Såhär såg bilen ut när jag införskaffade den.
En väldigt välvårdad Saab 9-5 -00 som gått 13.000 mil, fullstämplad servicebok, pedantskött och ja, i väldigt bra skick. Förra ägaren hade haft den i 9 år, mestadels sommarkörd och några helger då och då.
Dom hade den nämligen som en bil till deras semesterbostad här i trakterna. Har alltid annars stått i garage och servad inför varje säsong hos märkesverkstad.
Den äldre herren hade haft flera andra Saabar förr, främst Aero modeller, så när han skaffade denna tyckte han att växellådan inte var lika vass som dom andra. Så vad gör man vid 8888 mil? Jo man låter den totalrenoveras, bytte koppling och hela paketet.
Fjädringen ville han ha lite sportigare, då lät han dom slänga på nya sänk/sportfjädrar och fjäderben. För en nätt summa av 14.000:-, ca 4 veckor innan jag köpte den.
Rostfritt sportavgassystem tyckte han också att bilen förtjänade.
Motoroptimering? Yes!
Sportluftfilter? Absolut!
En pixel kass på displayen?
Då byter vi den sa han.
När han köpte bilen så lät han den underredsbehandlas, lackkonserveras osv.
Ja och listan kan göras lång...
Nu börjar ni säkert få grepp om vad det var för typ av ägare.
Vissa kanske undrar, "Om den nu är så fin, varför sålde han den?" Jo... för han hade hittat en nyare Saab han ville ha till sommarbil, frugan hade gett ett ultimatum... Sälj denna bilen i så fall, annars kan du glömma en ny bil. Jag tackar hans fru för dom orden.
Men gubben ville inte sälja till vem som helst, han ville ha en som tog hand om den.
Många personer ringde på annonsen "Sista pris" "Kan du gå ner 10papp så tar jag den" osv.
Han svarade lugnt "Tyvärr, jag känner att du inte är rätt person för bilen"
Jag ringer, är intresserad av själva bilen, inte priset.
Vem är den första som får komma och titta? Vem är den första som får provköra?
Det var jag det, det var även jag som fick köpa bilen.
Han slängde med bra vinterdäck på original aluminiumfälg, oanvända original textilmattor... Ja en hel drös med oanvända saker.
Enligt mig själv så var det ett kap, sjukt mycket bil för pengarna.
Nu är det mitt ansvar att ta hand om denna skönhet, vårda den ömt och förfina den.
Mina planer är att göra lite småsaker här och där för att få den i så fint skick som möjligt.
Det kommer hållas cleant, inga överdrivna saker.
Följ gärna med på denna resa, jag kan inte lova sanslöst många uppdateringar, jag kan inte lova motorer på tusentals hästkrafter, men det hade varit roligt om ni följt min resa trots detta.