3155
Sök

Angående jobb och att leva

1 319 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
Hej.
Jag har fast jobb sedan 3 år tillbaka, senaste tiden har våra arbetsvillkor blivit otjänliga och en löneförhandling är utan sikte då min arbetsgivare skrattade mig upp i ansiktet i dag när jag ville löneförhandla idag.

Jag har därför bestämt mig för att säga upp mig själv på måndag. Jag har ingen akassa eller någonting att falla tillbaka på, jag har pengar sparade för att kunna leva i  3 månader ungefär med min nästa lön, och jag ämnar att hitta ett nytt arbete inom denna tid.

Tror ni jag kommer gå bust eller klara mig=?

Jag bor nu i en hyresrätt som kostar 3k i månaden, förutom det kanske jag har 1k i el/internet räkningar. Ganska liten levnadskostnad med andra ord. Snålar jag och inte köper hasch kan jag säkert klara 5 månader utan lön.

Är det smart? Dumt? Behöver input.

Att jobba med någonting jag inte gillar för att kunna fortsätta jobba med någonting jag inte gillar känns totalt efterblivet och ett enormt slöseri med min tid. Jag är helt övertygad om att jag kommer hitta arbete inom denna tid.

Är det naivt?

Jag är en otroligt teknisk person som 'satt' hemma och lödde kretskort när jag var 13 år istället för att supa, jag är professionell och hanterar just nu uppemot 10 kunder om dagen som oftast är helnöjda med min assistans när jag åker från dom.

Har enorm beslutsångest även om jag bestämt mig för att nu är det 'nog'. Jag vill arbeta för att leva, jag vill inte arbeta för att leva.

Jag är beredd att jobba som städare på det lägst avlönade bolaget i Sverige så länge som jag kommer bort från mitt nuvarande företag där jag innehar högre position än så.

Jag är full som en jävla örn och ursäktar om jag inte formulerar mig väl då detta inlägg är skrivit med ett öga öppet och ett stängt, men jag måste få feedback.

Jag är tacksam för alla svar:|
Senast redigerat av sleepyoh (15 juni 2013)

_----------'

1 926 Inlägg
15 juni 2013
Hej

Förstår din situation, att jobba på ett ställe man vantrivs med är inte kul, man får med sig skiten "hem" o det tynger axlarna även på helger/vardagskvällar.

Men mitt tips är om du försöker hitta ett jobb som du har klart innan du säger upp dig o ber chefen fara åt helvete, man vet aldrig hur lång tid det kan ta o få jobb. I och för sig om du kan tänka dig att ta vad som helst bör det inte vara så svårt.

Lycka till!

Självlärd
3 083 Inlägg
15 juni 2013
Håller med föregående talare, hitta ett nytt jobb innan du säger upp dig. Arbetsmarknaden är skitkass i dagsläget
Senast redigerat av Volvo142_73a (15 juni 2013)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

4 637 Inlägg
16 juni 2013
A-kassa fungerar ändå oftsast piss även om man har. För mig har de krånglat flera gånger och sist tog det väl
fem månader innan jag började få något.

Då är nog socialen bättre.

Hade letat nytt jobb innan jag sa upp mig. smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
16 juni 2013
Säger som föregående. Hitta ett nytt jobb innan du slår näven i bordet hos chefen. Annars kanske du sätter dig i skiten. Så bara att hålla ut ett tag till, så dyker det nog upp ngt nytt snart smile

1 319 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Ah det lutar åt det hållet, att komma på grejer när man är full är inte alltid smart.. Dock är det aktivt sökande som gäller, bara att hoppas man lyckas smile

_----------'

* Voff voff *
10 598 Inlägg
18 juni 2013
Det är dessutom alltid lättare att få ett jobb när man har ett jobb än när man inte har det...!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 160 Inlägg
18 juni 2013
gör dig besvärlig på jobbet.alltså gör dig riktigt jobbig för chefen o  alla. så han vill sparka dig .kräv ett par månadslöner i kompensation.

Tankare
185 Inlägg
18 juni 2013
Som tidigare talare skrivit, arbetsmarknaden idag är helt värdelös. Om arbetsplatsen inte har ett avtal med facket, vilket det låter som, och du verkligen vill byta jobb.
Så håller jag med alla andra, behåll jobbet du har nu, gör dig verkligen inte jobbig för chefen för det kan komma att bita dig i röven när andra jobb vill ringa dit och fråga om dig.
Det är inte alltid dom ens frågar när dom ringer arbetsplatsen. Och du lär behöva berätta när du söker nya jobb att du redan har ett. Både för att du har en uppsägningstid och för att du är mer attraktiv för en annan arbetsgivare.

Det som horbybonnen skriver om att du ska göra dig besvärlig kan kosta dig med pengar och att du måste kompensera arbetsplatsen för arbetsvägran.

Kör på och lycka till!!

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

Sök