen kan det ju va ett grenrörs/avgasläckage som låter tickande.

Toppbultarna? som i topplocksbultarna?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Reparatör
306 Inlägg
15 juni 2013
#30
Det är topplocksbultarna han menar.
Är ju inte helt ovanligt att dom behöver dras åt.
Har du olja på keramikdelen och överdelen på stiftet så kan det vara ventilkåpspackningen.
Är oljan på elektroden (alltså från insidan på motorn) så kan det vara kolv/kolvringar, topplockspackningen/bultarna eller så kan det vara taskig vevhusventilation eller dålig turbo.
Med andra ord så är där en hel del att titta över.


67 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#31
ok turbon tror jag nog inte d kan vara för den går fint.
ska kolla bultarna. de är cylinder nr 4. och de är uppe på kolven å nere på stiftet så ingen olja ovanför stiftet.


Sök