2593
Sök

Svenskar mest aggressiva i trafiken

German Engineering
9 083 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 171 Inlägg
13 juni 2013
Jag tror att svenskar har väldigt höga krav på andra i trafiken (och kanske inte har tillräcklig marginal för andras misstag som följd) men att de sköter sig ovanligt bra på det stora hela.

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
618 Inlägg
13 juni 2013
Haha, missade dom Frankrike?

908 Inlägg
13 juni 2013
ryssland då ?

618 Inlägg
13 juni 2013
davidklang skrev:
ryssland då ?

Ingår ej i Europa(iallafall inte hela)

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
13 juni 2013
Jag tror stenhårt på det. Åkte bil i Norge för en månad sen. Föraren kom i fel fil, den vänstra längst fram vid ett rödljus där vi skulle åt höger. Här i Sverige hade det bara varit att åka ett varv och vända nånstans, men han slog på blinkersen och sa till mig att det löser sig. Och, när det slog om så väntade bilen till höger om oss och vi kunde svänga framför honom. Det hade ALDRIG hänt i Sverige.

Idag när jag körde hem i "rusningstrafik" blev det kö pga en kranbil som höll 70 i innerfilen. Bakom denna låg en lastbil som närmade sig. Jag släppte på gasen och skapade en lucka så att lastbilen kom ut framför mig och slapp bromsa in. Vad händer då bakom mig? Jo, helljus (mitt på ljusa dan så det kvittar ju, men..) Tack för den smile

/Mattias

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juni 2013
tycker överlag svenskar är dåliga på att framföra fordon. både aggresivt å oftast väldigt dumt.
visst jag kör själv rätt fort osv men jag planerar min körning jämnfört med dom flesta svenskar.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
14 juni 2013
Man kan se bilkörning som ett att lära sig ett instrument. och trafiken som någon slags jävligt mysko jazz. Lär man sig instrumentet och jazzens alla krokar så kan man köra bil i trafiken.

Intresset krävs ju dock att lära sig instrumentet och jazzen. Har man inte intresset, lär man sig aldrig.

a.k.a. Svenskar gillar popmusik. För det kräver ingen hjärna.
Senast redigerat av Eddy (14 juni 2013)

3 722 Inlägg
14 juni 2013
Prova köra i Polen.

2 751 Inlägg
14 juni 2013
zoopåse skrev:
Jag tror att svenskar har väldigt höga krav på andra i trafiken (och kanske inte har tillräcklig marginal för andras misstag som följd) men att de sköter sig ovanligt bra på det stora hela.

Då har du inte kört i tyskland smile I sverige slarvar man något sjukt mycket med signalering.

Who Djaa bless no man curse

157 Inlägg
14 juni 2013
Jag förstår inte hur medelhavsländerna kan hamna längst ner på listan :S

Audi A4 1.8t Quattro

577 Inlägg
14 juni 2013
se signatur.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

535 Inlägg
14 juni 2013
Xuri skrev:
tycker överlag svenskar är dåliga på att framföra fordon. både aggresivt å oftast väldigt dumt.
visst jag kör själv rätt fort osv men jag planerar min körning jämnfört med dom flesta svenskar.

Ungefär så ser nog alla på sin egen körning.
Att JAG själv planerar min körning och kör bra. Men att nästan inga andra gör det. Sen säger ja inte att du kör dåligt de kan ja inte uttala mig om.
Men du förstår nog vad jag menar.

357 Inlägg
14 juni 2013
matteeee skrev:
Jag tror stenhårt på det. Åkte bil i Norge för en månad sen. Föraren kom i fel fil, den vänstra längst fram vid ett rödljus där vi skulle åt höger. Här i Sverige hade det bara varit att åka ett varv och vända nånstans, men han slog på blinkersen och sa till mig att det löser sig. Och, när det slog om så väntade bilen till höger om oss och vi kunde svänga framför honom. Det hade ALDRIG hänt i Sverige.

