2247
Sök

Varför går högpresterande motorer ojämt?

342 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
#1
Ofta när man är på strippen och det kommer in äldre jänkare, oftast med V8:or brukar dom gå väldigt ojämt på tomgång.

Någon som har en bra förklaring till varför dom gör det? smile

2 763 Inlägg
11 juni 2013
#2
olof102 skrev:
Ofta när man är på strippen och det kommer in äldre jänkare, oftast med V8:or brukar dom gå väldigt ojämt på tomgång.

Någon som har en bra förklaring till varför dom gör det? smile

Gissningsvis är förgasarna stora och intställda för att ge mycket soppa och det kan ge en "hård" gång. När det gäller bilar med insprutning så är det ofta de stora spridarna som gör att de går rätt ojämnt samt lågt komp innan turbo/kompressor kommer igång smile

Volvo - For Life

149 Inlägg
11 juni 2013
#3
delvis pga mkt bränsle, men framförallt pga väldigt vass kamaxel /axlar.

#SwedenRing

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
11 juni 2013
#4
Bjacke skrev:
delvis pga mkt bränsle, men framförallt pga väldigt vass kamaxel /axlar.

Du har rätt!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

149 Inlägg
11 juni 2013
#5
Vettemannen skrev:
Bjacke skrev:
delvis pga mkt bränsle, men framförallt pga väldigt vass kamaxel /axlar.

Du har rätt!!

jag vet ! ! big_smilecool

/Benny

#SwedenRing

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
11 juni 2013
#6
Bjacke skrev:
Vettemannen skrev:
Bjacke skrev:
delvis pga mkt bränsle, men framförallt pga väldigt vass kamaxel /axlar.

Du har rätt!!

jag vet ! ! big_smilecool

/Benny


Hehe!!! wink Det är ett riktigt najsigt ljud med en trimmad V8:a som står och puttrar på tomgång!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

149 Inlägg
11 juni 2013
#7
Braaap Wroop Wroop Braap big_smile

#SwedenRing

VD Hammar
613 Inlägg
12 juni 2013
#8
är även den vassa tändningen som gör att dem går ojämt på låg varv

MVH Johan

klabbarpan
3 041 Inlägg
klabbarpan
3 041 Inlägg
12 juni 2013
#11
Putteliten skrev:
nixon89 skrev:
taskig kolvuppstötar fjäder wink

Och illa justerad schyspandyl....  tongue

exakt wink


5 119 Inlägg
12 juni 2013
#12
nixon89 skrev:
Putteliten skrev:
nixon89 skrev:
taskig kolvuppstötar fjäder wink

Och illa justerad schyspandyl....  tongue

exakt wink

schpandyl kallade en praktikant spindelleden :p behöver kanske tillägga att han hade liite svårt för svenska smile tog ett tag innan man kom på vad han mena wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

347 Inlägg
13 juni 2013
#13
nixon89 skrev:
Putteliten skrev:
nixon89 skrev:
taskig kolvuppstötar fjäder wink

Och illa justerad schyspandyl....  tongue

exakt wink

Har hört att framvagnsrelät och synvinkeln kan spela in på ojämn tomgång också wink


149 Inlägg
14 juni 2013
#14
vässa vattenpumpen o spänn kolvarna så slipper ni den ojämna gången smile..


Sry för OT

#SwedenRing

1 319 Inlägg
14 juni 2013
#15
En sak jag har funderat på är varför man inte ställer upp tomgången några hundra varv och får en jämnare gång? Vissa motorer låter nästan som att det är 'av och på' tomgång, så att säga, ser ut som att motorn ska vibrera ur huven ibland.

_----------'

1 758 Inlägg
14 juni 2013
#16
sleepyoh skrev:
En sak jag har funderat på är varför man inte ställer upp tomgången några hundra varv och får en jämnare gång? Vissa motorer låter nästan som att det är 'av och på' tomgång, så att säga, ser ut som att motorn ska vibrera ur huven ibland.

Med tillräckligt vassa kammar räcker det inte med några hundra varv utan man måste ställa tomgången jobbigt högt för att få motorn att gå jämnt. Har en jobbarkompis som kör en rätt vass Cheva på strippen och den går inte jämnt under 2.500-3.000 ungefär.
Senast redigerat av schnauz (14 juni 2013)

däcksparkare
1 046 Inlägg
14 juni 2013
#17
plus att en otto-motor är inte gjord för att gå på tomgång smile

Motor utan turbo suger >.>

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
14 juni 2013
#18
schnauz skrev:
sleepyoh skrev:
En sak jag har funderat på är varför man inte ställer upp tomgången några hundra varv och får en jämnare gång? Vissa motorer låter nästan som att det är 'av och på' tomgång, så att säga, ser ut som att motorn ska vibrera ur huven ibland.

Med tillräckligt vassa kammar räcker det inte med några hundra varv utan man måste ställa tomgången jobbigt högt för att få motorn att gå jämnt. Har en jobbarkompis som kör en rätt vass Cheva på strippen och den går inte jämnt under 2.500-3.000 ungefär.

Det skulle vara jobbigt med så hög tomgång.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

däcksparkare
1 046 Inlägg
14 juni 2013
#19
Vettemannen skrev:
schnauz skrev:
sleepyoh skrev:
En sak jag har funderat på är varför man inte ställer upp tomgången några hundra varv och får en jämnare gång? Vissa motorer låter nästan som att det är 'av och på' tomgång, så att säga, ser ut som att motorn ska vibrera ur huven ibland.

Med tillräckligt vassa kammar räcker det inte med några hundra varv utan man måste ställa tomgången jobbigt högt för att få motorn att gå jämnt. Har en jobbarkompis som kör en rätt vass Cheva på strippen och den går inte jämnt under 2.500-3.000 ungefär.

Det skulle vara jobbigt med så hög tomgång.

/Benny

min förknasare på amazon va lite knepig ett tag så hade tomgång på 2000 varv big_smile (kan tilläggas att det är orginal b20 i den) satan va irriterande big_smile

Motor utan turbo suger >.>

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
14 juni 2013
#20
Lilljegern skrev:
Vettemannen skrev:
schnauz skrev:

Med tillräckligt vassa kammar räcker det inte med några hundra varv utan man måste ställa tomgången jobbigt högt för att få motorn att gå jämnt. Har en jobbarkompis som kör en rätt vass Cheva på strippen och den går inte jämnt under 2.500-3.000 ungefär.

Det skulle vara jobbigt med så hög tomgång.

/Benny

min förknasare på amazon va lite knepig ett tag så hade tomgång på 2000 varv big_smile (kan tilläggas att det är orginal b20 i den) satan va irriterande big_smile

Kör man sedan automat så blir det än värre. Då måste man ha ett väldigt högt stallspeed på lådan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök