Har själv ägt två A8 D2 en 4.2 med all
(menar verkligen all utrustning, elbaksäte, GPS, Xenon mm mm mm)
utrustning utom bränslevärmare samt en 2.8q
med skinn, och det mesta utom GPS och elbaksätet som inte fanns till 2.8 motorn, bägge -98 givetvis med tiptronic.
Mycket av slitdelarna och småprylar under skalet är samma bitar som till A6/A4, Skoda Superb, exempelvis framvagnsdetaljer som VW bilar ofta käkar som ZOOtabletter, en tung släde med samma detaljer kan givetvis äta dessa ännu fortare.
Bränsleförbrukningen om man kör lite med hjärnan stannar på cirka litern för 2.8 och 1.2 med 4.2, givetvis syftar jag på blandad körning i laglig hastighet.
Kamremsbytet som redan beskrivits är inte gratis, i min 4.2 låg ett VAGkvitto på 28000 för service, kamremsbyte, vattenpump och det som görs på den servicen, var 12000mil ska kamrem bytas.
(finns kamremssatser på meca för betydligt mindre pengar)
Den fina smidiga vridstarka 2.8 V6 maskinen gör väl inte D2 karossen riktigt rättvisa men är lika skön att åka lugnt i och var inte svårsåld alls.
Jag tycker dom är riktigt sköna att åka i, tyst, bekvämt, snabbt (även med 2.8 om man tar lite tid på sig) dock kan försäkringen vara en tung post, ett bolag ville ha för min 4.2 2008 när jag hade den 26000helår helförsäkring, så det lönar sig att leta runt, hittade för 6000kr dito försäkring.
Dom är körgladare än S-klasse och 7-serien då en 4.2 är lättare och vridstyvare samt mera riktningsstabil vid inspirerad körning delvis tack vare quattron.