Idag när jag körde hem i "rusningstrafik" blev det kö pga en kranbil som höll 70 i innerfilen. Bakom denna låg en lastbil som närmade sig. Jag släppte på gasen och skapade en lucka så att lastbilen kom ut framför mig och slapp bromsa in. Vad händer då bakom mig? Jo, helljus (mitt på ljusa dan så det kvittar ju, men..) Tack för den smile

Du har då aldrig kört i Stockholm då antar jag, här har vi fattat att det blir mindre köer osv om man hjälps åt i trafiken genom att släppa in andra i filer m.m.
Det märks direkt när det är någon envis lantisjävel som kommer hit och ska förstöra i trafiken!
Om alla hjälps åt så går allt mycket bättre! smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 juni 2013
DKn skrev:
Xuri skrev:

Ungefär så ser nog alla på sin egen körning.
Att JAG själv planerar min körning och kör bra. Men att nästan inga andra gör det. Sen säger ja inte att du kör dåligt de kan ja inte uttala mig om.
Men du förstår nog vad jag menar.

Jo jag förstår vad du menar tongue

ska ge dig ett exempel på hur min körning skiljer sig mot typ 80% av svenskarnas.

2-1 väg.   man ska köra om bilen framför fast de är 3 km till de blir 2 filigt. då måste man ligga 5 meter bakom den bilen fram tills dess. nae de går tyvärr inte fortare bara för man ligger i arslet på bilen framför å man dessutom vet att de kommer ett avsnitt på vägen där du kan köra om oavsett om de kommmer 22 lastbilar i motsatt körriktning.

Alla svenskar borde köra bil i tyskland/holland osv.
där flyter trafiken på så mycke bättre.  dom använder blinkers å tänker mer på hur bilarna runt ikring gör.
dom vet hur kugghjulsprincipen fungerar  även om de är 5 filigt...
i sverige är de, " kolla han i omkörningsfilen vad han tränger sig"

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
14 juni 2013
Xuri skrev:
...Alla svenskar borde köra bil i tyskland/holland osv....

Kan säga dig att det INTE rullar på bättre i tyskland tongue

Bodde där i fyra år som liten och alltid hamnade man i trafik och på radion hörde man om bilköer och hur långa dem var. 3-4 km var vardagen, ibland upp till 20km.

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 juni 2013
Eddy skrev:
Xuri skrev:

Bodde där i fyra år som liten och alltid hamnade man i trafik och på radion hörde man om bilköer och hur långa dem var. 3-4 km var vardagen, ibland upp till 20km.

Jo de är väl rätt förstående ? sverige är ett av europas mest glesbefolkade länder efter typ finland?

när de blir en kö eller liknande i tyskland pga vägarbete eller olycka så reder de sig bättre än här å då är dom ändå betydligt fler.

2 751 Inlägg
14 juni 2013
Denna kommentaren förklarar allt

"Det har med mentaliteten att göra - jantelagen, mm:

I Sverige förväntas alla vara likadana och olikheter accepteras inte. Man lever/uttrycker/säger inte vad man menar utan det som förväntas av en. Därmed finns det en uppdämd agression hos människor som utageras när man sitter ensam i sin bil, en skyddad tillvaro. Man svär, stör sig på andras körning och till och med agerar låtsaspolis genom att tex tvärbromsa om bakomvarande bil ligger för nära. Det är trafikfarligt om något! Söderut i Europa säger man vad man tycker och accepterar att folk är olika och kör på olika sätt. Visst, man kör fortare och tutar, men förarna tar lätt på situationen och blir inte så upprörda."

Who Djaa bless no man curse

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
14 juni 2013
Xuri skrev:
Eddy skrev:
Xuri skrev:

Jo de är väl rätt förstående ? sverige är ett av europas mest glesbefolkade länder efter typ finland?

när de blir en kö eller liknande i tyskland pga vägarbete eller olycka så reder de sig bättre än här å då är dom ändå betydligt fler.

Dom är jäääääävligt aggressiva. gasar och bromsar mycket, och när alla gör det så blir det köbildning.

misstänker att svenskarna är surast i trafiken.
Senast redigerat av Eddy (14 juni 2013)

Sök