Growe skrev:
bara en lack på bilen kommer kosta mellan 25-35k
Är inte det om jag lämnar in den? Jag räknar givetvis med att lacka den själv. Jag vill poängtera att jag är ingen bilmek men jag HAR lätt för att lära mig och läser gärna på ordentligt och gör saker rätt från början. Färgspruta och kompressor har jag redan och har målat mycket med den genom åren. Folk brukar räkna att det går åt 2-3 liter färg för en hel bil, plus förtunning, härdning och grundfärg. Jag tror inte alls det behöver bli så dyrt.
Sen ska det nämnas att kostnaden för renoveringen är inte något som skrämmer så mycket. Jag är mest ute efter att lära mig meka och kände att den här bilen var ett bra ställe att börja på. Det är väl *tiden* som är största problemet gissar jag.
Growe skrev:
därefter ska inredningen bytas ut osv. som kostar åtminstånde 15K att renovera fram och baksäte
och det är för att få den i bra bruxskick.
www.cjponyparts.com har massor med delar, dom har en komplett klädsel som
efterliknar originalklädseln här för $235, och så vitt jag kan avgöra krävs det bara ny stoppning i förarstolen vilket
dom har här för $56, tillsammans med frakten går det på $456 vilket blir 2 955 kronor. Och det är för helt nya säten.
Visst, vissa ram-detaljer till stolarna kan behöva fixas i ordning med, men jag har bara svårt att se hur jag kan komma upp i 15k för detta.
Growe skrev:
inte riktigt värt det för en bil i den prisklassen
Nej, alltså, det jag har förstått är att den här kostar lite för mycket. Någon nämnde 45k för bilen och det kanske är mer skäligt.
Growe skrev:
försök hitta en med v8 direkt
Jag har tänkt på detta en hel del. Jag vet inte om jag personligen måste ha en V8:a i en sådan här bil. Jag har en 470Hk V8:a i min normala bil så motoreffekt finns det gott om. Skulle jag köpa den här Mustangen så skulle det inte vara för att bygga ihop en "lekbil" för gatan, för det har jag redan en. Så då är ju frågan om V8-frågan är lika viktig?
Growe skrev:
det är mer jobb än vad man kan tänka sig när man börjar riva i en sån gammal bil.
DET tvivlar jag inte på en sekund
![smile](img/smilies/smile.png)
Growe skrev:
så tror inte jag ligger helt off dom där 100K utan att ens titta på vad delar kostar till en sån bil
så räknar på det lite snabbt så kommer bilen kosta runt 160-170K i okej skick
Men det är detta jag ifrågasätter lite. Den är i stort sett komplett rostfri och visst, det kommer gå på en hel del att snygga till den, men jag vet inte riktigt om jag kan få ihop det till den summan pengar.
Growe skrev:
man får rätt mycket för dom pengarn och står man i den prisklassen och vill ha en musse så väljer man garanterat en med v8
http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Mu … =8&w=2 150K för den som ett exempel.
så fin kostar multum att få den i utan bra mekkunskaper
Ja, alltså det kanske var jag som var otydlig från början. Jag är inte egentligen ute efter att köpa en Ford Mustang. Haha, kan ju låta galet, men det jag lockades av var projektet. Jag såg bilen och såg projektet. Jag har ingen användning av en Ford Mustang egentligen, och om jag ska på bilcruising så åker jag ju i min Dodge. Jag lockades av att få pilla med, och lära mig, en gammal bil.
Jag har tänkt på att skagffa mig en gammal Saab V4 eller en VW bubbla för samma syfte, men det är inte lika mycket... energi i dom bilarna (och då syftar jag inte bara på motoreffekt) så en gammal Mustang är liksom perfekt. En gammal Charger eller Challenger hade funkat lika bra (och jag hade varit märkeslojal)
Growe skrev:
kollade enbart bilder och bara för att få bilen komplett på sånt man ser är i dåligt skick i rena delar hittar jag iaf minst delar för 15.000:- och därtillkommer renovering av stolar osv men dock medräknat med klädsel på säten osv..inreningsdelar verkar endå vara skapligt billigt men en ren renoverings kit utan klips och säkert en massa mer går åtminstånde på 8K här isverige
Ja, det är ju en bra anledning att beställa från USA
Growe skrev:
det kan vara svårt att inse kostnaderna om man inte är van vid att meka gamla bilar
Absolut, och jag tackar för att du delar med dig av dina erfarenheter, och jag vill inte få det att verka som att jag tjafsar med dig, utan jag bara delar med mig om det jag har hittat på nätet