3478
Sök

Vägsalt -snart kommer det

Kapten
65 Inlägg
13 december 2006
Loffe123 skrev:
Nej inte biltemas underredsmassa, utan Biltemas linolja på sprayburk.

Jag personligen tror inte jag gillar underredsmassa, för då kapslar man in skit och rost som sedan kan få rosta ostört. Grundskyddet från fabrik bör duga, bara man applicerar någon olja el dyl, det gillar jag mer.

He he.. olja... det gjord en arbetskamrat... (inte så miljövänligt dock, men det skiter jag i) Bilen brann upp... kissen tände oljan...

Vägverket förstör våra bilar!
& Försäkringsbolagen diskriminerar ungdomar!!!
:mad:

45 Inlägg
23 december 2007
zwich skrev:
JapMax skrev:
Tvätta inte på GDS hallar vad du än gör, de har eget reningsystem och vad jag hört så renar de inte bort saltet som kommer i avloppen så du spolar bilen med saltvatten.

? ehum.. jobbar på okq8 med gds-hall.. saltvatten?.. tror inte de va.

Vi har eget reningsverk men jag ska smaka på vattnet om några dar så får vi se ; )

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall … rsion=3158

4 554 Inlägg
23 december 2007
tvätta ofta och tänk på att avfettningsmedlet inte gör susen på underredbehandlingen så dränk inte bilen i de

Smålänning
7 883 Inlägg
23 december 2007
Använder verkligen folk avfettning på vintern utan att vaxa efter?

Tvätt och vaxning är det enda som hjälper. Att den blir lättare att tvätta om den är välvaxad är bara en bomus big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 878 Inlägg
23 december 2007
1, fixa garage
2, köp en billig bil att ha över vintern bara.
3, vänta till våren
4, ta ut sommarbilen
5, kör sönder vinterbilen. - eventuellt ställa den i garaget istället?

hur svårt ska det vara?

Teddan
2 495 Inlägg
23 december 2007
ingesalt skrev:
zwich skrev:
JapMax skrev:
Tvätta inte på GDS hallar vad du än gör, de har eget reningsystem och vad jag hört så renar de inte bort saltet som kommer i avloppen så du spolar bilen med saltvatten.

? ehum.. jobbar på okq8 med gds-hall.. saltvatten?.. tror inte de va.

Vi har eget reningsverk men jag ska smaka på vattnet om några dar så får vi se ; )

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall … rsion=3158

härligt att du länkar till en 6år gammal artikel, såg nått kul i artikeln.

citat : Den uppmätta salthalten kan påskynda korrosion i punktsvetsade spalter på bilkarossen där det inte finns någon lack, säger Bo Rosendahl på Korrosionsinstitutet.

så det finns punktsvetsar på bilen som är plåtrena ????

ne du får nog komma med bättre saker herr Ingesalt

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
23 december 2007
det där med saltet, hur funkar det ? försvinner det på sommaren av ngn anledning ? för ja tycker inte att dom är speciellt duktiga på vissa håll att ta bort grus och förmodligen salt då på våren/sommaren.. och då finns de ju salt fortfarandre kvar? eller hur funkar det?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Evolution
1 627 Inlägg
23 december 2007
ExXtr3me skrev:
det där med saltet, hur funkar det ? försvinner det på sommaren av ngn anledning ? för ja tycker inte att dom är speciellt duktiga på vissa håll att ta bort grus och förmodligen salt då på våren/sommaren.. och då finns de ju salt fortfarandre kvar? eller hur funkar det?

det rinner nog bort när det regnar tror jag

Fäll ner pungen och landa

8 156 Inlägg
23 december 2007
Det är där vi har den största miljöfaran. Saltet rinner bort, ner i våra sjöar och förgiftar vattnet. För att inte tala om djuren som söker sig till vägrenarna för att slicka i sig salt (och bli påkörda). Ett annat problem är ju att t.ex. hästar inte kan äta hö som bärgats nära en väg där man saltat. Säger väl en del om hur nyttigt det är för naturen?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Teddan
2 495 Inlägg
23 december 2007
Phaetoon skrev:
Det är där vi har den största miljöfaran. Saltet rinner bort, ner i våra sjöar och förgiftar vattnet. För att inte tala om djuren som söker sig till vägrenarna för att slicka i sig salt (och bli påkörda). Ett annat problem är ju att t.ex. hästar inte kan äta hö som bärgats nära en väg där man saltat. Säger väl en del om hur nyttigt det är för naturen?

nyttigt är det inte, men så länge det inte finns nått annat alternativ så får det vara lite onyttigt;)

xPuffra
196 Inlägg
24 december 2007
Var glad att ni bara har salt å tänka på. Här omkring där ja bor så har vägverket några "testvägar med mindre salt" där dom har på en blandning av salt och socker ! Inte så kul å hamna bakom en lastbil då inte =S. ett helvete att få bort !

153 Inlägg
24 december 2007
skit i saltet...på med lite sand istället !!!!!!!

Tuned By Nenne !!

527 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
r-ted skrev:
Phaetoon skrev:

nyttigt är det inte, men så länge det inte finns nått annat alternativ så får det vara lite onyttigt;)

Alternativet heter bra vinterdäck och grus!

Det är helt sjukt att man saltar vägarna när folk kör runt på vinterdäck.
Senast redigerat av Loffe123 (29 december 2007)

Teddan
2 495 Inlägg
29 december 2007
Loffe123 skrev:
r-ted skrev:
Phaetoon skrev:

Alternativet heter bra vinterdäck och grus!

Det är helt sjukt att man saltar vägarna när folk kör runt på vinterdäck.

tycker du det vore lika sjukt om jag skulle glida in i dig med min suburban i 60km/h pga blixthalka.

Bra vinterdäck är inte allt.
Jag kan inte ha dubbdäck på mina bilar då jag reser en del och bilarna rullar i resten av europa där dubbdäck är förbjudet.
Man skall ju inte behöva ställa sig i malmö eller helsingborg å byta till dubbdäck bara för att dom inte skall salta

8 156 Inlägg
29 december 2007
Problemet är att grus inte hjälper mot isfläckar (som saltet är mest effektivt mot)
Uppe i norr är det väldigt bra med dubbdäck och där behövs ju sällan salt.
Ju kallare det är, desto bättre. Blir bra med friktion när det riktigt kallt. Till och med isen blir ju sträv efter ett tag.

Men när det är precis kring nollan och då det är en massa vatten/snömodd på vägen?
Då är det ju nästan en nackdel med dubbdäck? Då kan det ju vara bättre med friktionsdäck?

Varm aska, kalksten och dammbindningsmedel låter ju annars som det bästa alternativet till salt. Det kan ju hjälpa mot försurningen också wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök