Stephan735i skrev:
axaragge: Om du haft sådan koll som du påstår hade du vetat att Alpina byter årsmodell som dem känner för det. Som den 1993års 540i/6 som byggdes augusti 1993 och byggdes om av Alpina som begagnad 1994, den bytte de årsmodell på efter den blev en B10 4,6 (hur kul är det, BMW säger detta är en 93a medan Alpina säger nej nej det är en 94a. Lennart "den gamles" Alpina B5 Touring E61 LCI byggd november 2006 är enligt Alpinas chassinummer en 2007.
Sedan vet jag inte om 63st av 156st Alpina B5 Limo E60 LCI LHD och 37 st av 91 st Alpina B5 Touring E61 LCI LHD med diffspärr är ett sååå lågt antal eller vad säger du? Jag kan hålla med dig om det gäller de högerstyrda Limosarna då endast 1 av 31 byggda har diffspärr.
"BMW, Audi, Mercedes, mm (i princip samtliga biltillverkare) skiftar modellår ungefär aug-sept, så där ger jag dig rätt.
MEN, Alpina skiftar 1 januari, vilket gör att det kan inte bli enklare.
Tex; En Alpina som är tillverkad 31 dec 2007 är en 2007'a."
Fel! Alla tillverkare byter årsmodell när det känner för det, Audi/VW brukade under många år byta i maj. Medan de gjorde ett undantag och bytte till 2013års A4 sent 2011! MB byter lite olika, denna W204 tillverkad juli-2007 är en 2008 (MB's utrustningslista har en kod 807, 808, 809 som visar årsmodellen för bilar i närheten av brytet, där sista siffran visar årsmodell)
http://www.ipernity.com/doc/286579/16315095 BMW har på senare år oftast bytt i september eller runt september men byter numera vid olika tidpunkt beroende om bilen är byggd i Tyskland eller USA (juli gäller för Tyskland, men det finns tidiga bilar byggda i juni ändå). På 90-talet kunde BMW både byta i November 1992 M5-93 och i april 1994 E34-95.
Tydligen har Jarls irriterat dig på något sätt. Vilket kanske inte är så konsigt då Jarls inte är så smidiga alla gånger. Men då är det bra att endast ta upp saker du är 100 % på i stället för att komma med felaktigheter och en trist attityd.
Mvh Stephan
Huruvida Alpina gör med chassinummer vid ombygge av begagnat, låter jag (fortfarande) vara osagt.
Man kanske kan anta att undantag görs emellanåt. "Ingen regel utan undantag", bla bla...:-)
Men jag fick nämligen själv nån gång på 90-talet av Alpina ett A4-blad där de förklarade samtliga bokstäver & siffrors betydelse i deras chassinummer.
Om den där Lennart "den gamles" Alpina B5 Touring E61 LCI är byggd av BMW november 2006 eller av Alpina, framgår inte.
Jag antar att det är av BMW, och då ser jag inget konstigt med det...
Att AMG skiftar modellår tidigt, vet jag. Varför vet jag däremot inte.
Min SL65'a är tex tillverkad i maj -06, men har modellkod 807 (och alla ändringar som kom för 2007).
Jag gick inte in på det, men just därför skrev jag "de flesta".
Gällande diffspärren så blir jag lite förvånad att siffran är så hög som ca 30%..!
Jag har följt annonser, i Sverige & Tyskland, och då är siffran betydligt lägre!
Men det är ju endast i min annons jag gått ut med att det är väääldigt ovanligt!
Här håller vi oss till sanningen.
Men 30% tycker jag ändå är en obegripligt låg siffra.
Jag får ge dig rätt på att Mercedes, åtminstone sista åren, gått ifrån den inslagna linjen en aning!
Jag köpte nya CLS'en mod -12, och den var uttagen i mars, har jag för mig!
Men som sagt, ingen regel utan undantag...:-)