2272
Sök

Köpråd : Audi A6 Avant quattro 3.0 TDI 2008

17 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej som rubriken lyder så är jag grymt sugen på att byta till en Audi A6 2008, gått 13.000 mil, aut låda och väldigt utrustad, seriös bilhandlare (volvo) och kostar 185.000, skatt 7000.

Nu till den frågan som jag har.... min far skruvar mycket i lastbilar, traktorer, bilar osv, dock aldrig i dem nyare bilar nå mera, han har hört från en arbetskollega som har tydligen en A6 3.0 (okänd årsmodell) och han säger att audis 3.0 är världens skräp, han har tydligen en själv och det har kostat honom multum att äga den, bara pajjat tydligen och nu hade en kam farit i den och tydligen vad han säger är det vanligt, nu till frågan då, vet ni någonting om att Audis A6 3.0 tdi har många sjukdommar ? är den driftsäker ? har fars arbetskollega rätt ? eller överdriver far min bara för att avråda mig å köpa en grymt snygg och underbar bil ? det är trots allt 185.000.. väldigt kluven, törs man köpa den eller vad säger ni ? har förnuvarande en volvo V40 2000 som gått 10.000 mil med väldigt fina fälgar och lack och inte en buckla på den, dock så brister den på bagageutrymme och utrustning då jag planerat att skaffa hund, samt väldigt slö då jag ej vill dra ett stort släp med 2 skotrar i då den bara är en 1.6... så vad tycker ni ? törs man ? hmm

Tack på förhand smile

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
25 juni 2013
#2
Undrar om kollegan tänkte på Audis 2,5 tdi V6, den käkade kamaxlar..
3,0 tdi är en grymt driftsäker motor. EGR kylare ()avgasåterföringsskylare samt ställmotorer till insugningsrörspjällen är ganska dyra att åtgärda, går oftast på försäkringen. Det är dyre grejjer till denna motor, delar samt service. 3,0 rymmer tex 8,2L olja och bara där springer det iväg pengar.

Detta är ändå min favoritmotor bland dieslarna. Anledningen till att jag inte äger en A6 3,0 tdi är pga hög skatt samt att man får nästan inte dra något med B-kort..

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

17 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#3
Tobbetdi skrev:
Undrar om kollegan tänkte på Audis 2,5 tdi V6, den käkade kamaxlar..
3,0 tdi är en grymt driftsäker motor. EGR kylare ()avgasåterföringsskylare samt ställmotorer till insugningsrörspjällen är ganska dyra att åtgärda, går oftast på försäkringen. Det är dyre grejjer till denna motor, delar samt service. 3,0 rymmer tex 8,2L olja och bara där springer det iväg pengar.

Detta är ändå min favoritmotor bland dieslarna. Anledningen till att jag inte äger en A6 3,0 tdi är pga hög skatt samt att man får nästan inte dra något med B-kort..

okej tack för svaret, skatten på 7000 var väldigt saftigt och försäkringen i mitt namn kostar 15000 per år så det blir en väldigt dyr bil för mig, samt har även köpt en ny skoter som kommer i november och gick lös på 135.000 den också så är lite kluven om det är värt det, den verkar vara fin osv och den kommer imorgon så jag ska ta den över natten och provköra lite.. pengar är inga problem då jag nyligen bytt jobb och tjänar rätt så bra på det nya jobbet och stiger gradvist i lönestegen så pengar är inga problem smile

17 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#5
Specialraggarn skrev:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Audi_A6_2_4Quattro_WC_47307171.htm?ma=1

;D

? Vad var det med den bilen ^^?

512 Inlägg
26 juni 2013
#6
Kimmey281 skrev:
Specialraggarn skrev:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Audi_A6_2_4Quattro_WC_47307171.htm?ma=1

;D

? Vad var det med den bilen ^^?

Håller ;D


2 751 Inlägg
26 juni 2013
#7
3.2 V6 och 2.4 V6 skall du akta dig för, i alla fall i C6 modellen. resten av motorerna är det inga större fel med. Men visst är 3.0TDI dyra att äga och reparera ifall något skulle hända.

2.7TDI brukar vara bra mellan motor.

Who Djaa bless no man curse

535 Inlägg
26 juni 2013
#8
Köp. Har kört med min + 3 000 mil och går underbart bra wink


17 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#9
Okej tack för alla svaren smile

535 Inlägg
26 juni 2013
#10
Tobbetdi skrev:
Undrar om kollegan tänkte på Audis 2,5 tdi V6, den käkade kamaxlar..
3,0 tdi är en grymt driftsäker motor. EGR kylare ()avgasåterföringsskylare samt ställmotorer till insugningsrörspjällen är ganska dyra att åtgärda, går oftast på försäkringen. Det är dyre grejjer till denna motor, delar samt service. 3,0 rymmer tex 8,2L olja och bara där springer det iväg pengar.

Detta är ändå min favoritmotor bland dieslarna. Anledningen till att jag inte äger en A6 3,0 tdi är pga hög skatt samt att man får nästan inte dra något med B-kort..

Hört att de e standard fel med att man måste byta insugningsrörspjällen. Är det farligt att köra när nedre gräns ej är nådd?



Sök