3546
Sök

Angåenda spikningar

MulleRacing
499 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#1
Kan en motor spika fast stiften säger att den får för mkt bensin?


Forummoderator
26 339 Inlägg
17 juni 2013
#2
Jag gissar på; ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

MulleRacing
499 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#3
Hur och vad gör jag åt saken?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 juni 2013
#4
spikningar beror på brist på bensin. får du inte loss stiftet eller?


MulleRacing
499 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#5
Stiftet är svart när jag plockar ur det, och bilen svartryker till och från, alltså får den för mycket vilket är bra.
Men vid laddtryck från 1 bar och uppåt så kommer det ett oförklarligt rassel, detta ljudet kom när förra motorn åt upp kolvringarna! Det enda som flyttats mellan motorerna är toppen


One Man Clan
4 287 Inlägg
18 juni 2013
#6
1 bars laddtryck å så små spridare kan vara din orsak... har du chippat osv kanske bilen går fett vid uppstart osv men när du börjar komma upp på laddtryck så går den magert...

en planad 531 gör ju inte saken bättre heller, du har högre komp än vad du ska ha...


MulleRacing
499 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#7
Har kompisar som kör med original spridarna å ligger på 1,2 i ladd utan att det spikar alls!


Forummoderator
26 339 Inlägg
18 juni 2013
#8
_Limpan skrev:
Har kompisar som kör med original spridarna å ligger på 1,2 i ladd utan att det spikar alls!

Det tvivlar jag på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
1 031 Inlägg
18 juni 2013
#9
Kolla upp så du inte maxar spridarna.


241 Inlägg
18 juni 2013
#10
en turbo kan spika av för mycket bensin

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
18 juni 2013
#11
Är inne på Xuri´s linje. Antingen så räcker inte soppan till på laddtryck eller så har du för högt kompressionsförhållande till ditt nuvarande tändläge.
En kombination av både gör ju inte saken bättre som tidigare talare sagt.

"spikningar" beror inte bara på brist på bränsle, kan ha "perfekt" afr och t.om fetare bara just för att kyla och döda cylindertryck.
Men de hjälper inte direkt om tändningen ligger för högt på ladd eller ett högre kompressionsförhållande än vad tändläget är tänkt för. antingen brinner de ut för fort innan TDC eller så självantänder det av cylindertrycket
Även hög insugstemp är en killer..

Då hänger det på vilket bränsle man kör. Nog om det..

Mvh


MulleRacing
499 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#12
För att minska kompet då? Tjockare packning? Gröpa ur förbränningsrum? Vill ligga safe på en bar!


MulleRacing
499 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#13
Runn WS7 skrev:
Kolla upp så du inte maxar spridarna.

Fick förklarat för mig att dom spridarna flödar mer på org tryck, så kör med orginal tryck!


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
18 juni 2013
#14
Det kan spika av för hög förbränningstemperatur.
Det kan spika av för lite bränsle.
Det kan spika av för mycket för tändning.
Det kan spika av sot-bildning i förbränningsrummen.


Svårt att se att det spikar av förmycket bränsle snarare att den misständer/blåser ut gnistan.

Är det original ecu? chippat? mappat?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

MulleRacing
499 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#15
Endast chippat, är motronic systemet dessutom, så det går bara å chippa en box


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2013
#16
Alex-s skrev:
spikningar beror på brist på bensin.

Där har du fel.  Spikningar beror på att motorn tänder för tidigt innan övre dödläget och vill gå baklänges. Det kan bero på många olika saker.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 juni 2013
#17
_Limpan skrev:
Har kompisar som kör med original spridarna å ligger på 1,2 i ladd utan att det spikar alls!

mm å vilken av s60 turbosarna har han ? vilken har du ?

350 cc bör väl räcka till typ 280-300hk max... å då ska dina soppapumpar orka med de flödet också.

med rätt optimerad motor å tex s60R aggregatet så lämnar din bil 300 hästar på 1-1.2 bars laddtryck å då är de tajt för dina spridare....


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2013
#18
_Limpan skrev:
Vill ligga safe på en bar!

ligga safe på en bar....

http://www.planking.me/wp-content/uploads/2011/10/DSCN0051-e1319070059771.jpg


När ni trimmar, så läs på lite innan. Det är intressant och mycket nyttigt. Baren har ingenting med hållfastheten att göra.  En vanlig colaflaska tål 6bar, men är ändå inte lämplig som kolvmaterial i en motor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

MulleRacing
499 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#19
Xuri skrev:
_Limpan skrev:
Har kompisar som kör med original spridarna å ligger på 1,2 i ladd utan att det spikar alls!

mm å vilken av s60 turbosarna har han ? vilken har du ?

350 cc bör väl räcka till typ 280-300hk max... å då ska dina soppapumpar orka med de flödet också.

med rätt optimerad motor å tex s60R aggregatet så lämnar din bil 300 hästar på 1-1.2 bars laddtryck å då är de tajt för dina spridare....

Kkk k24


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
19 juni 2013
#20
torpis skrev:
ligga safe på en bar....

Under(bar)t!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök