18 juni 2013
Trådstartare
Hej!
I slutet på förra veckan så tänkte jag att jag skulle försöka fixa tvåorna jag hade fått på avgasvärdena på min Audi.. Då provade jag först att byta olja, som gick helt smärtfritt, sedan skulle jag byta tändstiften..
Alla stift utom det i "mitten" (andre från grillen sett) gick att skruva dit utan problem, jag började ana problem redan när jag skruvade upp det gamla, då jag såg att detta stiftet var bra mycket mer sotigare än dom andra..
Det som hände var att jag skruvade upp stiftet, sen tog jag det nya stiftet och försökte skruva ner (Biltemastift, fabrikat: Brisk.) och det gick givetvis inte.. Då tog jag det begagnade stiftet igen och försökte skruva ner det, och det gick cirka två varv ner i tändstiftshålet, sen så snurrade det bara utan motstånd, och dom två övre varven försvann naturligtvis när jag var påväg upp med stiftet igen..
Alltså så har jag inga gängor kvar i det tändstiftshålet, utan det går att bara trycka ner stiftet.. Jag försökte ha på kemisk metall på stiftet, och det funkade i ungefär 4 timmar, sen lossnade det då motorblocket blev för varmt..
Finns det någon vänlig själ här inne som kan ge mig tips och råd på vad jag ska göra?
Bilen står nu isärskruvad (ventilkåpa och insug är demonterat) frågan är om jag ska fortsätta skruva av resten och byta topp helt och hållet, eller om jag ska försöka laga denna toppen som sitter i nu..
Som sagt, tips och råd mottages tacksamt!
Hoppas det inte blev ett för grötigt inlägg, och att jag la in den i rätt kategori.
Mvh Skrotnisse